• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

Ariste

Audemars
2-Faktor
Jag gillar vintage Tissot, no surprise kanske. Det ska vara gamla loggan på, stål eller guld spelar ingen roll, mögel är lika välkommet som mint. Manuellt eller automat kvittar, välkommen till galenskapen!

By the way, om någon sitter på ett cal 31-1 hammarautomatverk och vill släppa det så hör gärna av er.

IMG_5319.jpg


IMG_5320.jpg


IMG_5321.jpg


IMG_5322.jpg


IMG_5323.jpg


IMG_5324.jpg


IMG_5327.jpg


IMG_5328.jpg


IMG_5329.jpg


IMG_5330.jpg


IMG_5331.jpg


IMG_5332.jpg


IMG_5333.jpg


IMG_5334.jpg


IMG_5335.jpg


IMG_5337.jpg


IMG_5338.jpg


IMG_5339.jpg


IMG_5340.jpg


IMG_5341.jpg


IMG_5342.jpg


IMG_5343.jpg


IMG_5344.jpg


IMG_5312.jpg


IMG_5313.jpg


IMG_5314.jpg


IMG_5315.jpg


IMG_5316.jpg


IMG_5317.jpg


IMG_5336.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Det har länge varit lugnt på Tissot-fronten men nu har det anlänt två "nya" praktikanter:

Kolla i visarna och de aplicerade indexen på denna rackare, "stor" boett också på 36mm

IMG_1617_zpsac040255.jpg


Denna skulle behöva ny lume som passar tavlans patinering bättre

IMG_6263_zpseca8eab5.jpg


IMG_6267_zpsb8ababb7.jpg
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Här är en jag fått från min morfar. Skulle behöva en ordentlig genomgång dock. Tyvärr inget jag bär, ligger bara där i lådan.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Dalomo skrev:
Här är en jag fått från min morfar. Skulle behöva en ordentlig genomgång dock. Tyvärr inget jag bär, ligger bara där i lådan.
Arvegods är kul att vårda, en genomgång plus sekundvisare så har en kostymare med själ och familjeband...:)
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Ariste skrev:
Dalomo skrev:
Här är en jag fått från min morfar. Skulle behöva en ordentlig genomgång dock. Tyvärr inget jag bär, ligger bara där i lådan.
Arvegods är kul att vårda, en genomgång plus sekundvisare så har en kostymare med själ och familjeband...:)

Absolut! Sekundvisaren ligger ju till och med där och väntar vid kl 1. :) Dock är ju detta ur lite i minsta laget på min arm. Liknar mer en barnklocka. :) Men ska ändå iordningställas.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Dalomo skrev:
Ariste skrev:
Dalomo skrev:
Här är en jag fått från min morfar. Skulle behöva en ordentlig genomgång dock. Tyvärr inget jag bär, ligger bara där i lådan.
Arvegods är kul att vårda, en genomgång plus sekundvisare så har en kostymare med själ och familjeband...:)

Absolut! Sekundvisaren ligger ju till och med där och väntar vid kl 1. :) Dock är ju detta ur lite i minsta laget på min arm. Liknar mer en barnklocka. :) Men ska ändå iordningställas.
Barnklockor är på tillbakagång..:)...ser fram mot att se den iordninggjord när det väl sker...
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Viking skrev:
Snyggt!
Här har du Tissot första datumdinka.
Åhh, väldigt fint skick...en i det skicket har jag letat länge....tack för att du delar med dig! :)

Min Tissot-graal är deras gamla Navigator...om någon har en får de gärna slänga upp massor med bilder!
 

Viking

Cartier
Ariste skrev:
Viking skrev:
Snyggt!
Här har du Tissot första datumdinka.
Åhh, väldigt fint skick...en i det skicket har jag letat länge....tack för att du delar med dig! :)

Min Tissot-graal är deras gamla Navigator...om någon har en får de gärna slänga upp massor med bilder!

Här har du en gammal välanvänd stackare från Tissot samlingen.

Tissot1_zps361f0def.jpg

Tissot5_zpsda8edfb8.jpg

Tissot2_zps2d6d7c56.jpg

Tissot4_zps987a3e1b.jpg

TISSOTNavigator004_zpsd9f5ab2a.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Viking skrev:
Ariste skrev:
Viking skrev:
Snyggt!
Här har du Tissot första datumdinka.
Åhh, väldigt fint skick...en i det skicket har jag letat länge....tack för att du delar med dig! :)

Min Tissot-graal är deras gamla Navigator...om någon har en får de gärna slänga upp massor med bilder!

Här har du en gammal välanvänd stackare från Tissot samlingen.
Stenhård, lagom patinerad tavla på den. Tycker Tissots kronograutbud är en djungel...det blandas Lemania-verk med Valjoux, massor av varianter på boetter och tavlor...spänande och förvirrande.
Jepp, den passar inte både här och i tråden för kronografer från 70-talet.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Ariste skrev:
Din låda blir alltmer intressant...:)...den där måste vara en tidig rackare...kan det vara 30-tal?

