• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tiden har stannat.

chrand

Cartier
IMAG1044.jpg
IMAG1045.jpg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Vilket hantverk, har tyvärr ingen susning om var du ska hitta visare eller ens vilken stil de hade på den tiden. Grattis till fyndet!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Min har inte heller visare, eller glas... Har inte letat än.
Kan slå upp John Rich i stora urmakareboken om du vill, för datering. Där finns i stort sett alla 1700-talsurmakarna, med registreringsår. Lägg upp stämplarna i boetten också, så kan jag datera den. Det som behövs är formen på stämplarna med lejonet och bokstaven (noga med formen!) och bokstaven.

image.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
image.jpg


Bibeln säger att John Rich var verksam (daterade arbeten eller registrerad verksamhet) mellan 1735-75. Det finns något ur av honom på Metropolitanmuseét, och det finns även guld- och emaljerade ur bevarade i Dennison- och Fränkelsamlingarna.

Kul!

Hittade du några stämplar i boetten?
 

chrand

Cartier
Det enda som står i boetten som verkar lite skadad på vissa ställen är TB eller möjligen TR. En annan kontakt jag har påstod att i vissa fall köptes bara urverket in och sedan tillverkades boetten av en lokal silversmed. Kan detta stämma ?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jepp. Mitt ur är tillverkat av William Robertson, som blev urmakargesäll 1745 (har jag för mig), och urtavlan är jävligt ~1760-70-talig med herdemotiv och grejer. MEN boetten är stämplad 1806, så där är det olika (kan dock vara utbytt boett, uret var ju ändå typ 40 år.


Fota stämpeln! Fanns det verkligen ingen till?
 
Topp