• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tidlös watches, vad är unikt?

Lyssnade också på avsnittet och slogs av hur ena grundaren gång på gång poängterar att han aldrig haft klockintresse, ägde klockor eller ens brydde sig om klockor utan de såg mest en möjlighet att skapa nåt unikt i marknaden och casha in på. Känns ju inte som direkt storytelling material... Denke fick jobba hårt för att nästan dra ut info från dem.
Också min reaktion!😩 Tidlös = meningslös!

rickards

Tantal
Vadå, ska Tidlös stå under en annan måttstock än andra tillverkare bara för att de kommer från Sverige?

Jag inser också att det är oerhört dyrt att ta fram egen boett, länk osv men åtminstone hade man ju kunnat greja egna visare eller en egendesignad bezel.

Titta på inlägget @Rizzie skrev ovan. Det är ju praktiskt taget samma klocka.

Kolfiberversionen Tidlös visar ovan har ju fler egna designpunkter men den är fortfarande en rak ripoff för mig.

Jag vill fortfarande ha svar på frågan i mitt förra inlägg. Med det sagt önskar jag dem lycka till. Vi på KS kanske inte är målgruppen.
Folk får väl bedöma dem utifrån vilken måttstock de vill men oavsett är de värda så mkt som nån vill betala, ripoff eller ej. Sen är det helt okej att tycka olika, kika bara i homage/copage tråden 😊

NRE

Guld
Folk får väl bedöma dem utifrån vilken måttstock de vill men oavsett är de värda så mkt som nån vill betala, ripoff eller ej. Sen är det helt okej att tycka olika, kika bara i homage/copage tråden 😊
Så är det såklart. Men jag förvånas över företag som tror att de "kommer undan" med genvägar som är ett par googlingar från att uppdagas.

Alla får tycka olika. Jag kikar inte mycket i den tråden men jag är nöjd med mina Abibas
Screenshot_20211014-192957_Chrome.jpg

Forsberg

Silver
@tidloswatches Jag är genuint nyfiken på vilken målgrupp ni riktar er till på marknaden. Vad kom ni fram till i marknadsanalysen?

15k är ändå rätt mycket pengar för en klocka och är man klockintresserad så känner man ju till ett väldigt stort antal andra märken i den prisklassen (samt strax över och under) som ni då ska konkurrera med. När det dessutom visar sig vara en katalogrodukt där ni tar dubbelt betalt för att er logga sitter på så har ni ju genast tappat ytterligare mark bland klockintresserade personer. Och de som inte är klockintresserade alls köper sällan klockor för 15k..

Återstår då de som är lite halvt intresserade eller som precis upptäckt sitt klockintresse. Min uppfattning är att de läser på ganska mycket inför sitt första stora köp och inte sällan tar de hjälp av bekanta som har ett klockintresse eller så frågar de på olika forum (t.ex. här) om märken och modeller.

Man skulle ju därtill kunna se till folks inkomst och dela upp ovanstående kategorier ytterligare:

Klockintresserade höginkomsttagare:
-Har både kunskap och kapital för andra produkter.

Klockintresserade låg- och medelinkomsttagare:
-Hit hör jag nog själv och det ska mycket till innan jag slänger ut 15-16k på en klocka som jag inte verkligen verkligen vill ha. Jag kan visserligen spara ihop och lägga det dubbla på en klocka men det är ju inget jag gör varannan månad direkt. (Tidlös ligger inte överst på listan.)

Ej klockintresserade höginkomsttagare:
-Vet att man ska ha en fin klocka eller två och att det ska vara av något fint märke. Stolpar in på närmsta fin-butik och köper Rolex eller Omega.

Ej klockintresserade låg- och medelinkomsttagare:
-Köper terrorist-Casio (för priset), Daniel Wellington, Armani eller på sin höjd en Seiko.

Sen har du "nybörjarna" då, alltså de som precis börjat intressera sig för klockor och där tror jag att det gäller som ovan. Har de mycket pengar så går de helt enkelt och köper en Rolex. Och har de inte mycket pengar så läser de på och frågar runt väldigt noga inför sitt första köp.

