• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tidlös watches, vad är unikt?

Sennelier

Panerai
Som initiativtagare till OWGMARCH vill jag verkligen tacka Tidlös för deras generösa bidrag till lotteriet. Jag tror det var en av anledningarna till att vi nådde ett så fantastiskt resultat i insamlingen. Jag tror även de har inspirerat andra sponsorer att skänka ännu finare priser i kommande owgmarch-lotterier.

Reputation laundering enligt Wiki:

Reputation laundering occurs when a person or an organization conceals unethical behavior by performing highly-visible positive actions with the intent to improve their reputation and obscure their history. Reputation laundering can include gestures such as donating to charities, sponsoring sports teams, or joining prominent associations.

its-a-psyop.jpg

Kingesson

Omega
Du menar klocktillverkaren som försöker regga ordet klocksnack som varumärke?

En riktig class act!

Men 10 års inarbetning är och tydligt onda avsikter så är det så klart vår vinst hos PRV.

07257CFF-0080-4A21-9C4C-057158DD8791.png
Det är dock en väldigt hög tröskel till att lyckas bevisa inarbetning och ond tro, även när det känns uppenbart för oss insatta. Hoppas ni har anlitat en bra IP-jurist!

Öbo

Rolex
Friends Of KS
Kanske denna frågan redan är besvarad längre bak i tråden, men jag hinner inte leta just nu:
Om det är så att Tidlös har rätten till varumärket Klocksnack (eller hur man nu säger) - kan det innebära att KS måste byta namn då eller vad skulle konsekvenserna bli för KS i worst case scenario?

Kingesson

Omega
Kanske denna frågan redan är besvarad längre bak i tråden, men jag hinner inte leta just nu:
Om det är så att Tidlös har rätten till varumärket Klocksnack (eller hur man nu säger) - kan det innebära att KS måste byta namn då eller vad skulle konsekvenserna bli för KS i worst case scenario?
Ja i teorin är det så - "first to file" gäller i Sverige. Men kan inarbetning styrkas har Klocksnack (vem äger egentligen detta forum?) äldst rätt vilket trumfar Tidlös registreringar.

Men att Tidlös skulle driva ärendet i Patent- och marknadsdomstolen när ansökan så uppenbart är i ond tro känns ganska orimligt...

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner
Pledge Member

Vi driver ärendet, har bevis på inarbetning från 2012 så vår advokat i IP-rätt är säker på sin sak :)

Öbo

Rolex
Friends Of KS
Vi driver ärendet, har bevis på inarbetning från 2012 så vår advokat i IP-rätt är säker på sin sak :)
Hoppas ni nitar dem ordentligt. Så kan de sitta där i sin fjällstuga och dricka Staro, röka cigarrer och prata om hjortronens fantastiska förstärkande egenskaper för rotorn. Och att man inte ska köra för fort i Schweiz när man åker runt för att hitta den perfekta klockan att sälja vidare. Förstärkt med lite hjortron såklart.

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS

R.Capac

Audemars
En nyhet kring märket som är av det positivare slaget som inte berör varumärken och advokater.

Rizzie

Patek
En nyhet kring märket som är av det positivare slaget som inte berör varumärken och advokater.
Är ganska säker på att det är samma meteorit som flera andra tillverkare redan använder för tavlor (Zelos är jag helt säker på åtminstone), men de ska alltså tillverka boetten i meteorit?

plundberg

Omega
Trist att slösa delar av meteoriten på Tidlös.

Det finns inte så många Tidlös på forumet.

Tacka gud för det. Men för att göra en objektiv bedömning
innan jag bränner skiten, tänkte jag lämna en objektiv liten recension av

ORGINAL 40MM GREY DIAL - SILVER - PETROL LEATHER

Pris 3990kr men alltid nersatt till 2793kr för att låta som ett fynd.
Jag har över 500 klockor i min samling och har klämt på en hel del klockor
genom åren. Denna Tidlös är inte det sämsta jag har klämt på, men nära till.
Framförallt om man tittar på priset, nästan 3000kr för en riktig skitklocka.
Det får man en cool Seiko för. Eller om man betalar fullpris får man ju en riktigt
bra klocka. Observera att detta inte är deras dyraste modell, de har modeller
för över 14 000kr. Men man får otroligt lite för pengarna oavsett modell.

