• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The Citizen Chronomaster AB9000-61E / kort recension

Borone

Cartier
2-Faktor
Bra recension, snygga bilder och ännu en Chronomaster på listan över klockor jag vill ha. Det vore för övrigt konstigt om Citizen inte börjar sälja sina high-end utanför Japan snart. Varför inte, liksom?! Både marknadsförings-, sälj- och serviceorganisationen finns ju redan på plats. Och efterfrågan. I alla fall här på KS.
 

wotan

Rolex
Den ultimata vardagsklockan, kan det vara denna? Med både sin pålitlighet och användarvänlighet, sina modesta mått och klassiska utseende är den en klar toppkandidat i min klockgarderob.

  • Listpris i Japan: 248,400JPY
  • Urverk: A660 kvarts / 5 års batteritid +/-5spy
  • Boett och armband : Stål med Citizens ytbehandling Duratect STC 19mm Lugg 17mm lås
  • Urtavla: Svart sunburst
  • Glas: Safirglas (99% Antireflexbehandling)
  • Perpetuell kalender
  • Vattentäthet: 10 ATM
  • Diameter 38 mm (utan kronan)  
  • Tjocklek/höjd: 9.8 mm
Först ska jag säga att denna modell, olikt alla andra The Citizen som är JDM (Japan Domestic Market), säljs i butik utanför Japan. Nämligen i Citizens flaggskeppsbutik i New York. Min kom dock ifrån Japan via Sakura Watches. De flesta recensioner om The Citizen man läser på större sighter lägger en halv sida vurmandes över tidshållningen, det tänkte jag slopa. Jag säger bara att det är en HAQ med en gångavikelse på +- 5 sekunder per år, förutsatt att klockan utsätts för temperaturskillnader liknande de som blir vid vardagligt bruk, dvs. bärs på dagen och ligger på sängbordet på natten.
Användarvänligheten är i fokus på denna modell, precis som övriga Chronomaster modeller. Man har individuellt ställbar timvisare som även används för att ställa datumet (krona ut, steg1) och en kalender som rullar tills nästa batteribyte. Steg2 vid utdragen krona hackar sekunden och låter minutvisaren justeras. Easy peasy!

Den lilla försänkta knappen ovanför kronan används för att ställa år, månad och vilket kvartal i skottårscykeln man befinner sig i. Alltså en knapp man bara behöver använda efter batteribyte. Båda sidorna av boetten är polerade spegelblanka, och sidorna på länken lika så.
Glasringen är även den spegelblankt polerad (zaratsu) medans resten av ovansidan är borstad. Det finns ingen lysmassa på varken visare eller tavla, utan index och visare är likt Grand Seiko Polerade och borstade för att ge reflexer som bättrar på läsbarheten. Datumet är svart på silverbotten och sekundindex är tryckta i silver. Citizen Logon är laseretsad i längsgående spår och skiftar i regnbågens färger när ljuset träffar rätt.
Länken som är av Oyster modell med ganska korta länkar är väldigt följsam och kommer med ett antal halv och hellänkar. Tror den ska passa upp till 21cm omkrets. Låset är ett vanligt viklås med tryckknappar på var sida, den som klämt på länkarna till GS kommer känna sig hemma. Undersidan av viklåset har mjukt slipade kanter för bekvämt bärande (precis som GS). Länken mäter 19/17mm

Det är ju oundvikligt att inte jämföra The Citizen med Grand Seiko, båda är Japans "top of the line" när det gäller respektive märkes linjer. Denna är en stålklocka med batteridrivet kvartsverk och ska i min bok ställas mot GS instegs kvarts i stål, SBGX xxx. Likheterna är många men även skillnaderna. Båda är i stål och borstade respektive zaratsu polerade. Båda är HAQ och båda håller en väldigt fin finish på både tavla, boett och länk. I min bok vinner Citizen några stickor av Grand Seiko på sin evighetskalender, den ställbara timvisaren för enkel tidszonsförflytting och det två år längre hållbara batteriet. Att den har en hårdhetsbehandling på stålet är också en bonus för att den klarar sig lite längre utan hairlines. Personligen är jag en kär anhängare av 16mm lås, så även här tycker jag Citizens 19/17mm länk bärs snyggare och bekvämare än GS 19/18mm, men det är en smaksak.
Om denna modell får vara testpilot med att säljas utanför Japans gränser eller om det är en kommande strategi har jag inte hört något om, men för egen del beställer jag hellre ifrån Japan än USA så länge den inte finns på Ur&Penn i Sverige. Den går givet vis att lämna till Ur & Penna för att skickas på service till Japan vid behov. Personligen brukar jag byta batteri och göra trycktest hos min lokala urmakare, skulle det behövas nya packningar får Ur & Penn rycka ut.
Det var en ganska kort beskrivning av vad jag tycker, en väldigt bra och allsidig klocka.

Tack för titten :)
Tack för en bra recension:) håller tummarna för chronomaster till Europa !
 

