• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"The A. Lange & Söhne 1815 Tourbillon Handwerkskunst"

Brogren

Cartier
Läste precis artikeln på Hodinkee om denna stört vackra A. Lange & Söhne klockan företaget har gjort inför sitt 200-års jubileum.
Kostnaden ligger på 181,000USD och är limiterad till 30 exemplar.

Verket på denna klocka är helt fantastiskt, läs om det i artikeln nedan. Men tavlan skulle tydligen vara snäppet vassare. Framställningen låter helt absurd:
"Case, dial, and hands are in pink gold. The big news here is the dial: it's decorated with the "tremblage" engraving which has become something of a signature for the Handwerkskunst watches. This may look simple but it's a fiendishly demanding technique. The engraver uses a burin (a very fine tipped, hardened steel engraving tool) to make thousands of minute incisions in the surface of the metal. The marks may look random but they are anything but – each mark must be made so as to provide the best contrast to those around it, and the technique requires great skill, as well as great intuition as to how to make the entire composition succeed."

https://www.hodinkee.com/articles/the-lange-and-sohne-1815-tourbillon-handwerkskunst
856a1803375940016eb850b80d3649bc
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Fantastisk klocka på alla sätt! Men varför är inte skruvarna som fäster tourbillonnavet i tavlan likriktade? Känns billigt och som att något inte stämmer med den bilden...Eller har jag missuppfattat det hela?
 

Brogren

Cartier
Jag är inget fan av den grå tavlan..... Vore den BARA vit så hade jag köpt den;)
Skärp dig, tavlan är ju sjukt snygg!
Fantastisk klocka på alla sätt! Men varför är inte skruvarna som fäster tourbillonnavet i tavlan likriktade? Känns billigt och som att något inte stämmer med den bilden...Eller har jag missuppfattat det hela?
Bra fråga, vet inte om det bara är så på bilderna Hodinkee fått eller om det är så på alla.
Håller med dig om att det är en detalj de borde tänkt på. Det är ju inte riktigt småpengar vi pratar om här.
 

djanbin

Omega
Fantastisk klocka på alla sätt! Men varför är inte skruvarna som fäster tourbillonnavet i tavlan likriktade? Känns billigt och som att något inte stämmer med den bilden...Eller har jag missuppfattat det hela?
Har du nånsin sett det på nån annan klocka då? Det är nämligen inte möjligt att göra. Om det inte är fejkskruvar dvs.
 

ScubaKing

Audemars
Har du nånsin sett det på nån annan klocka då? Det är nämligen inte möjligt att göra. Om det inte är fejkskruvar dvs.

Det är självklart det går att göra, kan man göra en tourbillon så kan man enkelt räkna ut hur djupt skruven ska gå för att båda skruvarna ska vara exakt lika riktade. Tycker personligen det ser helt sjukt ut. Man lägger en enorm tid på minsta sak men missar något av dem viktigaste.
 

ScubaKing

Audemars
Nej. I teorin är det enkelt men inte i praktiken, av olika skäl. Men visa mig någon klocka som har. Jag har letat....

Jag vet ingen klocka som har det. Jag har inte kollat. Det jag menar är att det måste vara rätt enkelt. Diffar det ett kvarts varv så experimentera med olika längd på skruvar tills den sitter perfekt. I annat fall så använd lös topp på skruven, lägg den rätt och fäst den sedan. Det ser ju helt osymetriskt ut på en klocka för 1,9 miljoner.
 

djanbin

Omega
Jag vet ingen klocka som har det. Jag har inte kollat. Det jag menar är att det måste vara rätt enkelt. Diffar det ett kvarts varv så experimentera med olika längd på skruvar tills den sitter perfekt. I annat fall så använd lös topp på skruven, lägg den rätt och fäst den sedan. Det ser ju helt osymetriskt ut på en klocka för 1,9 miljoner.

Så, nu var det inte så enkelt? Lös topp på en skruv i den storleken? Som man ska kunna dra åt ordentligt? Visst kan man testa några hundra skruvar och försöka para ihop två som är ungefär lika. Sen blir det ett märke i en skruv... och sedan vid service, samma problem...