-Boetten känns riktigt billig och massproducerad.
-Bandhornen lämnar mycket att önska, fula och svårt att hitta band som passar.
-Tavlan är otroligt platt och ser billig ut
-Visarna är helt okej och ligger i fas med index
-Kronan är ganska trevlig och lätt att hantera, tycker dock inte att den passar estetiskt.
-Armbandet är extremt billigt och plastigt, det står "genuine leather" på det men tvek på det,
känns som papper från Bangladesh

Detta känns och ser ut som en klocka som ska kosta 799-899kr i Sverige.
Vilket gör att jag misstänker att produktionskostnaden är runt 180kr för denna modell.
Pris 2793kr-180kr= 2613kr i vinst per klocka i runda slängar. Vilket lämnar en hel del
pengar över till marknadsföring.

Men det är inte jag som bestämmer om det är en bra klocka, det får kosumenterna göra.
Frågan är vilka som köper denna klocka när det finns så många bättre alternativ?

Sammanfattning. Sorgligt att se ytterligare ett svenskt företag som bara tänker på vinsten och inte
produkten/kunden i första hand. Kunden alltid först. Så byggde jag iallafall min förmögenhet.
Men jag antar att det är lättare att titta på Daniel Wellington och bara kopiera affärsmodellen, göra en
skitklocka till pöbeln med extrem vinstmarginal.

20220922_203441.jpg
20220922_203445.jpg
222aca51bcea8523a67d3ae190da5677.jpg

Marwa

Omega
Nu har jag läst den här tråden, känner mig än mer stärkt i tron att det sista världen behöver är :

1. En ny racketsport
2. Ett nytt klockmärke

Vad tråkigt det måste vara att på något sätt vara förknippad med klockor från tidlös, känns som ett fruktansvärt opassionerat bolag som får vad som helst i swatchkoncernen att framstå som spännande, rentav extremt spännande.

Patric J

Rolex
Det finns inte så många Tidlös på forumet.

Tacka gud för det. Men för att göra en objektiv bedömning
innan jag bränner skiten, tänkte jag lämna en objektiv liten recension av

ORGINAL 40MM GREY DIAL - SILVER - PETROL LEATHER

Pris 3990kr men alltid nersatt till 2793kr för att låta som ett fynd.
Jag har över 500 klockor i min samling och har klämt på en hel del klockor
genom åren. Denna Tidlös är inte det sämsta jag har klämt på, men nära till.
Framförallt om man tittar på priset, nästan 3000kr för en riktig skitklocka.
Det får man en cool Seiko för. Eller om man betalar fullpris får man ju en riktigt
bra klocka. Observera att detta inte är deras dyraste modell, de har modeller
för över 14 000kr. Men man får otroligt lite för pengarna oavsett modell.

-Boetten känns riktigt billig och massproducerad.
-Bandhornen lämnar mycket att önska, fula och svårt att hitta band som passar.
-Tavlan är otroligt platt och ser billig ut
-Visarna är helt okej och ligger i fas med index
-Kronan är ganska trevlig och lätt att hantera, tycker dock inte att den passar estetiskt.
-Armbandet är extremt billigt och plastigt, det står "genuine leather" på det men tvek på det,
känns som papper från Bangladesh

Detta känns och ser ut som en klocka som ska kosta 799-899kr i Sverige.
Vilket gör att jag misstänker att produktionskostnaden är runt 180kr för denna modell.
Pris 2793kr-180kr= 2613kr i vinst per klocka i runda slängar. Vilket lämnar en hel del
pengar över till marknadsföring.

Men det är inte jag som bestämmer om det är en bra klocka, det får kosumenterna göra.
Frågan är vilka som köper denna klocka när det finns så många bättre alternativ?

Sammanfattning. Sorgligt att se ytterligare ett svenskt företag som bara tänker på vinsten och inte
produkten/kunden i första hand. Kunden alltid först. Så byggde jag iallafall min förmögenhet.
Men jag antar att det är lättare att titta på Daniel Wellington och bara kopiera affärsmodellen, göra en
skitklocka till pöbeln med extrem vinstmarginal.

20220922_203441.jpg
20220922_203445.jpg
222aca51bcea8523a67d3ae190da5677.jpg

Den ser definitivt tråkig och billig ut. Tänker på MVMT när jag ser den...

Nu har jag läst den här tråden, känner mig än mer stärkt i tron att det sista världen behöver är :

1. En ny racketsport
2. Ett nytt klockmärke

Vad tråkigt det måste vara att på något sätt vara förknippad med klockor från tidlös, känns som ett fruktansvärt opassionerat bolag som får vad som helst i swatchkoncernen att framstå som spännande, rentav extremt spännande.
Jag håller nästan med dig.
Det finns säkert utrymme för nya klockmärken, men tyvärr så är de flesta som lanseras rätt tråkiga och bygger till 95% på gamla designer och teknologier som förgäves försöker vägas upp av branding...

Topp