• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The Watchwrist - Klockhållare. *Produktion nedlagd*

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Ok, verkade som att wordpress hade lagt startsidan som draft av nån anledning.

Funkar det nu?

www.thewatchwrist.com
Nu såg det bättre ut. Önskar dig lycka till :) Förmodar även att du nu blir kategoriserad som ”professional dealer”
 
Nu såg det bättre ut. Önskar dig lycka till :) Förmodar även att du nu blir kategoriserad som ”professional dealer”
Topp, tack för hjälpen!

Ja, jag väntar på svar från Hook kring hur vi löser annonseringen. Är sugen på att göra en välgörenhetsauktion till förmån för BCF på diskussions-delen men det räknas nog också som annonsering så vill cleara det med forumledningen först. :)
 

Sami

Breitling
Snyggt jobbat, har följt tråden med intresse:).

Ett par tips som du skulle kunna prova, tror att det kanske skulle kunna funka.
Om du 3d printar din hand och sedan spacklar slipar till du fått den så bra du kan. Ta en en silikonavgjutning av den och så gjuter du händerna i resin istället. Det kan du få väldigt bra och kan dessutom slipa mm. Bara en idé som jag tror skulle funka.

När du först la upp denna tråd så ”lånade” jag din idé så gjorde jag faktiskt en variant på denna, snidade en hand som står på en valnötsbas. Ville dock inte störa din tråd men säg till om du vill så lägger jag upp ett kort(första gången jag snidade, tog väldigt mycket tid).

Hojta till om du behöver hjälp med något. Har både bra utrustat privatsnickeri i källaren och även utrustning för resingjutningar.

Mvh Sami
 
Snyggt jobbat, har följt tråden med intresse:).

Ett par tips som du skulle kunna prova, tror att det kanske skulle kunna funka.
Om du 3d printar din hand och sedan spacklar slipar till du fått den så bra du kan. Ta en en silikonavgjutning av den och så gjuter du händerna i resin istället. Det kan du få väldigt bra och kan dessutom slipa mm. Bara en idé som jag tror skulle funka.

När du först la upp denna tråd så ”lånade” jag din idé så gjorde jag faktiskt en variant på denna, snidade en hand som står på en valnötsbas. Ville dock inte störa din tråd men säg till om du vill så lägger jag upp ett kort(första gången jag snidade, tog väldigt mycket tid).

Hojta till om du behöver hjälp med något. Har både bra utrustat privatsnickeri i källaren och även utrustning för resingjutningar.

Mvh Sami
Tack!

Tja, det finns många saker jag hade kunnat göra för att få en "finare" finish. Problemet är tid och kostnad.
Företagar- och säljbiten i det här projektet har varit det som lärt mig mest, helt klart.

Det kostar mer att driva ett företag än jag trodde, och då har jag ändå relativt låga kostnader. Jag har inte lyxat till det på något sätt. Även med mitt nuvarande pris har jag inte några enorma marginaler, allt inräknat, och min "timlön" är lägre än något fack skulle acceptera även om jag skulle få sålt hela mitt lager nu direkt.

Om jag skulle göra något mer för att förbättra ytan på näven, t.ex. genom att måla eller blästra eller göra avgjutningar som du är inne på så skulle det bli ett steg till med extra materialkostnader och framför allt mer tidsåtgång. Det skulle då kräva en ytterligare prisökning.

Sen är det här med kunder svårt. Du verkar ju också vara rätt händig, och de flesta som påpekat ytfinishen är folk som är rätt händiga själva. Oftast de som har erfarenhet av 3D-printing eller andra produktionsmetoder. "Vanligt" folk, som jag tror är runt 95-99% av befolkningen, har ofta kommenterat att de tycker det är coolt att den är just 3D printad och att det syns att den är det. Det är en feature, inte en bugg, för dem. En del av den unika designen är just att jag kombinerat traditionellt trähantverk med modern 3D-printing, både i form, finish och material.