De som är bland de bästa i världen på tekniska lösningar, Rolex, har gjort det på SkyDwellerkronan, med ett skal som fästs ovanpå den "riktiga" kronan. Om det var så enkelt som du vill mena skulle förmodligen varenda skruv och krona på alla klockor över en viss prislapp matcha.
 

ScubaKing

Audemars
Så, nu var det inte så enkelt? Lös topp på en skruv i den storleken? Som man ska kunna dra åt ordentligt? Visst kan man testa några hundra skruvar och försöka para ihop två som är ungefär lika. Sen blir det ett märke i en skruv... och sedan vid service, samma problem...

De som är bland de bästa i världen på tekniska lösningar, Rolex, har gjort det på SkyDwellerkronan, med ett skal som fästs ovanpå den "riktiga" kronan. Om det var så enkelt som du vill mena skulle förmodligen varenda skruv och krona på alla klockor över en viss prislapp matcha.
Det var precis så jag menade.
 

djanbin

Omega
Bra letat fan! Men de står inte alla lodrätt, bara ungefär. Så här har man nog testat massa skruvar tills det matchar, alternativt photoshoppat. Då uppstår problemet igen när skruvarna blandas ihop vid service etc... Du kan ju också manuellt matcha de en aning genom att dra skruvarna olika hårt. Så någon exakt vetenskap vågar jag ändå påstå att det inte rör sig om.

Några jag hittade..
MANJAZ-Yin-and-Yang-Tourbillon-watch-.jpg


tourbillon_T-04b2.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Bra letat fan! Men de står inte alla lodrätt, bara ungefär. Så här har man nog testat massa skruvar tills det matchar, alternativt photoshoppat. Då uppstår problemet igen när skruvarna blandas ihop vid service etc... Du kan ju också manuellt matcha de en aning genom att dra skruvarna olika hårt. Så någon exakt vetenskap vågar jag ändå påstå att det inte rör sig om.

Ja det var faktiskt inte så enkelt att finna, precis som du sa. Dock menade jag precis som du sa ovan, dvs med skal-topp.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Fast man klarar ju av att skicka farkoster ut i rymden och sedan landa dem på kometer i full fart. Är verkligen tillverkning av gängor med hög precision så svårt?
https://www.google.se/url?sa=t&sour...Kxx8Q7K6LY9vwK5vA&sig2=LjFLqFe4uZn1n6bRjjS4og
Om vi nu säger att en total avvikelse på 3 grader är acceptabelt hos skruvskallen och antalet hela varv vi skruvar är 4 så motsvarar max avvikelse per varv 1/480. Om skruvens gängade del är 2 mm lång betyder 4 varv en gänghöjd på 0,5mm. Felet i gänghöjd som kan accepteras är alltså max 1/480*0,5 mm dvs cirka 0,001 mm. 1 mikrometer är långt från exceptionellt svårt att mäta och kvalitetskontrollera i en produktion av en klocka för nästan 2 Mkr... Eller?
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Tavlan är fantastisk - i alla fall på data-renderingarna.

Angående skruvar: Det borde gå att fixa detta genom att använda en "mutter" på andra sidan och dra åt där. ALS har fått liknande kritik på andra tavlor med framträdande skruvar.
 

djanbin

Omega
Fast man klarar ju av att skicka farkoster ut i rymden och sedan landa dem på kometer i full fart. Är verkligen tillverkning av gängor med hög precision så svårt?
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.sandvik.coromant.com/SiteCollectionDocuments/downloads/global/technical%20guides/sv-se/C-2920-031.pdf&ved=0ahUKEwikm5_-4MrJAhXrs3IKHVqoD9MQFggcMAE&usg=AFQjCNE7w1EB4m-IfKxx8Q7K6LY9vwK5vA&sig2=LjFLqFe4uZn1n6bRjjS4og
Om vi nu säger att en total avvikelse på 3 grader är acceptabelt hos skruvskallen och antalet hela varv vi skruvar är 4 så motsvarar max avvikelse per varv 1/480. Om skruvens gängade del är 2 mm lång betyder 4 varv en gänghöjd på 0,5mm. Felet i gänghöjd som kan accepteras är alltså max 1/480*0,5 mm dvs cirka 0,001 mm. 1 mikrometer är långt från exceptionellt svårt att mäta och kvalitetskontrollera i en produktion av en klocka för nästan 2 Mkr... Eller?