Det här var ju såklart väldigt grovt generaliserat men det är ungefär så jag tänker.

Jag förstår ju att era närmast sörjande vänner och bekanta köper nån klocka av ett för att "visa sitt stöd" men förutom det så är jag som sagt genuint nyfiken på vilket marknadssegment och vilken målgrupp ni riktar er mot..?

NRE

Guld
@tidloswatches Jag är genuint nyfiken på vilken målgrupp ni riktar er till på marknaden. Vad kom ni fram till i marknadsanalysen?

15k är ändå rätt mycket pengar för en klocka och är man klockintresserad så känner man ju till ett väldigt stort antal andra märken i den prisklassen (samt strax över och under) som ni då ska konkurrera med. När det dessutom visar sig vara en katalogrodukt där ni tar dubbelt betalt för att er logga sitter på så har ni ju genast tappat ytterligare mark bland klockintresserade personer. Och de som inte är klockintresserade alls köper sällan klockor för 15k..

Återstår då de som är lite halvt intresserade eller som precis upptäckt sitt klockintresse. Min uppfattning är att de läser på ganska mycket inför sitt första stora köp och inte sällan tar de hjälp av bekanta som har ett klockintresse eller så frågar de på olika forum (t.ex. här) om märken och modeller.

Man skulle ju därtill kunna se till folks inkomst och dela upp ovanstående kategorier ytterligare:

Klockintresserade höginkomsttagare:
-Har både kunskap och kapital för andra produkter.

Klockintresserade låg- och medelinkomsttagare:
-Hit hör jag nog själv och det ska mycket till innan jag slänger ut 15-16k på en klocka som jag inte verkligen verkligen vill ha. Jag kan visserligen spara ihop och lägga det dubbla på en klocka men det är ju inget jag gör varannan månad direkt. (Tidlös ligger inte överst på listan.)

Ej klockintresserade höginkomsttagare:
-Vet att man ska ha en fin klocka eller två och att det ska vara av något fint märke. Stolpar in på närmsta fin-butik och köper Rolex eller Omega.

Ej klockintresserade låg- och medelinkomsttagare:
-Köper terrorist-Casio (för priset), Daniel Wellington, Armani eller på sin höjd en Seiko.

Sen har du "nybörjarna" då, alltså de som precis börjat intressera sig för klockor och där tror jag att det gäller som ovan. Har de mycket pengar så går de helt enkelt och köper en Rolex. Och har de inte mycket pengar så läser de på och frågar runt väldigt noga inför sitt första köp.

Det här var ju såklart väldigt grovt generaliserat men det är ungefär så jag tänker.

Jag förstår ju att era närmast sörjande vänner och bekanta köper nån klocka av ett för att "visa sitt stöd" men förutom det så är jag som sagt genuint nyfiken på vilket marknadssegment och vilken målgrupp ni riktar er mot..?
Huvet på spiken, sir.

Om ni investerat så mycket tid och pengar känns det ju dumt att vara grovt bakfulla när eqotime är uppbjudna till Norrland. Lite lagom respektlöst (såvida ni inte e rockstjärnor såklart🤘). Gällande dykaruret finns det inte särskilt mycket unikt mer än rotorn och trycket på kronan, trist!

Gillar däremot modellen "orginal". Fortsätt på det spåret istället och lägg er i ett lägre prissegment så ni slipper konkurera med starka etablerade märken som Oris, Longines osv..

Tycker ni levererade ett seriöst och informativt svar här i tråden. Kul med fler svenska märken på marknaden, önskar er lycka till! @tidloswatches

Urtyp

Silver
Haha, ja... att en grundare och person som vad jag förstår är del i produktionsteamet stoltserar med att egentligen vara helt ointresserad av det man tagit fram är onekligen speciellt. Skickar inga vidare signaler om attityden till målgruppen direkt.

