Lite motsägelsefullt.. Å ena sidan delger du oss text om varför PP, VC och AP utgör the Holy Trinity, men avslutar med att Rolex hör hemma där till stor del baserat på värdena de drar in på sina vintagepjäser (jag invänder inte mot Rolex stora signifikans i sammanhanget)?
De "förhållningsregler" som kvalificerat ett märke till att ha blivit en del av treenigheten är Rolex ljusår från att uppfylla. Det är milsvid skillnad mellan bland annat tradition, hantverk och finish när vi talar Rolex å ena sidan och De Tre å andra sidan. Vi snackar helt skilda ligor..
Så nej, Rolex m.fl. hör verkligen inte hemma där..
Nej, jag delger text varför de anses tillhöra the holy trinity enligt skribenten i artikeln. Ingalunda påstår jag att jag tycker att det är nåt facit. Snarare att det är anledningen till varför de "anses" stå över de andra. Se det precis som jag skriver som "bakgrund" inte som ett axiom.
Jag tycker inte finish ska utgöra ett stort kriterie. Då skulle FPJ och Lange slå ut Patek (Vilket de inte gör, anser jag). Frågan är om inte AP har bättre finish än Patek också förresten och jag vill aktivt argumentera att Patek är en mer "helig" spelare än AP.
Jag vill däremot påstå att historisk signifikans är viktigare än finish och hur exklusiva uren är. Rolex inverkan på klockbranschen är störst av alla (anser jag). Därför anser jag att de tillhör den absoluta spjutspetsen i klocktillverkning idag. (Vilket också avspeglar sig i varför Rolex och Patek dominerar vintage-auktionerna).
Vad avser hantverk så är Rolex:
- den första tillverkaren att skapa ett armbandsur som är COSC (1910)
- den första tillverkaren att skapa ett vattentätt armbandsur (1926)
- den första tillverkaren att skapa en klocka med fritt roterande rotor (1931)
- den första tillverkaren som skapade en klocka som automatiskt ändrade datum (1945)
- den första klockan som var vättentät till 100 m.
- den första GMT-klockan
- den första klockan som kunde ändra dag och datum automatiskt
Med andra ord - i princip alla användbara funktioner klockor har idag kommer från Rolex. Det om något är väl ett hantverk?
Dessutom, vad avser tradition så förstår jag inte varför Rolex tradition skulle vara sämre än de andras?