Men kan man landa 30 farkoster i rad på kometen, utan misslyckande, till en kostnad som finansiären är beredd att bära? Ett månvillfarelseexempel! http://cornucopia.cornubot.se/2014/03/de-tre-villfarelserna.html

Jag mätte för skojs skull en skruv från en Peseux 7001 tirettfjäder samt en rotorskruv till ett 7750. Den gängade biten var 0,8mm / 3 varv respektive 0,7mm / 2,5 varv.
2mm är i sammahanget mkt långt.
Även om man med LIGA-teknik el. dyl. kan tillverka identiskt lika skruvar, så skall även gängan i bryggan vara perfekt, denna måste göras med skärande verktyg, där det inte går att få tillräckligt bra precision i när verktyget börjar skära.

De enda halvrimliga alternativ jag kommer på är att: 1. Göra en skruv med 3x högre skalle, dra åt den med momentskruvmejsel, markera var spåret skall gå, sedan slipa ner skallen till rätt höjd, skära ur nytt spår, finishera...
Ett j*vla jobb m.a.o. och skruven kommer endast fungera i just det hålet. Så vid service etc måste skruvarna hållas isär, och skulle ett märke uppstå måste ny skruv tillverkas på fabrik, på samma sätt.
Även med denna teknik skulle skruvarna inte bli 100% raka, pga toleranser och mänsklig faktor, så då är man ändå kvar vid kommentarer på nätforum om "för 3 miljoner borde de väl kunna..." Alltså skiter man nog bara i det.

Den andra lösningen är att göra en gängad hylsa som kan roteras i verkbotten, men det går bort pga platsbrist i det här fallet + samma strul som med skruven ovan.

Den som löser detta på ett enkelt sätt och tar patent, blir nog förmögen :)
 

_jonte

Patek
Fast man klarar ju av att skicka farkoster ut i rymden och sedan landa dem på kometer i full fart. Är verkligen tillverkning av gängor med hög precision så svårt?
https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.sandvik.coromant.com/SiteCollectionDocuments/downloads/global/technical%20guides/sv-se/C-2920-031.pdf&ved=0ahUKEwikm5_-4MrJAhXrs3IKHVqoD9MQFggcMAE&usg=AFQjCNE7w1EB4m-IfKxx8Q7K6LY9vwK5vA&sig2=LjFLqFe4uZn1n6bRjjS4og
Om vi nu säger att en total avvikelse på 3 grader är acceptabelt hos skruvskallen och antalet hela varv vi skruvar är 4 så motsvarar max avvikelse per varv 1/480. Om skruvens gängade del är 2 mm lång betyder 4 varv en gänghöjd på 0,5mm. Felet i gänghöjd som kan accepteras är alltså max 1/480*0,5 mm dvs cirka 0,001 mm. 1 mikrometer är långt från exceptionellt svårt att mäta och kvalitetskontrollera i en produktion av en klocka för nästan 2 Mkr... Eller?

Men kan man landa 30 farkoster i rad på kometen, utan misslyckande, till en kostnad som finansiären är beredd att bära? Ett månvillfarelseexempel! http://cornucopia.cornubot.se/2014/03/de-tre-villfarelserna.html

Jag mätte för skojs skull en skruv från en Peseux 7001 tirettfjäder samt en rotorskruv till ett 7750. Den gängade biten var 0,8mm / 3 varv respektive 0,7mm / 2,5 varv.
2mm är i sammahanget mkt långt.
Även om man med LIGA-teknik el. dyl. kan tillverka identiskt lika skruvar, så skall även gängan i bryggan vara perfekt, denna måste göras med skärande verktyg, där det inte går att få tillräckligt bra precision i när verktyget börjar skära.

