• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tidlös watches, vad är unikt?

Putteman

Titan
Jag gissar att det är fler än jag som lyssnat på Eqotime podden där dom träffar Tidlös watches.

Jag gillar verkligen initiativet och tycker estetiken kring varumärket är snygg osv. Kul med folk som satsar och skapar något som även verkar vara bra. Säkert trevligt folk.

Mitt frågetecken är att dom i samtalet flera gånger återkommer till saker som att "vi såg ett hål på marknaden" och "vi gör vår egen grej" osv. Men jag saknar att inget sätter ord på vad som är speciellt med deras produkt?? Dom har krona och index format som hjortron, men i övrigt?

Jag vill verkligen inte dissa Tidlös, tvärt om, hoppas det går bra. Men ur ett varumärkesperspektiv så är jag nyfiken på vad det är dom försöker göra, och tyckte det var synd att det inte framgick när dom pratade med Denke. Som jag ser det så är sortimentet kraftigt begränsat då dom endast erbjuder ett dykarur just nu. Designen är dock trevlig tycker jag, men svårt att göra ett klassiskt dykarur unikt ändå.

Oavsett sortiment, vad gör deras produkt o varumärke unikt jämfört med många andra märken, Bravur, Longines eller vad man nu vill jämföra med?

Upp för diskussion!
 
Instämmer helt, känns väldigt oklart. Tycker ändå Denke verkligen försökte flera gånger att få fram lite konkret info.. Jämför man med exempelvis MALM så fick man ju en helt annan känsla och förståelse för det märket, och då ligger de ändå i en lägre prisklass..

Gillar dock hjortronet, och håller tummarna att det utvecklas åt rätt håll! :cigar:
 

Rizzie

Guld
Jag får lite känslan att den är en katalogprodukt men kan såklart ha fel.
marin2-1024x1024.jpg
Screenshot_20201201_123727.jpg

RUF500-Black-STL_41a6ba12-3804-4fd3-a34e-d00ac5d4d096_grande.jpg
 
Senast ändrad:

Bramserud

Advertising
Premium
Instämmer helt, känns väldigt oklart. Tycker ändå Denke verkligen försökte flera gånger att få fram lite konkret info.. Jämför man med exempelvis MALM så fick man ju en helt annan känsla och förståelse för det märket, och då ligger de ändå i en lägre prisklass..

Gillar dock hjortronet, och håller tummarna att det utvecklas åt rätt håll! :cigar:
Även Tusenö, med deras nya modell "Shellback" tycker jag har hittat ett mycket tydligare eget uttryck.
 

Laplander

Brons
Förutom hjortronet ser jag ingen träffande koppling mellan naturen, färgerna och klimatet från norra skandinavien där de ska ha funnit sin inspiration.
Jag ser en generell dykare som heter Marin i svart, blått, grönt eller vitt.
För mej är Tidlös något i samma stil som Carl Gustaf Watches.
 

NRE

Guld
Jag får lite känslan att den är en katalogprodukt men kan såklart ha fel.
marin2-1024x1024.jpg
Screenshot_20201201_123727.jpg
Aj aj aj. Hur mycket betalt var det de skulle ha? 15k.

Alltså, 15000 kronor för eget typsnitt på tavla.

Å andra sidan så är väl inte vi målgruppen men jag undrar hur KM tänkt som tagit in märket.

Edit: jo, jag fattar hur de tänker. Men tråkigt ändå

Edit 2:
Screenshot_20211006-180619_Chrome.jpg

Ruf kostar 6500. Iofs med ett rondaverk. Men inte kan väl Selitta motivera påslag på 8,5k?

Edit 3: Its a scam
 

Lundgren🥊

Silver
Friends Of KS
Efter att jag hade lyssnat på eqotime podden så var man ju tvungen att kolla upp tidlös, men kände lite meh....över det hela! Förstår inte vad som är unikt överhuvudtaget?? Känns som ett random micromärke som efterliknar rolex, tudor och omega i vanlig ordning alltså bara tröttsamt och inget nytt. Sen ligger de ju i en prisklass som man ändå förväntar sig nått extra?
 

Atlantis

Tantal
This is what sets them apart. Menar han texten på rotorn då? Och hela storyn är att de är från Kiruna och hjortron finns i Norrland? en story som ska vara så stark att den bara kör över alla andra ”cash grab” klockmärken som andra grabbgäng gjort? Dissar inte klockorna men som gammal varumärkesstrateg finns det lite utvecklingspotential i storytelling.
 

