• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The Karlskrona Baltic Shield

JayJay

Rolex
Bra, det var ju det jag ville veta. :p
Har aldrig varit i Karlskrona i hela mitt liv.

Som StrawberryFields skriver så har du inte missat mkt. Dock har staden onekligen en riktigt intressant historia. T ex var tanken när den anlades att det skulle bli Sveriges nya huvudstad. Den i Karlskrona så omtalade Lövmarknaden har jag också bevistat... en fantastiskt överreklamerad tillställning, säkert roligt för lokalborna då jag tror att det är en riktig hemvändardag. Det man dock absolut inte ska missa vid ett besök är Marinmuseum. Ett av Sveriges bästa museer om du frågar mig.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
251px-Karlskrona_vapen.svg.png
 
P

Philippe Stern

Guest
Du förstår att baltic syftar på östersjön (baltic sea) och inte på baltikum (baltic states) va? Förövrigt är Karlskrona anlagd där den är och på ett sådant sätt för att vara just en sköld. 4 öar (Sturkö, tjurkö, Aspö och Hasslö) skyddar huvudön (Trossö) från havssidan. Karlskrona är anlagd för att vara örlogsstad och minimera antalet dagar per år då flottan är begränsad i sin rörlighet m h t till isläget... Kort och gott så känns inte namnvalet på särskilt krystat.
Nja. Du har delvis rätt. Karlskrona anlades också för att Sverige var i konstant krig med Danmark. Ville ha en bas närmre fi. Sen tog Ryssen oss i baken. Men det är en annan historia.
 

PCB

Audemars
Karlskrona är en oerhört vacker stad sommartid,
Att bevittna den från bryggarberget en sommarkväll,är magiskt!
 

Rivalen

Rolex
Gray dial looks good. Some design extra for the 6and 9 markers maybe? A thin extra rectangel "on top"? Or something inspired from the 12 o clock marker. Maybe the 12 o Clock marker a bit smaller for harmony/balance?
 

Sorubim

Audemars
Looks great!

I would've made the first "K" in "Karlskrona" the same size as the rest of the letters though. I think it would look better and be more visually balanced that way.
 
Updated specs/information:

Case Material: 316L Stainless Steel, Brushed Finish
Case Size: 43mm X 49mm
Case Thickness: 13.5mm
Lug Width: 22mm
Movement: Seiko NH35 Automatic (Hacking)
Water Resistance: 300M
Bezel: 120 Click Rotating, Ceramic
Crown: Screw Down, Signed
Case Back: Screw Down, Signed
Crystal: AR Coated Domed Sapphire
Straps: Nato and Bradystraps Original Sailcloth
Accessories: Signed Zipper Travel Case
Warranty: 12 Months
Target Price: $295.00

Availability: Summer 2015
 
Topp