Med det sagt så har jag absolut planer på att göra andra varianter än just 3D-printing. Tror jag nämnt någon gång innan jag är sugen på att göra "limited editions" med kanske 5 av varje och i de fallen skulle en resingjuten vara en variant, eller en CNC-fräst i solid aluminium etc. De skulle dock vara väldigt mycket dyrare än dessa standardvarianter, något som i sig också är lite av ett "säljknep". Om jag har produkter som är ännu dyrare så kommer dessa att framstå som prisvärda.

Tack för feedbacken ändå, och kul att kunna inspirera!
Lägg gärna upp bilden här. :)
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Sådär då. Efter att PostNord kört sitt standardrace och sjabblat paketet runt halva Sverige har jag idag äntligen fått hem min watchwrist! Har inte hunnit syna den fullt ut ännu utan att brast packat upp den och ställt på plats bredvid min klocklåda och humidor!
Första intrycket är att den är riktigt snygg och matchar bra in bredvid humidor och klocklåda! Upplever inte att klockorna tenderar att glida av utan ligger bra och stabilt på plats. Det ryms två klockor bredvid varandra med lätthet. Hade jag haft några önskemål skulle det vara att förlänga själva ”underarmen” någon centimeter så jag hade kunnat få dit en tredje klocka.

Med tanke på dagens Afrika värme är sovrummet mörklagt. Därför svårt att få till några riktigt bra bilder i rådande ljusförhållanden. Får lösa det längre fram. Ett riktigt stort tack till dig @MikaelAndersson för chansen att få testa din fina skapelse.
86E4FB87-713B-4B41-A78B-3D2022C569B6.jpeg
A81077C7-0AD4-4433-A476-DD6CF793CC4D.jpeg
B21E28A6-F57C-4927-9BFF-B64D61BBC097.jpeg 3E072C86-D89D-4517-881E-BC3AD37FCF9E.jpeg 44A89866-5CF8-4098-9D1F-BC7D9BE2CB96.jpeg
 
Sådär då. Efter att PostNord kört sitt standardrace och sjabblat paketet runt halva Sverige har jag idag äntligen fått hem min watchwrist! Har inte hunnit syna den fullt ut ännu utan att brast packat upp den och ställt på plats bredvid min klocklåda och humidor!
Första intrycket är att den är riktigt snygg och matchar bra in bredvid humidor och klocklåda! Upplever inte att klockorna tenderar att glida av utan ligger bra och stabilt på plats. Det ryms två klockor bredvid varandra med lätthet. Hade jag haft några önskemål skulle det vara att förlänga själva ”underarmen” någon centimeter så jag hade kunnat få dit en tredje klocka.

Med tanke på dagens Afrika värme är sovrummet mörklagt. Därför svårt att få till några riktigt bra bilder i rådande ljusförhållanden. Får lösa det längre fram. Ett riktigt stort tack till dig @MikaelAndersson för chansen att få testa din fina skapelse.
86E4FB87-713B-4B41-A78B-3D2022C569B6.jpeg
A81077C7-0AD4-4433-A476-DD6CF793CC4D.jpeg
B21E28A6-F57C-4927-9BFF-B64D61BBC097.jpeg 3E072C86-D89D-4517-881E-BC3AD37FCF9E.jpeg 44A89866-5CF8-4098-9D1F-BC7D9BE2CB96.jpeg
Kul att du gillar den! :)
 

Sami

Breitling
Tack!

Tja, det finns många saker jag hade kunnat göra för att få en "finare" finish. Problemet är tid och kostnad.
Företagar- och säljbiten i det här projektet har varit det som lärt mig mest, helt klart.

Det kostar mer att driva ett företag än jag trodde, och då har jag ändå relativt låga kostnader. Jag har inte lyxat till det på något sätt. Även med mitt nuvarande pris har jag inte några enorma marginaler, allt inräknat, och min "timlön" är lägre än något fack skulle acceptera även om jag skulle få sålt hela mitt lager nu direkt.

