• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tiden fram till service

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Hej

Har nyligen köpt en Datejust 16220 av min gode bror :)
Nu till saken, klockan fick senast helservice år 2007 (efter att han då köpte den beg på kaplans)

Med andra ord borde den in illa kvickt på ny service, det vet jag väl.
Tyvärr är jag dock klockentusiast i en vanlig knegar kropp så ekonomin tillåter inte detta nu meddetsamma.

Vad är (för urverkets skull) bättre att göra fram tills service: Låta klockan stå still, eller ha den gående ?

I höst har jag råd att slanta upp de 5-6000:- som jag antar servicen kostar. Bor iof på Island, men vi har en auktoriserad Rolex handlare här. Klockan håller tiden ok kan tilläggas.

Tacksam för synpunkter på detta
image.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hej

Har nyligen köpt en Datejust 16220 av min gode bror :)
Nu till saken, klockan fick senast helservice år 2007 (efter att han då köpte den beg på kaplans)

Med andra ord borde den in illa kvickt på ny service, det vet jag väl.
Tyvärr är jag dock klockentusiast i en vanlig knegar kropp så ekonomin tillåter inte detta nu meddetsamma.

Vad är (för urverkets skull) bättre att göra fram tills service: Låta klockan stå still, eller ha den gående ?

I höst har jag råd att slanta upp de 5-6000:- som jag antar servicen kostar. Bor iof på Island, men vi har en auktoriserad Rolex handlare här. Klockan håller tiden ok kan tilläggas.

Tacksam för synpunkter på detta
image.jpg

Tror inte du behöver oroa dig utan använd den fram till du servar i höst.
 

jhm

Panerai
Går klockan bra kan du utan vidare vänta ett till två år till. Använder du den inte regelbundet, så föreslår jag att du vrider upp den helt (20-30 kronvarv) en gång i månaden, så att smörjmedlen hålls jämnt fördelade i urverket. Det är det råd jag läst från urmakare, när andra ställt ungefär samma fråga. Lycka till! :)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Klockan är för övrigt med referens nummer R 725*** så den närmar sig snart 30 år, men ser förutom lite smårepor på botten nästan ut som ny. Man blir glad bara av att se den :)
 
  • Like
Reactions: jhm
Topp