Fixoflex

Diamant
This is what sets them apart. Menar han texten på rotorn då? Och hela storyn är att de är från Kiruna och hjortron finns i Norrland? en story som ska vara så stark att den bara kör över alla andra ”cash grab” klockmärken som andra grabbgäng gjort? Dissar inte klockorna men som gammal varumärkesstrateg finns det lite utvecklingspotential i storytelling.
Det enda storytelling som blir genuin är att inte gör reklam alls, utan skapar en kvalitetsprodukt som från grunden är egen och av bra kvalitet som går från mun till mun!
 

Bramserud

Advertising
Premium
Det enda storytelling som blir genuin är att inte gör reklam alls, utan skapar en kvalitetsprodukt som från grunden är egen och av bra kvalitet som går från mun till mun!
Har inga problem alls med att förklara sin produkt genom reklam/samarbeten osv. det låter ju mig som konsument få upp ögonen för saker jag annars kanske skulle missat/aldrig höra talas om. framförallt avseende lyxkonsumption så som klockor tror jag att word of mouth inte är den bästa vägen eftersom gemene man nte pratar om klockor i någon större utsträckning. finns det då marknadsföring att ta del av, reviews på youtube (betalda eller obetalda) etc. underlättar det avsevärt för mig.
 

Fixoflex

Diamant
Har inga problem alls med att förklara sin produkt genom reklam/samarbeten osv. det låter ju mig som konsument få upp ögonen för saker jag annars kanske skulle missat/aldrig höra talas om. framförallt avseende lyxkonsumption så som klockor tror jag att word of mouth inte är den bästa vägen eftersom gemene man nte pratar om klockor i någon större utsträckning. finns det då marknadsföring att ta del av, reviews på youtube (betalda eller obetalda) etc. underlättar det avsevärt för mig.
Nu menar jag inte klockor generellt! Det tar ofta lång tid innan du får upp ögonen å skapar dig en uppfattning! Allt för många lever runt begreppet storytelling utan substans! Marknadsföring och storytelling är olika begrepp tycker jag!
 

Martin.

Titan
Alltså fyf-n vad risigt! De kunde väl åtminstone ha bytt ut visarna eller nåt..🤷
Visare finns tyvärr inte som tillval :(

Screenshot.jpg
https://www.chronowatch.ch/en/sport-diver-pla44075-01.html

Från Tidlös hemsida:
"It was there, deep underground in the black iron mines, that Henry conceived the idea of designing watches which would capture his dreams of the world far above him, a timeless world within the northern regions of Scandinavia, where the joyful summer days are never-ending and long winter nights enclose the natural world in serene peace, dazzled only by the magical colours of the mysterious northern lights."

Kort version: Googlade "Order custom swiss watch"

Screenshot_.jpg

Vänligen,
Martin
 

Forsberg

Silver
Visare finns tyvärr inte som tillval :(

Screenshot.jpg
https://www.chronowatch.ch/en/sport-diver-pla44075-01.html

Från Tidlös hemsida:
"It was there, deep underground in the black iron mines, that Henry conceived the idea of designing watches which would capture his dreams of the world far above him, a timeless world within the northern regions of Scandinavia, where the joyful summer days are never-ending and long winter nights enclose the natural world in serene peace, dazzled only by the magical colours of the mysterious northern lights."

Kort version: Googlade "Order custom swiss watch"

Screenshot_.jpg

Vänligen,
Martin

😂😂😂
Har de ingen representant här på forumet som kan svara på vad fan de håller på med..?!
Vad tramsigt att hitta på värsta historien..
 

keroro

Brons
Lyssnade också på avsnittet och slogs av hur ena grundaren gång på gång poängterar att han aldrig haft klockintresse, ägde klockor eller ens brydde sig om klockor utan de såg mest en möjlighet att skapa nåt unikt i marknaden och casha in på. Känns ju inte som direkt storytelling material... Denke fick jobba hårt för att nästan dra ut info från dem.
 

Grip

Plast
Folk har väl alltid beställt direkt från katalog men med egen logga och krystat fram lite värdeord och story? Men att det bara blivit enklare att göra det för fler nu.