@Klockentusiasten skrev:
Om ni investerat så mycket tid och pengar känns det ju dumt att vara grovt bakfulla när eqotime är uppbjudna till Norrland. Lite lagom respektlöst (såvida ni inte e rockstjärnor såklart🤘). Gällande dykaruret finns det inte särskilt mycket unikt mer än rotorn och trycket på kronan, trist!

IMG_20211014_184957.jpg

Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
Tjena grabbar och tack till dig som skickade in den här tråden till oss.

Det hela började som sagt nere i gruvan precis som vi har sagt, istället för att väva in hela grunden in en story som inte stämmer så försöker vi vara autentiska. Den är inte så sexig men det är det bästa vi har att komma med om vi ska vara ärliga.

Den första modellen ritades faktiskt utav mig under mina raster, lunchen trycktes snabbt i och bläckpennan kom fram. Det blev modellen som idag heter Orginal. Resultatet ser ni här nedan. Polcirkel inspirerad tavla med en krona utformad som ett hjortron. Sömmen på läderbandet inspirerades av samisk textil. Bandet har millimeteranpassning på sömmen och tog månader att få till då det är ett avsmalande band.

Copy-of-Untitled-1-4-min.jpeg

Medans den var i produktion kunde vi självklart inte sitta still. Vi valde vi att gå ut småskaligt men väldigt brett i början av året för att egentligen känna av vattnet. Det resulterade i att vi såg ett enormt intresse i dykarklockor.

Dykare är i regel väldigt generiska. Men vi ville fortfarande göra det på vårat sätt. Annars ser du bara ut som en i mängden. Vi valde att göra det med våran touch och satte oss vid ritbordet. Hjortronet skulle vara med men balansen mellan too much och lagom var hårfin.

Den landade som ett index kl6. Här hade vi en utmaning då formen gjorde att det var väldigt svårt att få till men tillslut fick vi till en mold som funkade.

Kronan kunde inte se ut som tidigare, ett helt hjortron blev för mycket och andra provkroner vi gjorde blev för hala då det är en skruvkrona på våran dykare. Vi la till en rad tänder för extra grepp och kände att kronan var i hamn.

Även rotorn ville vi göra på ett unikt sätt, tyvärr fick de flesta förslag ett blankt nej av Sellita. De hade svårt att få till rätt vikt för att kunna garantera att urverket skulle hålla Elaboré kvalite. Efter många om och men och några flygbiljetter senare hade vi en design som funkade. Det är den vi kör idag!

Tidlös - Studio -  (10).jpg

Nästa sak vi började fundera på var kombinationen tavla och band. Vi har alltid gillat looken av kolfiber men många gånger görs kolfiber produkter väldigt rough. Vi ville att våran skulle ha en cleanare look. Därför har vi lackat kolfibret vilket gör att den har ett enormt djup som inte går att spegla i bilder, den måste ses i verkligheten.

Till mönstret av den tavlan ville vi ha ett band som kompletterade det på ett bra sätt. Tycker att vi lyckats ganska bra.

8.464.251.89.04 - FRONT.jpg

8.461.122.69.04-BACK.jpg

För oss var det väldigt viktigt att kunna lämna en lång garanti på produkterna. Därför reste vi runt kors och tvärs i Schweiz för att hitta rätt. Några resor senare hade vi hittat två fantastiska producenter som kunde hålla den nivå vi ville. Dessa har tillverkning åt varumärken som ni idag ser sponsra de största motorsporterna.

Vi poängterade vår önskan om kvalité och garantitider. När många andra tillverkade började rycka på näsan och tycka att vi var för jobbiga valde dessa att istället göra tvärtom. Självklart kunde de hjälpa oss med den biten. De var ju redan vana att jobba på den nivån!

Namnet är lite av en love/hate för många. Men det är ok, alla behöver inte älska det! Det är alltid svårt det där med varumärkesnamn… ett riktigt gissel.

