• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The awesome duo or holy trinity ?

Awesome duo or holy trinity ?

• Totala väljare
    15
  • Enkät stängd .

Watchie

Diamant
2-Faktor
Hallo, jag tycker i min smak så finns det 2 klockor - Rolex samt AP. Varför ? Kort: kvalitet vs pris, collection, brand value, looks, second hand value och sist men inte minst - känsla som är lite svårdefinierat och personligt såklart. Så awesome duo för mig såklart.
Holy trinity: well Vacheron - får inga känslor alls, låter som ett franskt diskmedel på Lidl. PP - såklart historia etc, men de är småfula, förutom de löjligt dyra klockorna - och då blir det svårt.
Vad säger ni ?

Hallo, jag tycker i min smak så finns det 2 klockor - Rolex samt AP. Varför ? Kort: kvalitet vs pris, collection, brand value, looks, second hand value och sist men inte minst - känsla som är lite svårdefinierat och personligt såklart. Så awesome duo för mig såklart.
Holy trinity: well Vacheron - får inga känslor alls, låter som ett franskt diskmedel på Lidl. PP - såklart historia etc, men de är småfula, förutom de löjligt dyra klockorna - och då blir det svårt.
Vad säger ni ?
Som du själv skriver är det en fråga om smak.
För egen del tycker jag dock det är sanslöst tråkigt och smalt att ha 3-4 klockor som alla är exempelvis (moderna) Rolex om man nu har förmånen att kunna äga flera klockor i ett högre prisspann. Är man intresserad av klockor vill man väl förkovra sig i den härliga bredd som finns i och med det relativt stora antalet tillverkare av ur i aktuell kaliber (;):D).
VC och PP gör fantastiska klockor, liksom AP och Rolex. Det sistnämnda går dock inte att jämföra med de tre stora ur kvalitets-, hantverks-, eller finishhänseende. Skulle således aldrig exkludera någon av de tre stora till förmån för Rolex om jag hade valmöjligheten.
Att namnet Audemars Piguet (griskultingen) skulle låta sexigare än Vacheron Constantin (diskmedlet) låter jag kvarstå som ett oemotsagt "argument" :hilarious:
Med det sagt har du vissa goda motiveringar i övrigt till varför Rolex och AP är bra val, som exempelvis andrahandsvärde..

Nya blingiga Rolex blir gärna billiga i sin utstrålning då de lite för ofta har en tendens att agera påfågel på en påfågel. VC är ett märke som växer mer och mer då det mer sitter still som en uggla på sin gren och vet vad det kan när det behövs. AP står mittemellan beroende på om bäraren har intresset som drivkraft vid köpet eller om påfågelbehovet är det drivande. VC tror jag kommer mer och mer ju tryggare konsumenten blir. Målgruppen kan bli de som köper dyra klädesmärken utan broderad logotyp.

Senast ändrad:
Fabulous four tycker jag... kör Rolex på hela grejen

Håller helt med, har själv aldrig ägt någon klocka i Holy trinity, men hoppas kunna ändra på detta någon dag. Dock äger jag Rolex och även om jag inte ens vill jämföra med holy trinity i kvalitet och hantverk ger Rolex mig ändå en sånn känsla att jag är villig att säga Fabulous Four!

Självklart duger det med Rolex, lite som herrgårdsvagn.. men har du glidit runt i en Rolls Royce så skulle du nog, även om herrgårdsvagnen stod parkerad i garaget, sällan köra den.
Jag skulle gärna ha en helig trio, AP, PP och VC.. sen möjligen en slaktarklocka, typ Sub el liknande.

Tillbaka
Topp