Om jag skulle göra något mer för att förbättra ytan på näven, t.ex. genom att måla eller blästra eller göra avgjutningar som du är inne på så skulle det bli ett steg till med extra materialkostnader och framför allt mer tidsåtgång. Det skulle då kräva en ytterligare prisökning.

Sen är det här med kunder svårt. Du verkar ju också vara rätt händig, och de flesta som påpekat ytfinishen är folk som är rätt händiga själva. Oftast de som har erfarenhet av 3D-printing eller andra produktionsmetoder. "Vanligt" folk, som jag tror är runt 95-99% av befolkningen, har ofta kommenterat att de tycker det är coolt att den är just 3D printad och att det syns att den är det. Det är en feature, inte en bugg, för dem. En del av den unika designen är just att jag kombinerat traditionellt trähantverk med modern 3D-printing, både i form, finish och material.

Med det sagt så har jag absolut planer på att göra andra varianter än just 3D-printing. Tror jag nämnt någon gång innan jag är sugen på att göra "limited editions" med kanske 5 av varje och i de fallen skulle en resingjuten vara en variant, eller en CNC-fräst i solid aluminium etc. De skulle dock vara väldigt mycket dyrare än dessa standardvarianter, något som i sig också är lite av ett "säljknep". Om jag har produkter som är ännu dyrare så kommer dessa att framstå som prisvärda.

Tack för feedbacken ändå, och kul att kunna inspirera!
Lägg gärna upp bilden här. :)
Bara för att klargöra så menade jag att den snyggare finishen blir enbart till en hand som är till silikon ”molden”, därefter gjuter du många ex utifrån den. Men visst jag förstår att det kan ta tid och pengar det med.
Ibland så är man så fast i ett spår så man lanske glömmer att det finns andra sätt. Ville bara försöka bolla idéer:).

Men jag förstår din sits. Tyvärr är sådana här ”företag” som till en början nästan alltid måste vara en hobby tills man jobbat upp volymerna. Men jag håller tummarna för dig och behöver du någon hjälp på snickerifronten så hjälper jag gärna med det jag kan.

Här är bilden på min hand, vågar inte ens säga hur många timmar slipande som ligger bakom:).
image.jpg



image.jpg
 
Senast ändrad:
Bara för att klargöra så menade jag att den snyggare finishen blir enbart till en hand som är till silikon ”molden”, därefter gjuter du många ex utifrån den. Men visst jag förstår att det kan ta tid och pengar det med.
Ibland så är man så fast i ett spår så man lanske glömmer att det finns andra sätt. Ville bara försöka bolla idéer:).

Men jag förstår din sits. Tyvärr är sådana här ”företag” som till en början nästan alltid måste vara en hobby tills man jobbat upp volymerna. Men jag håller tummarna för dig och behöver du någon hjälp på snickerifronten så hjälper jag gärna med det jag kan.

Här är bilden på min hand, vågar inte ens säga hur många timmar slipande som ligger bakom:).
image.jpg



image.jpg
Jodå, jag förstod att du menade att man gör en mall som man gjuter av. Men ja, det blir ändock mer tid och kostnader som behöver transfereras till kunden.
Tack ändå för förslaget, som sagt är det fullt möjligt att jag gör det någon gång i framtiden. :)


Wow, din variant är helt klart next level!
Måste ha tagit extremt lång tid, imponerande.
 
Hallå, lite uppdatering från mig.

Har fått igång försäljning via webbshoppen nu, till det nya priset. Var lite nervöst i början men när jag började läsa på om grundläggande marknadsföring så föll det hela på plats rätt snart. Uppenbarligen är det typiskt ingenjörer att tro att en produkt säljer sig själv bara för att den är bra. Skyldig, men ju mer man lär sig i livet, desto bättre! Till och med sålt utomlands vilket är lite extra roligt tycker jag. :)
www.thewatchwrist.com för den som missat det innan, "ks15" för en klocksnackrabatt! Väntar fortfarande på svar från Hook gällande annonsering här, antar att han varit på semester och inte kollat mailen ännu.