Tyvärr har lådan inte så mycket mer - än :) Jag gissade på 40-tal när jag köpte den. Fasta bandstift, blånerade visare. Riktigt snygg i verkligheten, om än med skitig tavla. Den fungerar inte (heller) så vid tillfälle blir det ett urmakarbesök för denna också. Den är dock något nedprioriterad just nu.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Pappikjolo skrev:
Ariste skrev:
Din låda blir alltmer intressant...:)...den där måste vara en tidig rackare...kan det vara 30-tal?

Tyvärr har lådan inte så mycket mer - än :) Jag gissade på 40-tal när jag köpte den. Fasta bandstift, blånerade visare. Riktigt snygg i verkligheten, om än med skitig tavla. Den fungerar inte (heller) så vid tillfälle blir det ett urmakarbesök för denna också. Den är dock något nedprioriterad just nu.
Du har säkert rätt, tidigt 40-tal kanske...är det stålboett? Trist att dessa prioriteringar är nödvändiga..:)
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Ariste skrev:
Du har säkert rätt, tidigt 40-tal kanske...är det stålboett? Trist att dessa prioriteringar är nödvändiga..:)

Ja, stålboett, lätt böjd över handleden. Den är inte stor, så många skulle nog gissa på att det är ett damur, men det tror inte jag ;) Jag ska ta lite fler och bättre bilder vid tillfälle.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Pappikjolo skrev:
Ariste skrev:
Du har säkert rätt, tidigt 40-tal kanske...är det stålboett? Trist att dessa prioriteringar är nödvändiga..:)

Ja, stålboett, lätt böjd över handleden. Den är inte stor, så många skulle nog gissa på att det är ett damur, men det tror inte jag ;) Jag ska ta lite fler och bättre bilder vid tillfälle.
Stålboett är trevligt och inte alltför vanligt från den perioden, angående storleken så får de tro vad de vill...modet såg annorlunda ut då...:)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ariste skrev:
theargonaut skrev:
Ariste skrev:
Äntligen hittade jag en möglig Tissot med datumzon, relativt jämnt patinerad och fri från mögelsporer:
Cooool! Grattis!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
Tackar, har inget gammalt brunt läderstrap men det är vad som spontant känns bäst på denna rackaren...:)
Vad är det för luggar på den? Har kanske något brunt gamläder jag kan skicka över.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
theargonaut skrev:
Ariste skrev:
theargonaut skrev:
Ariste skrev:
Äntligen hittade jag en möglig Tissot med datumzon, relativt jämnt patinerad och fri från mögelsporer:
Cooool! Grattis!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
Tackar, har inget gammalt brunt läderstrap men det är vad som spontant känns bäst på denna rackaren...:)
Vad är det för luggar på den? Har kanske något brunt gamläder jag kan skicka över.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
Det är 18mm mellan luggarna, skulle du ha något du kan avvara så vore det kul annars år jag snabbåldra ett Hirsch...:)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ariste skrev:
theargonaut skrev:
Ariste skrev:
theargonaut skrev:
Ariste skrev:
Äntligen hittade jag en möglig Tissot med datumzon, relativt jämnt patinerad och fri från mögelsporer:
Cooool! Grattis!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
Tackar, har inget gammalt brunt läderstrap men det är vad som spontant känns bäst på denna rackaren...:)
Vad är det för luggar på den? Har kanske något brunt gamläder jag kan skicka över.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
Det är 18mm mellan luggarna, skulle du ha något du kan avvara så vore det kul annars år jag snabbåldra ett Hirsch...:)
Japp har ett, som dessutom luktar lite damparfym mm. ;) Det som sitter på LeCoultren, som du sett. Själv väntar jag på ett band att ersätta det med, som jag hoppades skulle dyka upp för en vecka sedan, men kanske imorgon ;) PM:ar dig när jag fått det :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
theargonaut skrev:
Ariste skrev:
theargonaut skrev:
Ariste skrev:
theargonaut skrev:
Ariste skrev:
Äntligen hittade jag en möglig Tissot med datumzon, relativt jämnt patinerad och fri från mögelsporer:
Cooool! Grattis!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
Tackar, har inget gammalt brunt läderstrap men det är vad som spontant känns bäst på denna rackaren...:)
Vad är det för luggar på den? Har kanske något brunt gamläder jag kan skicka över.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
Det är 18mm mellan luggarna, skulle du ha något du kan avvara så vore det kul annars år jag snabbåldra ett Hirsch...:)
Japp har ett, som dessutom luktar lite damparfym mm. ;) Det som sitter på LeCoultren, som du sett. Själv väntar jag på ett band att ersätta det med, som jag hoppades skulle dyka upp för en vecka sedan, men kanske imorgon ;) PM:ar dig när jag fått det :)
Damparfym är bonus, cigarrök ett klart minus. :)...schysst av dig! Vill bara testa den för att se om det blir snyggt....blir det bra köper jag en och sliter på eller beställer ett custom....det här med band är en djungel....
 
Topp