De enda halvrimliga alternativ jag kommer på är att: 1. Göra en skruv med 3x högre skalle, dra åt den med momentskruvmejsel, markera var spåret skall gå, sedan slipa ner skallen till rätt höjd, skära ur nytt spår, finishera...
Ett j*vla jobb m.a.o. och skruven kommer endast fungera i just det hålet. Så vid service etc måste skruvarna hållas isär, och skulle ett märke uppstå måste ny skruv tillverkas på fabrik, på samma sätt.
Även med denna teknik skulle skruvarna inte bli 100% raka, pga toleranser och mänsklig faktor, så då är man ändå kvar vid kommentarer på nätforum om "för 3 miljoner borde de väl kunna..." Alltså skiter man nog bara i det.

Den andra lösningen är att göra en gängad hylsa som kan roteras i verkbotten, men det går bort pga platsbrist i det här fallet + samma strul som med skruven ovan.

Den som löser detta på ett enkelt sätt och tar patent, blir nog förmögen :)
Tycker ni båda har "rätt".. Det går säkert att göra hyfsat bra om man verkligen vill. MEN!.. Jag hade stört mig betydligt mer på två skruvar som ska vara i linje och inte är exakt i linje vid granskning; än på två skruvar som inte ska vara i linje och inte är det... :)
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Men kan man landa 30 farkoster i rad på kometen, utan misslyckande, till en kostnad som finansiären är beredd att bära? Ett månvillfarelseexempel! http://cornucopia.cornubot.se/2014/03/de-tre-villfarelserna.html

Jag mätte för skojs skull en skruv från en Peseux 7001 tirettfjäder samt en rotorskruv till ett 7750. Den gängade biten var 0,8mm / 3 varv respektive 0,7mm / 2,5 varv.
2mm är i sammahanget mkt långt.
Även om man med LIGA-teknik el. dyl. kan tillverka identiskt lika skruvar, så skall även gängan i bryggan vara perfekt, denna måste göras med skärande verktyg, där det inte går att få tillräckligt bra precision i när verktyget börjar skära.

De enda halvrimliga alternativ jag kommer på är att: 1. Göra en skruv med 3x högre skalle, dra åt den med momentskruvmejsel, markera var spåret skall gå, sedan slipa ner skallen till rätt höjd, skära ur nytt spår, finishera...
Ett j*vla jobb m.a.o. och skruven kommer endast fungera i just det hålet. Så vid service etc måste skruvarna hållas isär, och skulle ett märke uppstå måste ny skruv tillverkas på fabrik, på samma sätt.
Även med denna teknik skulle skruvarna inte bli 100% raka, pga toleranser och mänsklig faktor, så då är man ändå kvar vid kommentarer på nätforum om "för 3 miljoner borde de väl kunna..." Alltså skiter man nog bara i det.

Den andra lösningen är att göra en gängad hylsa som kan roteras i verkbotten, men det går bort pga platsbrist i det här fallet + samma strul som med skruven ovan.

Den som löser detta på ett enkelt sätt och tar patent, blir nog förmögen :)
Tycker ditt förslag på lösning med hög skruvskallen verkar rimligt och hantverksmässigt. Med en upplaga på så få klockor och så högt pris, borde man kunna ha dedikerad reservdelshållning för var och en av klockorna. Har man då anpassat ett antal skruvar vid tillverkningen (minus sista finish/polering) så är det hela hållbart över tid.

Hade jag köpt en klocka som anspelar på hantverksskicklighet från en av världens främsta tillverkare hade jag varit grymt besviken om jag fått till svar "ledsen men det går inte att lösa".

Du är ju lösningen på spåret och ALS borde också vara det.
Upplysande och intressant att läsa dina tankar kring möjliga lösningar. :)
 
Topp