• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tidlös watches, vad är unikt?

Jag håller nästan med dig.
Det finns säkert utrymme för nya klockmärken, men tyvärr så är de flesta som lanseras rätt tråkiga och bygger till 95% på gamla designer och teknologier som förgäves försöker vägas upp av branding...

Men det är väl få nya märken som varit så oetiska som Tidlös med sitt försök att sno namnet Klocksnack? Där slår de fanken rekord. Skäms, Tidlös, Skäms. Skäms!

Marwa

Omega
Jag håller nästan med dig.
Det finns säkert utrymme för nya klockmärken, men tyvärr så är de flesta som lanseras rätt tråkiga och bygger till 95% på gamla designer och teknologier som förgäves försöker vägas upp av branding...

Jag kan känna att det redan finns så många fabrikat, att de mer än väl skulle kunna, och kan härbärgera alla tänkbara, och otänkbara nya teknologier och designlösningar inom existerande varumärkesramar.

Ibland kommer det ju också en fullträff, tom. från en "stor tråkig koncern" som Swatch när Tissot släppte PRX, fantastisk fullträff, retronyskapande med kvalitet för en högst blygsam summa, men hos tidlös kan jag inte se något alls, trots att jag köper så mycket Svenskt jag kan. Det är helt enkelt tråkigt skräp.

Fö. tycker jag att Bulova Curve 262 kHzskulle vara riktigt välkommen om de bara kunde ha en urtavla där kunden slapp se gjutskarvar i plasten, Rado´s helkeramiska klockor är också ett välkommet nytänk som ger nyklockskänsla utan repor i många år.

v0n

Patek
Vem var det som bumpade?
VengefulGiantBillygoat-size_restricted.gif

Jag bumpade och kommer att göra det igen.
För vi måste finnas på första sidan på google, för
att rädda folk som skriver Tidlös i google fönstret.
Då hittar dem denna tråd, vilket leder till att dem inte köper en Tidlös.
Kanske blir dem även medlemmar på detta fina forum och köper en Seiko istället
på köp och sälj.

Det är drömmen iallafall

;)

706ec0bf911e58b76f29fa99f7512eaa.png

Watchie

Vacheron
på köp och sälj.

Det är drömmen iallafall

;)

Du som är så förmögen kan väl köpa skiten o lägga ned istället

BankAnden

Cartier
Det finns inte så många Tidlös på forumet.

Tacka gud för det. Men för att göra en objektiv bedömning
innan jag bränner skiten, tänkte jag lämna en objektiv liten recension av

ORGINAL 40MM GREY DIAL - SILVER - PETROL LEATHER

Pris 3990kr men alltid nersatt till 2793kr för att låta som ett fynd.
Jag har över 500 klockor i min samling och har klämt på en hel del klockor
genom åren. Denna Tidlös är inte det sämsta jag har klämt på, men nära till.
Framförallt om man tittar på priset, nästan 3000kr för en riktig skitklocka.
Det får man en cool Seiko för. Eller om man betalar fullpris får man ju en riktigt
bra klocka. Observera att detta inte är deras dyraste modell, de har modeller
för över 14 000kr. Men man får otroligt lite för pengarna oavsett modell.

-Boetten känns riktigt billig och massproducerad.
-Bandhornen lämnar mycket att önska, fula och svårt att hitta band som passar.
-Tavlan är otroligt platt och ser billig ut
-Visarna är helt okej och ligger i fas med index
-Kronan är ganska trevlig och lätt att hantera, tycker dock inte att den passar estetiskt.
-Armbandet är extremt billigt och plastigt, det står "genuine leather" på det men tvek på det,
känns som papper från Bangladesh

Detta känns och ser ut som en klocka som ska kosta 799-899kr i Sverige.
Vilket gör att jag misstänker att produktionskostnaden är runt 180kr för denna modell.
Pris 2793kr-180kr= 2613kr i vinst per klocka i runda slängar. Vilket lämnar en hel del
pengar över till marknadsföring.

