• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

There is nothing like that first Patek...

Whedda

Rolex
Efter ett besök hos eminenta ROB-1832 inhandlade jag idag en av mina verkliga drömklockor...
När jag hörde att modellen av en händelse råkade bli tillgänglig via Rob Engström igen efter att ha missat förra exemplaret de hade inne bestämde jag mig för att slå till...

Modellen det rör sig om är en Nautilus ref. 5711/1A-001. I mitt fall i ett perfekt skick från 2009 med full set och allt vad det innebär. Jag kan inte nog uttrycka hur väl bemött man känner sig när man besöker Rob Engström och servicen jag fick trots att detta inte handlade om ett nyköp var optimal.

Skulle det bli aktuellt med en ny klocka eller service är det inga tveksamheter vart jag kommer vända mig i fortsättningen.

Men nu till en jäkla massa bilder!

Full Set = En jävla massa extra...


Manualer cert och krimskrams i en fantastisk reseplånbok


Handskar så man inte flottar ner klockan


Tyvärr endast mobilbilder än så länge


Obligatoriskt wristshot




Klockans baksida som är minst lika vacker som framsidan


Jag hade velat fram och tillbaka mellan 3800, 5800, 3700 och 5711 men tillslut landade jag efter att ha provat modellerna i att helheten i form av storlek och servicekostnad gjorde att en "ny" 5711 var vägen att gå.

Angående storleken så bärs den i motsats till Royal Oak mindre än millimeterangivelsen och fungerar utmärkt även på mina kycklingvingar till handleder.

Här i en liten snabb jämförelse med Royal Oak 14790 på 37mm för en liten hyllning till Gerald Genta.


Jag känner mig föga förvånande otroligt nöjd med klockan och känner att jag egentligen inte har något speciellt som lockar...Låt oss hoppas att den känslan håller i sig även om det knappast lär ske ;)
 

Johan M

Cartier
Finns ingen vackrare klocka. Jag är avundsjuk! :)

Hur är det med servicekostnaderna för de olika referenserna, är det någon man skall passa sig för?
 

Whedda

Rolex
Finns ingen vackrare klocka. Jag är avundsjuk! :)

Hur är det med servicekostnaderna för de olika referenserna, är det någon man skall passa sig för?

5711 ligger på ca 7700kr för grundservice och kan göras på plats hos Rob E. 3
3700 som är den gamla jumbon har det mytomspunna JLC-verket och behöver inte men KAN kosta precis hur mycket som helst. Sen servas de hos Patek i Schweiz och kan ta lååång tid att få tillbaka.

En annan grej som är en fördel med 5711 är att den är toktät till 100m så man kan utan problem ta en dusch eller t om bad. Sen är det kanske inte badklockan nummer ett ändå ;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Topp