Vi jobbade i några månader med att sätta varumärkesnamnet och hade en sisådär 300-400namnförslag från början. 🤯

Min kollega Charles har jobbat internationellt med klockor i drygt 25år. Tack vare detta har han då byggt upp ett stort nätverk inom branschen.

Detta nätverk fick sedan ta del av alla namnförslag, poängsätta sina favoriter och skicka tillbaks listorna till oss.

För varje utskick drogs snaran åt. Tillslut hade vi 10 förslag kvar och då fick våran varumärkesjurist gå igenom vilka som var gångbara globalt.

Kvar var endast ett fåtal namn. TIDLÖS stack ut! Varför? Det speglade egentligen våran tanke med produkterna. Hållbarhet genom kvalité. Tidlösa produkter som med lite kärlek tickar på lång tid framöver. Dessutom älskades Ö:et ute i världen. 😊

Som ni förstår är det år av trial and error, learning by doing bakom TIDLÖS. Det är stora investeringar och uppoffringar i detta. Det är otroligt kostsamt att jobba med produkter, framförallt klockor då det är enormt långa ledtider, höga minimum och att därtill bygga ett varumärke att bygga. Önskar att det var lika enkelt och ekonomiskt som att starta ett quartz varumärke från Kina. Men vi vill göra det på riktigt och då är det många farthinder och berg att bestiga. Att tackla detta ensam hade aldrig gått, Dennis har aldrig gillat klockor men är en grym kollega till mig. Tillsammans med vårat team som vi lyckats bygga upp har vi ändå kommit en bit på vägen. Någon anonym här ovanför kallar mig talanglös, så kan det mycket väl vara. Men bara för att talangen saknas så kan vi fortfarande jobba hårt och räds inte för att ta i. Vi kan inte inte vara alla till lags och i Sverige är det ju nästan lite osvenskt att jaga sina drömmar. Men hade vi velat att alla älskar oss hade vi börjat sälja beg klockor eller kanske helt låtit bli att göra något utöver stämpelklockan. 🤪

Podden blev väl inte riktigt 100% då vi satt bakis som efter en festivalhelg. Men ändå kul att få prata lite med Denke och kul att ni fick höra lite om oss.

Ang kommentaren att vi vill 'casha hem' så behöver du inte vara orolig för att vi ska tjäna några pengar inom någon snar framtid. Vi har nämligen satsat 8 siffriga belopp i TIDLÖS, belånat hus och hem för att vi tror på det här. Det är en väldigt lång väg till någon plussida så några 'snabba cash' är det inte frågan om. 😂

Vi har väldigt mycket på gång bakom kulisserna och har egentligen först nu kommit igång på riktigt. Så förhoppningsvis hänger ni med på resan. 😊 /Henry
Inget i det här svaret förklarar eller försvarar er ripoff av en hyllprodukt. Givetvis har ni köpt från samma leverantör och ändrat loggan och rotorn. Om jag har fel får ni en chans till att förklara.

Försökte ge de en chans fram till den bilden. Då var det enda som kom upp i huvudet…
D8FF49B6-AFB7-444C-8A25-D8538D925B65.jpeg

Rolex - Hulk
GS - Snowflake
Seiko - Arnie
Tidlös - KMK

Jag tror du har hittat ett nick här!

Har inte klockbranchen alltid fungerat ungefär såhär?

Jag tänker MRPSA, Heuer. Yema, Doxa, Blancpain, Squale osv osv..

Om det är en klocka i bra eller okej kvalité, som används av fler tillverkare, eller kanske distributörer är väl helt okej. Jag tycker specsen ser okej ut. högt prissatt i detta fall. Men är listpriset någonsin relevant? Storyn är bullshit, men de kanske vill ha det så.