Borone

Cartier
2-Faktor
Jag har vid några tillfällen pratat med inköpschefen på UrP (senast var i mars tror jag), han sa att det verkade ligga långt bort. Han är själv ett fan av The Citizen, men sa att det är Japan som vill hålla den inhemsk... Japan har å andra sidan en inhemsk marknad med nästan 130 miljoner invånare... Jag har inga siffror på hur många klockor om året dom gör, men jag har förstått att det är ganska få. Det är förstås en möjlighet att upplaga och produktionstid gör att det helt enkelt inte är lönsamt med en bredare satsning, men har dom väl släppt en (och om den säljer slut i New York) finns det ju hopp :)
Det gjordes ett försök med en high-end-Citizen-butik i Singapore för några år sedan, men den blev inte långlivad. Jag besökte den samma år som den stängde igen och ett skäl till att det inte fungerade var nog affärens lokalisering - längst in i ett hörn i en super high-end-galleria med ganska få besökare. Upp på hästen igen och ge oss en återförsäljare i Europa som tar in klockorna!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag gillar iof båda märkena, men jag tycker nog Citizen är mer användar orienterad. Jag glömde skriva det innan, men där GS 9f har sitt supersnabba datumbyte (1/200sek eller vad det nu är) så byter A660 datumet mjukt och rullande, men exakt samma sekund som sekundvisaren passerar 12. De GS 9f jag har haft har alla bytt datum någon gång efter 12, man hinner inte se när det sker, men det sker inte på slaget. Nörderier, WIS, what ever, men jag föredrar även där Citizens punktlighet över GS snabbhet.

Supersnabba datumbyten känns overkill i brist på annat. Liksom, 1/200s eller 1/100s ser man ens nån skillnad?
Hellre en evighetskalender! :)
 

Larry Sanders

Breitling

Bra recension på en dunderklocka. Typiskt japanskt att deras JDM-toppmodeller är så OCD när man ändå knappt skulle lägga märke till det I resten av världen. Allt måste vara rätt. Slipningen, ytbehandlingen, evighetskalendern, proportionerna osv.
Själv skulle jag aldrig köpa en klocka med datum utan evighetskalender, eller åtminstone årskalender - i såna fall ställer jag det aldrig (som på den gamla Seiko Majesta jag just fick tag på). Man vill ju inte justera tiden varje månad och verkligen inte datum. Som man inte ens säkert känner till utan att kolla först. Att minnas huruvida man justerat datumet är väl lika lätt som att faktiskt minnas det. Att vakna nästan varje morgon till en mekanisk klocka som måste återupplivas i sin helhet går jag aldrig tillbaka till. Så det är mer än en finess!

Ja, det är nog inte många grannar vid bardisken som hoppar till när dom ser den men I såna fall är det en invigd.
Den ser ganska platt ut vilket är snyggt fast det kanske är en synvilla med tanke på glasets höjd?

Grattis!

Larry
 
Senast ändrad:

Geparden

Audemars
Ja, jag tror snarare det är att GS har lite vassare kanter osv på vissa boetter, själva poleringen är likvärdig. Eller vad säger @Geparden eller @Oron ?
Håller GS högre i frågan om finish generellt. Krävs lupp för att ses men finns där. Citizen är en bättre klocka pga teknik ock material.

Tack för bra recension och fina bilder! Du har verkligen en bra duo där nu.
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Trevlig recension! Lär absolut va den ultimata vardagsklockan och kanske den enda man behöver egentligen, passar till allt från fin middag till att hoppa från tian vid simbassängen. Ställa klockan en gång vid batteribyte å sen bara justera tim visaren två ggr per år thats it! Vad mer behöver man egentligen?
Men det är ju roligt att få pilla å greja lite med klockorna också så denna kanske är lite för bra;):)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Trevlig och väl skriven recension. Nu när GS med all rätt vunnit mark så är den här mer speciell. Måste nu läsa in mig mer på modellerna som erbjuds.
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kul läsning! Tackar.
Finmekaniken är helt fantastisk i detta lilla ur. Har Citizen använt samma verk i någon sportigare kollektion ala dykare eller så?
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Nix, The Citizen linjen är lika (om inte mer) konservativ som Grand Seiko. GS har ju flera kollektioner nu, "Heritage, Elegance och Sport" så jag skulle säga att The Citizen ligger i linje med GS Heritage kollektion. Tidigare fanns dom både med mekaniskt och kvartsverk, nu bara som kvarts och ecodrive.
Intressant, vilka möjligheter för Citizen att paketera ihop en toolwatch som skulle heta duga. Snubblade dessutom över Cal.0100 när jag googlade. +/-1sek. Per år. Jösses! :)
 

Theos33

Breitling
Jag har en vanlig Citizen As4020, vilket är en kanonklocka. Inte high end men ändå väldigt välgjord. Tekniken de använder, eco drive, radio kontrollerad etc. är ändå mycket för pengarna. :)
 

idagtisdag

Cartier
@BarbaBaba Har Citizen fortfarande 10 års garanti och fri service, ex på din klocka som är köpt i Japan?

Den går givet vis att lämna till Ur & Penn för att skickas på service till Japan vid behov.
Har du fått pris på detta? Frakt tur retur Japan är inte så billigt?

Personligen brukar jag byta batteri och göra trycktest hos min lokala urmakare, skulle det behövas nya packningar får Ur & Penn rycka ut.
Menar du att Ur och Penn säljer Chronomasterpackningar "i lösvikt"? Eller att du lämnar in din Chronomaster till Ur och Penn? Vill man lämna in en 30 000 kr klocka till Ur och Penn (till någon central urmakarverkstad?)? Vad är Ur och Penns relation till Citizen, är de generalagenter?
 
Topp