Så nu när webbshop och allmänt sälj är på spår och rullar så är det dags att plocka fram kreativiteten igen. Redan från början hade jag en tanke om att göra specialversioner i få ex. Typ "Limited editions", 5 st som aldrig görs igen. Jag har ett gäng olika idéer, allt från extra exklusivt träslag till förgyllning och handgravyr. Har börjat diskutera ett rätt coolt samarbete som jag hoppas faller på plats.
Som vanligt får ni en unik inblick i företagandet och utvecklingen:

Den första limited edition som jag tänkt göra är relativt enkel, den går under namnet "Clockwork Noir" och kommer att vara en studie i svart.
Svart näve(troligtvis mattsvart), kolfiberrör samt ett svart urverksmönster på ek-bräda.

Var i verkstan och började lite tester idag. Jag har en vinylskärmaskin och tanken är att skära en mall för urverksmönstret och sedan måla över. Men frågan är om jag ska måla på ytbehandlingen eller måla först och ytbehandla sen. Jag tog en bit ek jag hade över och gjorde en av varje variant på var sida av biten.

IMG20220801145621.jpg

Black 3.0 sägs vara "världens svartaste och matta svarta färg", och jag tror dem, det är verkligen SVART.

IMG20220801150059.jpg

Ena sidan fick linoljevax som ska få härda några dagar innan jag målar över.

IMG20220801150714.jpg

Andra sidan fick vinylstencilen...

IMG20220801151341.jpg

Och sedan färg. Ser inte mycket ut för världen just nu men...

IMG20220801152338.jpg

Resultatet ser verkligen lovande ut! Detta är bara ett testmönster dock, jag kommer designa ett speciellt mönster till själva utgåvan sedan. Tyvärr hade jag inte mitt rensningsverktyg med mig till min externa verkstad där jag bygger grejerna så all vinyl gick inte att ta bort. Svängde förbi och köpte så jag har dubbla uppsättningar inför nästa gång.

Tycker det blir väldigt bra med krispiga linjer. Ska bli superkul att lägga på linoljevaxet ovanpå detta sedan.

Har även beställt lite epoxy för några tester som troligtvis kommer bli en senare produkt.
 
Ok, efter att allt härdat prövade jag att måla på den vaxade ytan. Det gör ju att den matta färgen förblir matt och får lite extra stuns i kontrasten.
Är man oförsiktig så går det dock att trycka bort den med ett hårt verktyg, men jag förutsätter att folk är något försiktiga med en sån här produkt.

Färg ovanpå ytbehandling.
IMG20220813183527.jpg


Ytbehandling ovanpå färg.
IMG20220813183532.jpg




Har dessutom fått hem lite grejer för bladguldsförgyllning vilket är något annat jag tänkt begagna mig av.
Gjorde lite första tester nu ikväll och så länge jag inte målar för hand(5an) så blir det rätt snyggt. En del pill såklart men hanterbart.

Verktyg och material som behövs. Ett speciellt lim krävs för detta.
IMG20220813183757.jpg


Triangeln målade jag med tejp som avgränsning.
IMG20220813184909.jpg


Sen är det "Bara" att lägga guldfolien på limmet efter en stund och borsta bort det överflödiga med en borste. Blev tipsad om att använda sminkborste så knallade och handlade en sådan tidigare idag.
IMG20220813190457.jpg


Efter en del pillande så tycker jag nog att åtminstone triangeln blev rätt bra. Kommer hädanefter att använda min vinylplotter för att skära ut mallar.

IMG20220813190918.jpg

IMG20220813191023.jpg


Träådringen syns ju igenom här och det är nog en smaksak om man gillar det eller inte.
 