Om det finns utrymme för lite feedback:
Visarna hade kunnat vara lite mer arbetade. Lite nättare ram och kanske någon borstad detalj för lite djup. Den solida lumetriangeln får mig att tänka på en Cycklop. Nya MM300 har samma problem. Tudor löste det på Pelagosen med en ram och en cirkel.

avslutningsvis hade en solid baksida gjort skillnad. Där finns plats för gravyr av både hjortron och renar. Några små saker som hade gjort stor skillnad.

så, det var mina tankar kring KMK

Von

Diamant
Inget i det här svaret förklarar eller försvarar er ripoff av en hyllprodukt. Givetvis har ni köpt från samma leverantör och ändrat loggan och rotorn. Om jag har fel får ni en chans till att förklara.
Vadå ripoff av en hyllprodukt? Det ÄR en färdig hyllprodukt, syns klart och tydligt på första sidan.
Tycker verkligen inte det är något som behöver försvaras eller förklaras ytterligare för pöbeln på KS (eller att det ens skulle vara fel).
Knappast någon som tvingar någon att köpa klockan heller, de har väl rätt att få göra precis som önskas med sin egen produkt eller tänker jag fel nu igen 🤔

Om inte @Rizzie hade råkat sitta på smal nördinfo om boetten ifråga så hade denna "diskussion" förmodligen aldrig ens ägt rum, ville bara nämns det i förbifarten.

Forsberg

Silver
Vadå ripoff av en hyllprodukt? Det ÄR en färdig hyllprodukt, syns klart och tydligt på första sidan.
Tycker verkligen inte det är något som behöver försvaras eller förklaras ytterligare för pöbeln på KS (eller att det ens skulle vara fel).
Knappast någon som tvingar någon att köpa klockan heller, de har väl rätt att få göra precis som önskas med sin egen produkt eller tänker jag fel nu igen 🤔

Om inte @Rizzie hade råkat sitta på smal nördinfo om boetten ifråga så hade denna "diskussion" förmodligen aldrig ens ägt rum, ville bara nämns det i förbifarten.

Det som blir skevt är ju deras marknadsföring i form av en påhittad överdriven historia tillsammans med det höga priset de tar ut. Om jag som konsument hade gått på det och köpt deras klocka och sen i efterhand fått veta att det handlar om en katalogrodukt som man kan köpa från andra märken för halva priset så hade jag blivit rätt irriterad.

Det hade varit bättre om de varit helt öppna med att det är en katalogrodukt som de gjort små designförändringar på (krona och rotor).

Men du har rätt; de har ju ingen skyldighet till att förklara eller försvara någonting. Däremot så är jag, som jag tidigare nämnde, genuint nyfiken på vilken målgrupp de riktar sig till.

Von

Diamant
Det som blir skevt är ju deras marknadsföring i form av en påhittad överdriven historia tillsammans med det höga priset de tar ut. Om jag som konsument hade gått på det och köpt deras klocka och sen i efterhand fått veta att det handlar om en katalogrodukt som man kan köpa från andra märken för halva priset så hade jag blivit rätt irriterad.

Det hade varit bättre om de varit helt öppna med att det är en katalogrodukt som de gjort små designförändringar på (krona och rotor).

Men du har rätt; de har ju ingen skyldighet till att förklara eller försvara någonting. Däremot så är jag, som jag tidigare nämnde, genuint nyfiken på vilken målgrupp de riktar sig till.
Köper resonemanget rakt av, vet dock inte riktigt varför man ska lägga näsan i blöt om man själv inte är kund...jag är det ej, är du? 😉

Det var heller inte Tidlös själva som sökte feedback på KS så tycker det är en gnutta orättvist att bli sågad längst med fotknölarna bara sådär.
Entreprenörskap är ingen enkel sak, tycker ändå det är lite koolt att man försöker nischa in sig på annat än kontorsråttor i finskjorta. Kan mycket väl vara ett vinnande koncept...eller inte, vem vet.

NRE

Guld
Köper resonemanget rakt av, vet dock inte riktigt varför man ska lägga näsan i blöt om man själv inte är kund...jag är det ej, är du? 😉

Det var heller inte Tidlös själva som sökte feedback på KS så tycker det är en gnutta orättvist att bli sågad längst med fotknölarna bara sådär.
Entreprenörskap är ingen enkel sak, tycker ändå det är lite koolt att man försöker nischa in sig på annat än kontorsråttor i finskjorta. Kan mycket väl vara ett vinnande koncept...eller inte, vem vet.
Det är väl inte att lägga näsan i blöt att kritisera ett företag vars produkt man inte äger? Eller menar du att man inte får såga VW:s dieselfusk om man inte äger en själv?