Jag blir alltid glad när jag ser namnet Tidlös watches, för det är som tagit direkt från en workshop för någon ville att klockan skulle kännas tidlös. Litegrann som att döpa en klocka till kvalité watches, för att klockan ska ge känslan av kvalité.
 
Tjena grabbar och tack till dig som skickade in den här tråden till oss.

Det hela började som sagt nere i gruvan precis som vi har sagt, istället för att väva in hela grunden in en story som inte stämmer så försöker vi vara autentiska. Den är inte så sexig men det är det bästa vi har att komma med om vi ska vara ärliga.

Den första modellen ritades faktiskt utav mig under mina raster, lunchen trycktes snabbt i och bläckpennan kom fram. Det blev modellen som idag heter Orginal. Resultatet ser ni här nedan. Polcirkel inspirerad tavla med en krona utformad som ett hjortron. Sömmen på läderbandet inspirerades av samisk textil. Bandet har millimeteranpassning på sömmen och tog månader att få till då det är ett avsmalande band.

Copy-of-Untitled-1-4-min.jpeg


Medans den var i produktion kunde vi självklart inte sitta still. Vi valde vi att gå ut småskaligt men väldigt brett i början av året för att egentligen känna av vattnet. Det resulterade i att vi såg ett enormt intresse i dykarklockor.

Dykare är i regel väldigt generiska. Men vi ville fortfarande göra det på vårat sätt. Annars ser du bara ut som en i mängden. Vi valde att göra det med våran touch och satte oss vid ritbordet. Hjortronet skulle vara med men balansen mellan too much och lagom var hårfin.

Den landade som ett index kl6. Här hade vi en utmaning då formen gjorde att det var väldigt svårt att få till men tillslut fick vi till en mold som funkade.

Kronan kunde inte se ut som tidigare, ett helt hjortron blev för mycket och andra provkroner vi gjorde blev för hala då det är en skruvkrona på våran dykare. Vi la till en rad tänder för extra grepp och kände att kronan var i hamn.

Även rotorn ville vi göra på ett unikt sätt, tyvärr fick de flesta förslag ett blankt nej av Sellita. De hade svårt att få till rätt vikt för att kunna garantera att urverket skulle hålla Elaboré kvalite. Efter många om och men och några flygbiljetter senare hade vi en design som funkade. Det är den vi kör idag!

Tidlös - Studio -  (10).jpg


Nästa sak vi började fundera på var kombinationen tavla och band. Vi har alltid gillat looken av kolfiber men många gånger görs kolfiber produkter väldigt rough. Vi ville att våran skulle ha en cleanare look. Därför har vi lackat kolfibret vilket gör att den har ett enormt djup som inte går att spegla i bilder, den måste ses i verkligheten.

Till mönstret av den tavlan ville vi ha ett band som kompletterade det på ett bra sätt. Tycker att vi lyckats ganska bra.

8.464.251.89.04 - FRONT.jpg

8.461.122.69.04-BACK.jpg


För oss var det väldigt viktigt att kunna lämna en lång garanti på produkterna. Därför reste vi runt kors och tvärs i Schweiz för att hitta rätt. Några resor senare hade vi hittat två fantastiska producenter som kunde hålla den nivå vi ville. Dessa har tillverkning åt varumärken som ni idag ser sponsra de största motorsporterna.

Vi poängterade vår önskan om kvalité och garantitider. När många andra tillverkade började rycka på näsan och tycka att vi var för jobbiga valde dessa att istället göra tvärtom. Självklart kunde de hjälpa oss med den biten. De var ju redan vana att jobba på den nivån!


Namnet är lite av en love/hate för många. Men det är ok, alla behöver inte älska det! Det är alltid svårt det där med varumärkesnamn… ett riktigt gissel.

Vi jobbade i några månader med att sätta varumärkesnamnet och hade en sisådär 300-400namnförslag från början. 🤯

Min kollega Charles har jobbat internationellt med klockor i drygt 25år. Tack vare detta har han då byggt upp ett stort nätverk inom branschen.

Detta nätverk fick sedan ta del av alla namnförslag, poängsätta sina favoriter och skicka tillbaks listorna till oss.

För varje utskick drogs snaran åt. Tillslut hade vi 10 förslag kvar och då fick våran varumärkesjurist gå igenom vilka som var gångbara globalt.

