• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tick, tack - nytt på armen

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Modellen behöver väl knappast någon närmare presentation. För vidare läsning se länkarna längst ner.

Men lite kort då:

Rolex Oysterquartz. Ref 17000. Cal. 5035. 36mm. Silvrig tavla med stavindex. Fet.

1.jpg


Haft ett latent sug efter en OQ ett tag nu som tog fart på riktigt de senaste veckorna. Designen på denna är schysst. Sen bär den riktigt bra på armen.

Låg ute med en WTB men det var inte många som hörde av sig så fick påbörja lite detektivarbete. Klockan har ägts av några forummedlemmar. Den har gått från easy rider vidare till maxmol och sedan vidare till en trevlig herre på TTT som jag mötte upp idag. Efter en trevlig pratstund och ett swish så var klockan min.

Quartz är väl inte så värst upphetsande egentligen men jävligt praktiskt. Tickandet var något jag trodde jag skulle störa mig på men den låter faktiskt rätt skönt. Tick, tick, tick.

Klockan är från 1986 så den kvalar precis in här på vintagedelen. Hängde med kvitto från orginalköpet, coolt. Den är i fint skick med tydliga bevels och skarpa kanter. Tavlan är även den väldigt fin och passar perfekt nu till sommaren.

Avslutningsvis lite blandade bilder:

2.jpg

3.jpg
4.jpg
5.jpg
6.jpg


https://klocksnack.se/threads/introduktion-till-rolex-oysterquartz.12271/
https://klocksnack.se/threads/dagens-klocka-av-af-sjodahl-lördag-v22.24780/
 

Ryttaren

Rolex
Boettformen och den integrerade länken är ju precis som på ingenjörerna det som gör den så unik och kul. känns som en mini-ingenjör :)

Klarar ju 1000 gauss också som ingenjörerna. (Eller Oersted om man ska vara petig)
 

babanker

Panerai
Nice! Som okunnig på området; tillverkades det bara dryga tusentalet OQ helt i stål eller är det något spec. med just denna ref?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Nice! Som okunnig på området; tillverkades det bara dryga tusentalet OQ helt i stål eller är det något spec. med just denna ref?
"It has been estimated that in all less than 25,000 Oysterquartz watches were ever produced."

Sen vet jag inte hur många som är i stål respektive ädelmetall av dessa 25000.. Nicklas.S vet säkert mer!
 
Topp