Men det är inte jag som bestämmer om det är en bra klocka, det får kosumenterna göra.
Frågan är vilka som köper denna klocka när det finns så många bättre alternativ?

Sammanfattning. Sorgligt att se ytterligare ett svenskt företag som bara tänker på vinsten och inte
produkten/kunden i första hand. Kunden alltid först. Så byggde jag iallafall min förmögenhet.
Men jag antar att det är lättare att titta på Daniel Wellington och bara kopiera affärsmodellen, göra en
skitklocka till pöbeln med extrem vinstmarginal.
Tack för ett bra inlägg. Just detta som stör mig ordentligt med Tidlös. Dom pratar om kvalitet och får det att låta så väldigt bra och dessutom lite skitnödigt rekorderligt med en folklig touch på det - som jag tycker rimmar oerhört illa med girig msrginalmaximering på svag kvalitet. Dom är inget annat än klockbranschens kvacksalvare.

”We’ve had enough of the cheaply produced, poor quality watches that have been spun into ‘luxury’ brands through clever marketing tactics.

We believe that a good watch will last for generations without breaking the bank. We wanted to create high-quality watches that can be worn and used every day, not only on special occasions. So, we set out to create products that we truly believed in – products that you will be proud to wear daily.

We want to create watches for the hardworking person who gets up early in the morning, curses at fuel prices, and likes to unwind with a cold beer after work.”

v0n

Patek
på köp och sälj.

Det är drömmen iallafall

;)

Tänkte inte på det, smart!
Hörde ni det nu alla googlande kidz, tidlös är inte kool.
BUMP

NRE

Audemars
Tänkte inte på det, smart!
Hörde ni det nu alla googlande kidz, tidlös är inte kool.
BUMP
Jag förstår inte riktigt varför du hoppar inte till deras försvar? Jag är faktiskt nyfiken.

Det är ett företag med usla produkter/hyllklockor från Schweiz med tveksam marknadsföring (alla minns "bilden") som dessutom försöker stjäla varumärket Klocksnack.

Klart de ska få sälja sina produkter men vi nördar måste ju basha Tidlös precis som vi kritiserar allt annat trams i klockvärlden.

v0n

Patek
Jag förstår inte riktigt varför du hoppar inte till deras försvar? Jag är faktiskt nyfiken.

Det är ett företag med usla produkter/hyllklockor från Schweiz med tveksam marknadsföring (alla minns "bilden") som dessutom försöker stjäla varumärket Klocksnack.

Klart de ska få sälja sina produkter men vi nördar måste ju basha Tidlös precis som vi kritiserar allt annat trams i klockvärlden.
Va? Har inte försvarat nån, tvärtom.
Däremot tycker det är ganska trist när folk bashar samma trötta argument i all evighet. Mottagaren av kritiken bryr sig uppenbarligen inte ett smack ändå 🤷

NRE

Audemars

Martin.

Omega
-“Lika barn leka bäst” säger ju ordspråket…

Och domänen tidlos.watch är inte registrerad. Man kan ju registrera den och “forwarda” till denna tråd och sedan indexerar domänen hos Google. Då KS rankar högt där kanske den kommer på topp när man söker på tidlös Watch. Om man vill sjunka till samma nivå skulle man kunna göra så, rent teoretiskt...

Marwa

Omega
Nu finns skräpet på REA :

Jag vill inte köpa någon, jag vill inte att någon annan skall göra det heller, men.... jag skulle vilja se en tidlös ingå i en konstinstallation, en kulturyttring där en tidlös blir nedsmält med gasbrännare, eventuellt krossad med en hydraulpress - kom med förslag !
Allt skulle självklart filmas och läggas ut på Youtube.

Det kostar nästan ingenting per gubbe om vi är många som vill se en tidlös förevigas i lågorna, tänkte att för egen del upp till en 500ing skulle det absolut vara värt att bli en del av ett konstprojekt. Konst skall ju vara provocerande har jag hört...

Input ?