Bilagor

  • IMG20220813190923.jpg
    IMG20220813190923.jpg
    628.3 KB · Visningar: 4
  • IMG20220813190501.jpg
    IMG20220813190501.jpg
    447 KB · Visningar: 6
  • IMG20220813190456.jpg
    IMG20220813190456.jpg
    381.8 KB · Visningar: 6
  • IMG20220813183754.jpg
    IMG20220813183754.jpg
    665.6 KB · Visningar: 7

Clq

Cartier
Ok, efter att allt härdat prövade jag att måla på den vaxade ytan. Det gör ju att den matta färgen förblir matt och får lite extra stuns i kontrasten.
Är man oförsiktig så går det dock att trycka bort den med ett hårt verktyg, men jag förutsätter att folk är något försiktiga med en sån här produkt.

Färg ovanpå ytbehandling.
IMG20220813183527.jpg


Ytbehandling ovanpå färg.
IMG20220813183532.jpg




Har dessutom fått hem lite grejer för bladguldsförgyllning vilket är något annat jag tänkt begagna mig av.
Gjorde lite första tester nu ikväll och så länge jag inte målar för hand(5an) så blir det rätt snyggt. En del pill såklart men hanterbart.

Verktyg och material som behövs. Ett speciellt lim krävs för detta.
IMG20220813183757.jpg


Triangeln målade jag med tejp som avgränsning.
IMG20220813184909.jpg


Sen är det "Bara" att lägga guldfolien på limmet efter en stund och borsta bort det överflödiga med en borste. Blev tipsad om att använda sminkborste så knallade och handlade en sådan tidigare idag.
IMG20220813190457.jpg


Efter en del pillande så tycker jag nog att åtminstone triangeln blev rätt bra. Kommer hädanefter att använda min vinylplotter för att skära ut mallar.

IMG20220813190918.jpg

IMG20220813191023.jpg


Träådringen syns ju igenom här och det är nog en smaksak om man gillar det eller inte.

Spännande!
 
Har gett mig på epoxi-gjutning idag.

Utgått från Submariners lumeshot i dessa prototyper för glasunderlägg, dock är de väldigt tjocka för att vara glasunderlägg men det var detta jag hade hemma. Om jag gör något mer långsiktigt så ska jag fixa tunnare material.

Gjorde designen i CAD och skickade till en laserskärare då jag inte har den maskinen själv.

Tanken är fylla hålen med självlysande epoxy så att det blir som en urtavla.
När man gjuter epoxy måste man köpa beroende på hur djupt man ska gjuta, och med denna variant (upp till 2 cm) tar det upp till en vecka för det att härda ordentligt.
Nu har jag blandat i självlysande pigment i resinet och det är svårt att veta exakt rätt proportioner. Blir väldigt spännande att kolla nästa helg hur det blev!

IMG20220911142636.jpg
IMG20220911144115.jpg
IMG20220911144120.jpg
 
Ok, lite resultat från förra helgens gjutning. Tyvärr hade jag inte mycket tid i verkstan idag men kunde inte hålla mig från att göra iordning åtminstone en av prototyperna.

Första checken är ju om allt gått bra och ja allt verkar ha härdat ordentligt. Gött. Den runda plastgrejen är på grund av att jag gjorde för mycket epoxi förra gången. Man ser redan här att det sjunkit en del sen gjutningen.
IMG20220918133748.jpg


Jag var lite orolig för att jag inte hade i tillräckligt med självlysande pulver, men det verkar helt klart räcka! Detta är efter bara någon minut i solen.
IMG20220918133807.jpg


Efter lite slipande syns det än mer att det sjunkit i vissa hål. Jag gissar att det är för att det dragits in i träet, för det har inte läckt ut något undertill. Det måste jag göra något åt tills nästa gång.
IMG20220918134659.jpg


Här börjar tanken bli tydlig. Det har potential, helt klart. Tycker det är riktigt snyggt!
IMG20220918134740.jpg


Som vanligt med prototyper lär man sig massor, blir att köra nästa vända någon gång i veckan.
 
