• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Hugger69

Patek
2-Faktor
Nyinkommen! Köpte en auktionslot för att komma åt den här.
Kan lite för lite om dessa.. Räknas det här som en Sherpa trots att det inte står på tavlan? @Ariste kanske vet? Någon slags kompressoeboett verkar det vara. Mycket nöjd iaf!
IMG_20201122_192059.jpg
IMG_20201122_191807.jpg
IMG_20201122_191733.jpg
Kollade lite med Martijn och han sa att det från början nog mycket riktigt vart en Sherpa men som under årens lopp fått sin tavla utbytt av någon anledning, skada eller önskemål. Sherpa var ju Enicars toppmodeller och en Sherpa-boett har i princip alltid en Sherpa-märkt tavla med.

Väldigt mycket av komponenterna i Enicars klockor från den tiden var direkt utbytbara mellan olika modeller så en urmakare hade inga problem att sätta ihop klockor efter egna eller kunders önskemål, vilket det finns massor av exempel på runt om i världen.

Tyvärr så sitter det ekonomiska värdet mycket i att hela klockan är komplett och med Sherpa på tavlan men sedan vad du själv tycker är ju en helt annan sak och jag gillar den i sitt nuvarande utseende! 👍
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Senaste nykomlingen får ta plats...Enicar Sherpa Super-Jet från 1967 i mycket fint originalskick.
Super Compressor, GMT och dressare, allt i ett snyggt fodral! 😍
IMG_6179.jpg
IMG_6180.jpg


Ställde tid och datum samt monterade på ett fint Enicar BOR som jag hade liggandes....
IMG_6185.JPG
IMG_6192.jpg
IMG_6193.jpg
IMG_6184.jpg
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Ska vi slå ihop de två Enicar-trådarna?
Klokt! 🪐 🙏 🥳

En annan fråga, kan ni fixa snygga Enicar och Heuer-loggor som emojies med?
Saknar dem bland alla andra loggor som :jlc::ap::sinn: med flera!
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Mitt senaste Enicar-kör kommer från Kaplans denna gång och satan-i-gatan vilken hög kaliber det var på denna!!

Ett riktigt stiligt dressur från tidigt 60-tal helt i rostfritt med Super Compressor-boett och elektrisk drivning med verk från Landernon, en riktig milstolpe i Schweizisk ur-historia, låt mig presentera Enicar Sherpa Electric, inte ett quartz-ur!

Notera sekund-visaren och tim-markörerna, man får nästan en stöt!
IMG_7018.JPG

IMG_7019.jpg
IMG_7020.jpg
IMG_7023.jpg
IMG_7027.jpg


Satt på ett helt nytt Hirsch-band som jag bytte spänne på:
IMG_7030.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Vet inte om trådarna blev ihopslagna så jag har postat i båda....🤔

Den här dök upp från Kaplans idag så jag kunde inte hålla mig och satan-i-gatan vilken hög kaliber det var på denna!! :p

Ett riktigt stiligt dressur från tidigt 60-tal helt i rostfritt med Super Compressor-boett och elektrisk drivning med verk från Landernon, en riktig milstolpe i Schweizisk ur-historia, låt mig presentera Enicar Sherpa Electric, inte ett quartz-ur! 🪐

Notera sekund-visaren och tim-markörerna, man får nästan en stöt! ⚡
IMG_7018.JPG

IMG_7019.jpg
IMG_7020.jpg
IMG_7023.jpg
IMG_7027.jpg


Satt på ett helt nytt Hirsch-band som jag bytte spänne på:
IMG_7030.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Mitt senaste Enicar-kör kommer från Kaplans denna gång och satan-i-gatan vilken hög kaliber det var på denna!!

Ett riktigt stiligt dressur från tidigt 60-tal helt i rostfritt med Super Compressor-boett och elektrisk drivning med verk från Landernon, en riktig milstolpe i Schweizisk ur-historia, låt mig presentera Enicar Sherpa Electric, inte ett quartz-ur!

Notera sekund-visaren och tim-markörerna, man får nästan en stöt!
IMG_7018.JPG

IMG_7019.jpg
IMG_7020.jpg
IMG_7023.jpg
IMG_7027.jpg


Satt på ett helt nytt Hirsch-band som jag bytte spänne på:
IMG_7030.jpg
Åh så cool. Grattis! Jag vill också ha en sån 😏 Den var grym. Kanske top 10 bland de coolaste jag har sett.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Wow det var snälla ord, tusen tack! 🤗

Kan bara hålla med dig att klockan är grym och faktiskt helt underbar att bära på handleden med!
Älskar den uttrycksfulla minimalismen....
Den har ett eget formspråk. Kanske kan man kalla det minimalistiskt, men snygg, annorlunda och sofistikerat kylig var den. Kul att man alltid får sig en knäpp på näsan när man tror sig ha sett allt. Det finns så mycket kvar att se.
 