Kvar var endast ett fåtal namn. TIDLÖS stack ut! Varför? Det speglade egentligen våran tanke med produkterna. Hållbarhet genom kvalité. Tidlösa produkter som med lite kärlek tickar på lång tid framöver. Dessutom älskades Ö:et ute i världen. 😊

Som ni förstår är det år av trial and error, learning by doing bakom TIDLÖS. Det är stora investeringar och uppoffringar i detta. Det är otroligt kostsamt att jobba med produkter, framförallt klockor då det är enormt långa ledtider, höga minimum och att därtill bygga ett varumärke att bygga. Önskar att det var lika enkelt och ekonomiskt som att starta ett quartz varumärke från Kina. Men vi vill göra det på riktigt och då är det många farthinder och berg att bestiga. Att tackla detta ensam hade aldrig gått, Dennis har aldrig gillat klockor men är en grym kollega till mig. Tillsammans med vårat team som vi lyckats bygga upp har vi ändå kommit en bit på vägen. Någon anonym här ovanför kallar mig talanglös, så kan det mycket väl vara. Men bara för att talangen saknas så kan vi fortfarande jobba hårt och räds inte för att ta i. Vi kan inte inte vara alla till lags och i Sverige är det ju nästan lite osvenskt att jaga sina drömmar. Men hade vi velat att alla älskar oss hade vi börjat sälja beg klockor eller kanske helt låtit bli att göra något utöver stämpelklockan. 🤪

Podden blev väl inte riktigt 100% då vi satt bakis som efter en festivalhelg. Men ändå kul att få prata lite med Denke och kul att ni fick höra lite om oss.

Ang kommentaren att vi vill 'casha hem' så behöver du inte vara orolig för att vi ska tjäna några pengar inom någon snar framtid. Vi har nämligen satsat 8 siffriga belopp i TIDLÖS, belånat hus och hem för att vi tror på det här. Det är en väldigt lång väg till någon plussida så några 'snabba cash' är det inte frågan om. 😂

Vi har väldigt mycket på gång bakom kulisserna och har egentligen först nu kommit igång på riktigt. Så förhoppningsvis hänger ni med på resan. 😊 /Henry
 

NRE

Guld
Nog för att jag har respekt för att starta ett företag och satsa allt på det, men kritiken från mig och andra rör ju att ni bara har knyckt en färdig 500-metersdiver, satt ert namn på den, tagit ett lite bättre verk och lagt på 10 k mot konkurrenterna. Vad tänker ni om det?

Er första modell Original kändes ju iallafall egen i jämförelse.
 

rickards

Tantal
Äh, är inte alla lite väl hårda? Klockorna är snygga och verkar kvalitativa. Egen touch finns onekligen även om det är en katalogprodukt från början. Prissättning är som alltid en fråga med många komponenter. Sen kan man väl tycka vad man vill om snacket om inspiration från gruvor och att "göra sin egen grej" och "finna hål i marknaden"... Oavsett så gör de nog mer sin grej än 99% av alla som hänger är på KS.
 

NRE

Guld
Äh, är inte alla lite väl hårda? Klockorna är snygga och verkar kvalitativa. Egen touch finns onekligen även om det är en katalogprodukt från början. Prissättning är som alltid en fråga med många komponenter. Sen kan man väl tycka vad man vill om snacket om inspiration från gruvor och att "göra sin egen grej" och "finna hål i marknaden"... Oavsett så gör de nog mer sin grej än 99% av alla som hänger är på KS.
Vadå, ska Tidlös stå under en annan måttstock än andra tillverkare bara för att de kommer från Sverige?

Jag inser också att det är oerhört dyrt att ta fram egen boett, länk osv men åtminstone hade man ju kunnat greja egna visare eller en egendesignad bezel.

Titta på inlägget @Rizzie skrev ovan. Det är ju praktiskt taget samma klocka.

Kolfiberversionen Tidlös visar ovan har ju fler egna designpunkter men den är fortfarande en rak ripoff för mig.

Jag vill fortfarande ha svar på frågan i mitt förra inlägg. Med det sagt önskar jag dem lycka till. Vi på KS kanske inte är målgruppen.
 

Laplander

Brons
Jag hade önskat någon starkare koppling till gruvan, kanske en tavla i pressat järnsinter... 🤔
Eller använt järnet runt urverket typ Rolex Milgauss...
 
Senast ändrad:
Topp