• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Alpina

Rolfen

Rolex
Alpina är konstigt nog inte så populärt bland klocknördar trots att det är ett anrikt bolag som gjorde sina egna verk. Dom startade 1883 med att göra verk och 1908 började dom sälja klockor under eget namn. Storhetstiden var mellan 1930-1970 och deras storsäljare bland verken var det manuella 592 och hammarautomaten 584. Deras verk finns även i andra klockor som tex Novice, Terval och Gruen. På 70-talet kom quartzen och många klocktillverkare gick ihop för att överleva men Alpina ville vara oberoende och kämpade på själva vilket resulterade i att dom sakta tynade bort. Mot slutet innan dom nya ägarna tog över 2002 tillverkade Alpina bara några hundra klockor om året. Naturligtvis är det dom äldre klockorna med egentillverkade urverk som är intressantas för oss klocknördar men jag gillar även dom senare (70-90tal) på grund av att dom är så pass ovanliga.

Jag tycker detta märke förtjänar en egen tråd här på klocksnack. Jag börjar med att visa min lilla samling och hoppas att ni öser på med mera.

Alpina1.jpg


Alpina2.jpg


Alpina3.jpg


Alpina Standard
Alpina4.jpg


Alpina De Luxe
Alpina5.jpg


Alpina6.jpg


Alpina7.jpg


Alpina8.jpg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Alpina är konstigt nog inte så populärt bland klocknördar trots att det är ett anrikt bolag som gjorde sina egna verk. Dom startade 1883 med att göra verk och 1908 började dom sälja klockor under eget namn. Storhetstiden var mellan 1930-1970 och deras storsäljare bland verken var det manuella 592 och hammarautomaten 584. Deras verk finns även i andra klockor som tex Novice, Terval och Gruen. På 70-talet kom quartzen och många klocktillverkare gick ihop för att överleva men Alpina ville vara oberoende och kämpade på själva vilket resulterade i att dom sakta tynade bort. Mot slutet innan dom nya ägarna tog över 2002 tillverkade Alpina bara några hundra klockor om året. Naturligtvis är det dom äldre klockorna med egentillverkade urverk som är intressantas för oss klocknördar men jag gillar även dom senare (70-90tal) på grund av att dom är så pass ovanliga.

Jag tycker detta märke förtjänar en egen tråd här på klocksnack. Jag börjar med att visa min lilla samling och hoppas att ni öser på med mera.

Alpina1.jpg


Alpina2.jpg


Alpina3.jpg


Alpina Standard
Alpina4.jpg


Alpina De Luxe
Alpina5.jpg


Alpina6.jpg


Alpina7.jpg


Alpina8.jpg
Mycket bra trådstart! Verkligen på tiden att Alpina får en tråd! Jag fyller på med en Terval (ett av Alpinas varumärke).
image-jpeg.494032

Och gårdagens köp.
img_3075-jpg.601666

img_3078-jpg.601668
 

engst

Cartier
Mitt inlägg var alltså ett förtydligande - inte någon slags kritik. Dessutom är jag mycket förtjust i vintage Alpina, så detta är redan en av mina favorittrådar.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Gamla Alpina är fina grejjer! Här är min Alpina "Calatrava" från 1952 med ett cal 592 som tickar i en boett tillverkad av Taubert & Fils (med uppköpt patent från Borgel). Taubert & Fils gjorde även boetterna till Patek vars stålklockor från tiden brukar vara något dyrare. Sticker ut hakan och påstår att det är svårt att hitta mer kvalitet per krona när det gäller vintageklockor.
IMG_0663.JPG
IMG_0664.JPG
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Gamla Alpina är fina grejjer! Här är min Alpina "Calatrava" från 1952 med ett cal 592 som tickar i en boett tillverkad av Taubert & Fils (med uppköpt patent från Borgel). Taubert & Fils gjorde även boetterna till Patek vars stålklockor från tiden brukar vara något dyrare. Sticker ut hakan och påstår att det är svårt att hitta mer kvalitet per krona när det gäller vintageklockor.
IMG_0663.JPG
IMG_0664.JPG
Verkligen superfin! Taubert & Fils var ny kunskap för mig, en tackar!
 

ignatz

Breitling
Gamla Alpina är fina grejjer! Här är min Alpina "Calatrava" från 1952 med ett cal 592 som tickar i en boett tillverkad av Taubert & Fils (med uppköpt patent från Borgel). Taubert & Fils gjorde även boetterna till Patek vars stålklockor från tiden brukar vara något dyrare. Sticker ut hakan och påstår att det är svårt att hitta mer kvalitet per krona när det gäller vintageklockor.
IMG_0663.JPG
IMG_0664.JPG

Oerhört elegant! Aldrig sett tidigare, tack :)
 

Psykel

Patek
Gamla Alpina är fina grejjer! Här är min Alpina "Calatrava" från 1952 med ett cal 592 som tickar i en boett tillverkad av Taubert & Fils (med uppköpt patent från Borgel). Taubert & Fils gjorde även boetterna till Patek vars stålklockor från tiden brukar vara något dyrare. Sticker ut hakan och påstår att det är svårt att hitta mer kvalitet per krona när det gäller vintageklockor.
IMG_0663.JPG
IMG_0664.JPG
Hoppsan, hade ingen aning om kopplingen! Jag har ju också en sån Alpina med "skålade" bandhorn! Min tickar dessutom på perfekt och håller tiden inom halvminuten per dygn! Inte illa för en 220-kronorsklocka!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hoppsan, hade ingen aning om kopplingen! Jag har ju också en sån Alpina med "skålade" bandhorn! Min tickar dessutom på perfekt och håller tiden inom halvminuten per dygn! Inte illa för en 220-kronorsklocka!
Ser ut att vara liknande! Kolla efter märkning FB (Francois Borgel). Kan säkert vara så att Alpina plockade fler boetter från Taubert & Fils. @ignatz svarttavlade boett ser ut att hålla hög kvalitet:) Får väl spö av @NiklasArvid nu om Borgelboetterna skjuter i höjden på Tratten :D
 
Topp