Senast ändrad:

v0n

Patek
Nu finns skräpet på REA :

Jag vill inte köpa någon, jag vill inte att någon annan skall göra det heller, men.... jag skulle vilja se en tidlös ingå i en konstinstallation, en kulturyttring där en tidlös blir nedsmält med gasbrännare, eventuellt krossad med en hydraulpress - kom med förslag !
Allt skulle självklart filmas och läggas ut på Youtube.

Det kostar nästan ingenting per gubbe om vi är många som vill se en tidlös förevigas i lågorna, tänkte att för egen del upp till en 500ing skulle det absolut vara värt att bli en del av ett konstprojekt. Konst skall ju vara provocerande har jag hört...

Input ?
...vill man lägga sig på små barns nivå (som ovan nämnt) så absolut.
Barnsliga hämndaktioner gör dock inte någon till en bättre person än den som åsyftas imo.

Perdyn

Breitling
Alla Tidlös-klockor (oavsett tidigare pris) på Klockmaster Globen reas ut för 10k nu. Nu kan ni fynda, ingen annan verkar ju vilja göra det.

NRE

Audemars
Hur mycket var det man kunde beställa en "stock" tidlös för från fabrik? 5k vill jag minnas. Så 5k är väl rimligt för en generisk 500metersdykare? Om man gillar långfingrar, hagelbössor och långburkar som marknadsföring vill säga.

Sennelier

Panerai
5k är väl rimligt för en generisk 500metersdykare?
Ja, egentligen. Den första modellen är verkligen inte ful. Ganska lyckad design rent objektivt, som en blandning mellan BB58 och 62MAS. Men en katalogklocka skulle jag inte betala 5k för, även om den är värd det enligt specifikationerna. Jag skulle aldrig kunna bortse från att den är just generisk och opersonlig.

• Like
Reactions: NRE

LHOTSE

Omega
Ja, egentligen. Den första modellen är verkligen inte ful. Ganska lyckad design rent objektivt, som en blandning mellan BB58 och 62MAS. Men en katalogklocka skulle jag inte betala 5k för, även om den är värd det enligt specifikationerna. Jag skulle aldrig kunna bortse från att den är just generisk och opersonlig.

Nu tycker jag du är hård, du får faktiskt ett hjortron för de resterande 5 laxen! Rätt unikt! 😉

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
Så för att summera tråden, i princip inget märkvärdigt är unikt och vid påpekande av detta tar märket till åtgärder som är oerhört skrämmande och barnsliga för att potentiellt sabotera driften av klocksnack. Sjukt.

Så för att summera tråden, i princip inget märkvärdigt är unikt och vid påpekande av detta tar märket till åtgärder som är oerhört skrämmande och barnsliga för att potentiellt sabotera driften av klocksnack. Sjukt.
Glöm inte att det engelska uttalet av märket är "Tiddles". Får mig att fnissa varje gång jag ser tråden bumpas. :angel:

v0n

Patek
Hur mycket var det man kunde beställa en "stock" tidlös för från fabrik? 5k vill jag minnas. Så 5k är väl rimligt för en generisk 500metersdykare? Om man gillar långfingrar, hagelbössor och långburkar som marknadsföring vill säga.
Med Sellita SW200-1 Elaboré under huven har då inte jag hittat någon liknande "stock", men du får gärna länka för att stilla nyfikenheten? 🙂
Vet dock att att det finns ett gäng "tillverkare" med andra billigare urverk, katalogklocka som det är.
Rätt ska vara rätt, tror inte det är någon hittills som nämnt att det är en dålig klocka på något vis.
På rak arm kommer jag faktiskt inte på någon generisk 500-dykare med liknande specs för 5k som du nämner men har gärna fel...

Kommer också att tänka på annat svenskt, Sjöö's nya Landsort, var i ligger 40k ish värdet i den? (Förvisso SW300 men vet inte när det blev 30k dyrare än SW200).
Den är givetvis mer egen med hästlängder, men om vi håller hos ifrån den känslomässiga biten för en stund så förstår åtminstone inte jag varför den är befriad från samma "kostnadskritik"...

Topp