• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The Movado Museum Dial Watch - en filosofisk klocka

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
The Movado Museum Dial Watch

MOMA-Museum-Dial-clock-horwitt.jpg


Historien börjar 1947 när den amerikanske designern Nathan George Horwitt designade klockan för museet MoMA (Museum of Modern Art) i New York. Inom några år fanns klockan som armbandsur från Movado, dock utan designerns medgivande… En utdragen tvist startade som slutade i förlikning med att Horwitt fick betalt och att Zenith-Movado fick lov att fortsätta använda designen.

George-Nathan-Horwitt.jpg

Nathan George Horwitt (1898-1990)

Horwitt var inspirerad Bauhaus stilens förenklande och med att ta bort så mycket onödiga detaljer som möjligt och fokusera på det vitala. Han koncentrerade sig på ”civil time” dvs lokal tid i dess olika tidszoner. Det som styr lokala tiden är ju solen och det är vad gyllene cirkeln på urtavlan klockan tolv representerar, solståndet kl 12.
Så, som vi alla vet är solen centrum i vårt solsystem och Jorden och våra systerplaneter snurrar kring solen som står still. Tid är inte en siffra utan symboliseras av en rörelse, dvs i detta fall visarnas.

“We do not know time as a number sequence,” Horwitt said, "but by the position of the sun as the earth rotates". Hence a solitary gold dot at 12 o’clock symbolizing the sun at high noon; the moving hands suggesting the movement of the earth.

history-video-400x400.jpg
horwitt-original-400x400.jpg

Den allra första Museum armbandsuret.

Movados produktion av armbandsur var initialt rätt blygsam, det var inte förrän på åttio/nittiotalet klockan blev riktigt populär med sitt minimalistiska formspråk och design, detta var en epok då små eleganta armbandsur var populära. Innan på femtio till sjuttiotalet var klockdesignen mest använd i vägg och bordsur tillverkade av andra än Movado.
Här är en uttömmande artikel om Horwitt och Movado Museum Dial Watch; https://www.ablogtowatch.com/movado-museum-dial-classic-watch-history-horwitt/


Min klocka
Jag fick nyss hem en Zenith Movado Museum klocka med integrerad länk.

EA1A6656-0F80-4A8E-8778-8CAF7B888FAB.jpeg


Serienumret indikerar att klockan är från tidigare än 1983, jag har inte riktigt fått släng på hur Zenith/Movados numrering skedde. Klockan är fin och i bra byggkvalité känns det som. Den är 34 mm exkl. krona och 6 mm tjock. Bärs bra på min 18 cm handled. Detaljer i guld och kronan har en onyx sten tycks det som. Låset är av ett nytt slag för mig. Man hakar fast ändarna och sedan låser man underifrån med en säkerhetsbygel. Känns väldigt solitt och säkert. Tavlan är svart med en väldigt fin sunburst tavla. Det är ju något av en Mysterié tavla (dvs avsaknad av index). I tavlan finns det dock en teckning som jag inte kan lista ut om det är i materialet eller om det är en patinering, glittrar gör den konstigt nog i solljus. Klockan bär större än 34mm, men det har väl med den integrerade länken att göra. Urverket är kaliber 115, kvarts från ETA enligt serienumret. Dock vet jag inte helt hundra om jag tyder serienumret rätt, då jag även får det till att boetten är gjort i guld…
Här guiden för Movados serienummer: https://movadolookup.wordpress.com/

Bildkavalkad;

73743D27-7E07-4FCB-AAAE-1F33C667BD57.jpeg
EDC5E7F7-133E-4EBD-A031-7D031B994370.jpeg
E575EEEA-146B-4C49-BC00-56764C370F3A.jpeg
944C60C5-1A54-427E-A1F8-DB6C8D058803.jpeg
60506CB9-939E-4F80-8876-3BDD570BC281.jpeg
CEAA8A2B-6599-4BCB-9B09-865081B1BBD4.jpeg
B8023F79-8DF7-4872-AB9A-1407C6B0349E.jpeg
0095BE9E-170A-44EB-A595-059AE0DC987F.jpeg
71297691-A6D2-4C47-AA11-4879D1B90C60.jpeg
067E6EAC-E156-4AA0-9F39-D7BDB42C5EC2.jpeg
FB443C7B-DD70-40DE-8D36-34CEA3EEABFB.jpeg
72FA8321-90D2-49D3-B9EA-0AF1CEDEDEBE.jpeg
9D2A816A-178C-4955-A07C-33BA9C981C1C.jpeg


Jag gillar klockan och framför att iden med Museum tavlan, känns rätt filosofisk men samtidigt logisk. Rätt mycket åttiotal över den, for good or bad.
Men vi får se vad jag gör med klockan, tyvärr är länken lite i kortaste laget för min 18cm handled, den sitter lite väl tight, speciellt nu på sommaren. En länkbit till hade varit perfekt.
Vad tycker ni?

//Rozzy :)
 
Senast ändrad:

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Grymt inlägg som vanligt! Gillar den integrerade länken den lyfter verkligen klockan och ger fokus till tavlan!

//Edit var två på bollen när det gäller länken
 
Senast ändrad:

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Mycket cool, tack för bra intro!
...jag var rejält kär i den designen på 90-talet... ...fast det var också innan jag tyckte det var vettigt att lägga tusentals kronor på klockor... :D
en totalklassiker!!!
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Kan bara hålla med föregående talare, en cool clean och odödlig (?) design på denna klocka.
Ser ju ut att sitt bra om än lite tight, en extra länk borde väl Movado kunna trolla fram, sen blir nog tyvärr kostnaden därefter.
 

DrDre

Patek
Trevligt inlägg om en sådan där klocka som "alltid" funnits men som man aldrig riktigt satt sig in i.
 

Simpatico

Rolex
Verkligen en minimalistisk klocka med en väldigt tidtypisk design.
Gillar att dom plockar upp sköna klockor utanför den upptrampade stigen.
Snyggt fångat.
 
Topp