• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tidhållning hos Seikos urverk!

EmilSve

Basic
Tjena!
En vän till mig, med mindre god smak, införskaffade en kinesklocka med ett nh35-ur från Seiko. Själv har jag som visat på bild en Oris och Longines som jämförelse när det kommer till tidhållningen. Hydron med sitt eta 2892-a2 går ungefär 3-4 sek + per dygn så absolut respektabla siffror. Orisen med sitt Sw200 går runt 3 minus vilket det också är väldigt bra. Frågan kommer då till seikoverket.. Själv har jag nämligen under loppet av 3 dygn uppmätt en avikelse på en sekund över alla dessa dagar. 1/3 per dygn... Känns lite stört. Verkar som att detta är ett verk på miljonen. Nästan orimligt bra.

Skulle vara intressant att höra andra som har liknande historier :);)
IMG_20181123_191116.jpg

Tjena!
En vän till mig, med mindre god smak, införskaffade en kinesklocka med ett nh35-ur från Seiko. Själv har jag som visat på bild en Oris och Longines som jämförelse när det kommer till tidhållningen. Hydron med sitt eta 2892-a2 går ungefär 3-4 sek + per dygn så absolut respektabla siffror. Orisen med sitt Sw200 går runt 3 minus vilket det också är väldigt bra. Frågan kommer då till seikoverket.. Själv har jag nämligen under loppet av 3 dygn uppmätt en avikelse på en sekund över alla dessa dagar. 1/3 per dygn... Känns lite stört. Verkar som att detta är ett verk på miljonen. Nästan orimligt bra.

IMG_20181123_191116.jpg
Inget Seikoverk att jämföra med direkt, de jag har går som förväntat. Men däremot har jag en klocka med ett Miyota 90S5 som är specat till typ 30spd men som tickar på med smått häpnadsväckande under +1spd. Antar att det helt enkelt beror på tur :)

Gäller väl att jämföra äpple o äpplen här. GS verk är ju erkänt av riktigt hög klass. Både vad gäller precision o utförande. Dom justeras ju också noggrant från fabrik. Vad gäller de enklare 4r36 o 6r15 så är det väl en annan femma. Min erfa av det är att dom kan gå väldigt bra över tid men sällan nedbrutet på kortare tid o skilda positioner. Dom Seiko jag haf har r på olika sätt haft en hög varians i gångavvikelse. Ändå har iaf ett av dom (en Alpinist) hållit väldigt bra tid sett över längre perioder. Om det verkligen gör att justera ett sådant verk till någon högre precision (liten standardavvikelse) är nog mindre troligt. Sedan är det väl för övrigt väldigt driftsäkra verk förutom en viss stötkänslighet. Skall man nödvändigtvis tappa sin klocka i golvet är inte dessa verk förstahandsval...

Hallå! Väcker liv i den här tråden jag kom över när jag sökte lite om seiko.

Jag är nästan helt ny inom klockor(6mån) men jag tycker kul och jag lär mig genom att läsa här och kolla en del youtubeklipp, såg en video från ”Just one more watch” när han visade en Cadisen så jag tänkte självklart ska jag ha en automat i samlingen.

Klickade hem en från Aliexpress och landade på 493kr ink allt, min hittills billigaste klocka men ser inte ett dugg billig ut för mitt otränade öga.

Tidshållning går det ibland lite snabbare ca +4-5 s/d och ibland lite långsammare -3-5 s/d men över en tid på 12 dagar sen jag ställde klockan ligger den på -12 s vilket blir då snitt -1 s/d.

Den länken den kom på känns väldigt billig och kromad så den åkte av och haft svart mesh och nu mörkbrun krokodil.
68FE2AE4-EDF8-4921-9E81-11560C43350C.png
F0BC35F4-038F-4A37-994B-0320336864FC.jpeg

Hallå! Väcker liv i den här tråden jag kom över när jag sökte lite om seiko.

Jag är nästan helt ny inom klockor(6mån) men jag tycker kul och jag lär mig genom att läsa här och kolla en del youtubeklipp, såg en video från ”Just one more watch” när han visade en Cadisen så jag tänkte självklart ska jag ha en automat i samlingen.

Klickade hem en från Aliexpress och landade på 493kr ink allt, min hittills billigaste klocka men ser inte ett dugg billig ut för mitt otränade öga.

Tidshållning går det ibland lite snabbare ca +4-5 s/d och ibland lite långsammare -3-5 s/d men över en tid på 12 dagar sen jag ställde klockan ligger den på -12 s vilket blir då snitt -1 s/d.

Den länken den kom på känns väldigt billig och kromad så den åkte av och haft svart mesh och nu mörkbrun krokodil.
68FE2AE4-EDF8-4921-9E81-11560C43350C.png
F0BC35F4-038F-4A37-994B-0320336864FC.jpeg
Fan va tufft. Skoj att den håller måttet. Man blir lite sugen på att prova en ”Chinese special” :)

DSC_1655.JPG
Seikon här var så långt ifrån chinese special man kan komma. När den var ny drog den sig ganska rejält, ca30-40spd och nu är det nog över minuten. Den gamla slitna Certinan från 48 däremot håller sig riktigt bra, senast jag mätte över längre tid så blev det +2s på en vecka. Den har nog större variation, men anpassat till hur jag bär den blir det perfekt. Och som anekdot till det så stegade jag in på rolexbutiken för något år sedan och skulle omsätta min av försäkringsbolaget inlästa motorcykel till den nya Air-kingen. När jag lägger Certinan på brickan och tar upp rolexen säger hon "det kommer bli ett rejält lyft jämfört med den där". Då inser jag att även om den nya kommer gå smått perfekta och stabila +1spd så kommer jag behöva ställa den oftare. Jag låtsasprovar den och svamlar något om att jag måste tänka lite...

Min skx007 (7s26-verk) går +- 0.
En annan klocka jag har med Seiko NH35-verk har jag inte mätt exakt men det är ändå tydligt att den går fruktansvärt precist.

Så jo, visst kan Seiko tillverka pålitliga urverk!

Tjena!

IMG_20181123_191116.jpg
Jag har ett gäng klockor med NH35 i och de går riktigt bra. Vi snackar ett fåtal sekunder plus varje dag. Det är ett oerhört kompetent urverk.

Senast ändrad:
Jag har ett gäng klockor med NH35 i och de går riktigt bra. Vi snackar ett fåtal sekunder plus varje dag. Det är ett oerhört komptent urverk.
Ja visst är de! Blir lite fundersam med ur som har ett 2824 i sig och kostar över 15000 när man kan få ett väldigt kompetent verk i en klocka för mindre än 6. Sen är ju kvalitén annorlunda med beats osv men iallafall:)

Tillbaka
Topp