Var och hämtade den behandlade prototypen idag.
Får nog inse att den bara är snygg när det är mörkt.
Och oftast sitter man nog inte och dricker finwhisky i så dunkla rum?
Nej, detta går jag inte vidare med. Åtminstone inte med den självlysande varianten.

Däremot tycker jag att själva tekniken är intressant... Undrar om man inte kan hitta på något annat kul med självlysande epoxy.

IMG20221002114509.jpg
IMG20221002114528.jpg
 

Sami

Breitling
Snyggt. Men använd färg i epoxyn och den självlysande så ser det nog bra ut i dagsljus också. Finns även neonfärger du kan använda dig utav.
Håligheterna kan du få bort om du använder tryckkammare(eller vad det heter). Billigare alternativet är blanda till epoxy efter och sug upp i en liten spruta som du kan dutta i alla hål.

Snyggt jobbat!!
 
Fick en lysande review på en amerikansk blogg idag:

Kan dessutom påminna om KS rabattkod för 15% om ni anger KS15 i utcheckningen.
Kan rekommendera att inte vänta allt för länge om ni funderar på att köpa en i julklapp till er själva.
Jag har förvisso ett litet lager men risken är nog hög att det tar slut snabbt, amerikanarna har redan beställt ett gäng.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Fick en lysande review på en amerikansk blogg idag:

Kan dessutom påminna om KS rabattkod för 15% om ni anger KS15 i utcheckningen.
Kan rekommendera att inte vänta allt för länge om ni funderar på att köpa en i julklapp till er själva.
Jag har förvisso ett litet lager men risken är nog hög att det tar slut snabbt, amerikanarna har redan beställt ett gäng.
Kul! Grattis till den fina recensionen. Håller tummarna för att försäljningen tar en rejäl fart nu 👍🏻
Jag är fortfarande sjukt nöjd med min. Står så snyggt där i sovrummet och har i princip alltid minst en klocka på
 
Hej allihopa.
Tänker att det väl är passande att avsluta storyn där den började.
Kort story: Jag har beslutat mig för att lägga ner The Watchwrist.

Det är bara att inse att affärsmodellen inte håller, åtminstone inte i det här ekonomiska klimatet.
Det gick hyfsat bra i höstas och jag är superglad över att ha sålt strax under 50 stycken totalt, till bland annat Sydkorea, Australien, Dubai och USA. Samt såklart ett gäng Europeiska länder. Men i år har försäljningen minskat i takt med räntehöjningarna och marknadsföring som hade ketchupeffekt i höstas har ingen effekt alls just nu.

Det har gjort att projektet tagit mycket mer energi än vad det gett och därför väljer jag nu att lägga ner produktionen för tillfället. Jag kommer sälja ut resterande lager till ett bättre pris (999 kr st (istället för 1695 kr), frakt ingår. PM för att köpa.) och därefter lägga hemsida vilande.

Syftet är att frigöra tid och mental energi till andra projekt då jag har en lång lista över idéer jag vill testa. Bland annat har jag utvecklat ett brädspel jag tänkt prototypa och sälja in till en producent.

På det stora hela ser jag inte detta som ett misslyckande.
Jag har tagit idén till produktion, sålt över halva världen, lärt mig massor om E-commerce, marknadsföring, företagande osv. Att lägga ner just nu känns helt rätt på alla plan, och jag vill bara avsluta med att tacka alla er som stöttat projektet sedan dag 1 och pushat mig till att göra verklighet av det här. Ni är fantastiska och jag är superglad att det här forumet existerar över huvud taget. :)
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Tråkigt men förståeligt! Önskar dig all lycka framgent. Jag använder min WW dagligen och är väldigt nöjd över den fina produkten. Allt gott
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Verkligen inget misslyckande. Min Watchwrist pryder sin plats här hemma. Man behöver inte ens ha en klocka på den för att den ska se cool ut.
 
Topp