Sebastard

Vacheron
Mitt senaste Enicar-kör kommer från Kaplans denna gång och satan-i-gatan vilken hög kaliber det var på denna!!

Ett riktigt stiligt dressur från tidigt 60-tal helt i rostfritt med Super Compressor-boett och elektrisk drivning med verk från Landernon, en riktig milstolpe i Schweizisk ur-historia, låt mig presentera Enicar Sherpa Electric, inte ett quartz-ur!

Notera sekund-visaren och tim-markörerna, man får nästan en stöt!
IMG_7018.JPG

IMG_7019.jpg
IMG_7020.jpg
IMG_7023.jpg
IMG_7027.jpg


Satt på ett helt nytt Hirsch-band som jag bytte spänne på:
IMG_7030.jpg
Makalöst bra den där!! Kan nog sträcka mig till att det är den coolaste Enicar dressaren jag skådat.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tar fasta på Norths önskan om fler bilder på Sherpa så här kommer färska bilder på min Sherpa Graph MK III från 1966 i härligt patinerat skick.

Min drömklocka sedan jag fick upp ögonen för Enicar för ganska exakt ett år sedan har äntligen landat för att stanna i min lilla samling!
Många turer och en hel del fix med denna klocka innan den kunde bäras på riktigt... 🏁 🪐 🤗 🙏 🥰

Har testa den på flera band och den byter verkligen skepnad beroende på band...
IMG_7111.jpg
IMG_7129.jpg
IMG_7130.jpg
IMG_7148.jpg
IMG_7150.jpg
IMG_7152.jpg


Enicars fantastiskt vackra version av det kända Valjoux 72-verkar som här heter AR 72 i enligt med Enicars nomenklatur.
Tror inte de är så här vackra varken på Omegas eller ens Rolex versioner:
IMG_20200710_183948.jpg


En ärlig och opolerad baksida med allt enligt original:
IMG_20201018_145413.jpg
Screenshot_20201018_145540.jpg


Här är varför Sherpa Graphen ofta kallas Jim Clark;
jim_clark_sherpa.jpg
 
Senast ändrad:

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tar fasta på Norths önskan om fler bilder på Sherpa så här kommer färska bilder på min Sherpa Graph MK III från 1966 i härligt patinerat skick.

Min drömklocka sedan jag fick upp ögonen för Enicar förvanska exakt ett år sedan har äntligen landat för att stanna i min lilla samling!
Många turer och en hel del fix med denna klocka innan den kunde bäras på riktigt... 🏁 🪐 🤗 🙏 🥰

Har testa den på flera band och den byter verkligen skepnad beroende på band...
IMG_7111.jpg
IMG_7129.jpg
IMG_7130.jpg
IMG_7148.jpg
IMG_7150.jpg
IMG_7152.jpg


Enicars fantastiskt vackra version av det kända Valjoux 72-verkar som här heter AR 72 i enligt med Enicars nomenklatur.
Tror inte de är så här vackra varken på Omegas eller ens Rolex versioner:
IMG_20200710_183948.jpg


En ärlig och opolerad baksida med allt enligt original:
IMG_20201018_145413.jpg
Screenshot_20201018_145540.jpg


Här är varför Sherpa Graphen ofta kallas Jim Clark;
jim_clark_sherpa.jpg
Mycket bra! Den är ju så jäkla läcker. Vad jag gillar med Enicar är att de valde att köra på samma EPSA-boett på många referenser i Sherpa-kollektionen. Blir en sammanhållen och trevlig helhet liksom. Har en go line-up i huvudet som vore trevlig att äga
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Mycket bra! Den är ju så jäkla läcker. Vad jag gillar med Enicar är att de valde att köra på samma EPSA-boett på många referenser i Sherpa-kollektionen. Blir en sammanhållen och trevlig helhet liksom. Har en go line-up i huvudet som vore trevlig att äga
Tack och kul at du uppskattar den! 🤗

Tror kanske inte det är samma EPSA-boetter men Enicar var om inte den största så definitivt topp tre av stora kunder hos EPSA och de utvecklade ju bajonettfattningen av baklocket tillsammans på SuperCompressor-boetterna.

Spännande med en egen line-up, törs du dela den med oss andra geeks? :p
 
Topp