Nej, de har inte sökt feedback men det är väl precis detta forumet är till för? Ta reda på så mycket man kan om klockor och diskutera för- och nackdelar med dem? Om ett företag inte står pall för saklig (än så länge tycker jag faktiskt den är saklig) kritik och påtalande av "mörkande av fakta" kankse företaget borde tänka om.

Men man får tycka olika. Och Tidlös har fortfarande inte bemött de frågor vi har. Och det säger mer om dem än om oss.

Peace

Von

Diamant
Det är väl inte att lägga näsan i blöt att kritisera ett företag vars produkt man inte äger? Eller menar du att man inte får såga VW:s dieselfusk om man inte äger en själv?

Nej, de har inte sökt feedback men det är väl precis detta forumet är till för? Ta reda på så mycket man kan om klockor och diskutera för- och nackdelar med dem? Om ett företag inte står pall för saklig (än så länge tycker jag faktiskt den är saklig) kritik och påtalande av "mörkande av fakta" kankse företaget borde tänka om.

Men man får tycka olika. Och Tidlös har fortfarande inte bemött de frågor vi har. Och det säger mer om dem än om oss.

Peace
Nja, den jämförelsen haltar kan jag tycka, här finns inga direkta rätt eller fel vad jag kan se.

Håller i sak med men svidande kritik i grupp känns spontant inte så värst välkomnande.
Tycker ändå klockan ser helt ok ut och grabbarna verkar ha jobbat hårt för sin dröm, all respekt från min sida iaf och önskar bara lycka till!
✌🏼

NRE

Guld
Nja, den jämförelsen haltar kan jag tycka, här finns inga direkta rätt eller fel vad jag kan se.

Håller i sak med men svidande kritik i grupp känns spontant inte så värst välkomnande.
Tycker ändå klockan ser helt ok ut och grabbarna verkar ha jobbat hårt för sin dröm, all respekt från min sida iaf och önskar bara lycka till!
✌🏼
Ja, den haltar, men det var den jag fick fram ur hatten.

Nej, det är klart att den inte känns välkomnande men den är ju inte heller felaktig. Klocksnack är en tough crowd. Men jag tycker att klockor (såväl som alla andra produkter) ska diskuteras så det blir tydligt vad som faktiskt säljs.

Forsberg

Silver

Nej nu är jag verkligen inte kund.. Men jag skulle nog ha kunnat vara det då jag tycker att klockan är rätt snygg. Och jag är ingen "snobb" så för mig skulle det vara helt okej att köpa en katalogrodukt om jag bara är medveten om det.
Men som sagt; om jag, som saknar @Rizzie:s "google-fu", hade köpt klockan och sen i efterhand fått veta hur det ligger till så hade jag blivit besviken.

Men du har rätt i att de inte efterfrågat feedback så kanske ska man bara släppa det.
Men å andra sidan så är det ju lite som @NRE skriver; härinne diskuterar vi ju alla möjliga märkens design, prissättning, marknadsstrategier o.s.v..

Von

Diamant
Ja, den haltar, men det var den jag fick fram ur hatten.

Nej, det är klart att den inte känns välkomnande men den är ju inte heller felaktig. Klocksnack är en tough crowd. Men jag tycker att klockor (såväl som alla andra produkter) ska diskuteras så det blir tydligt vad som faktiskt säljs.
😂

Äh, tycker bara det är fel ände att börja, ska inte krångla till det mer än så. Klocksnack är liksom inte högsta domstolen (beroende på vem man frågar kanske :nailbiting: ) som ska bestämma eller KRÄVA någonting överhuvudtaget. Diskussion är kul, men då får gärna Tidlös vara med matchen annars blir det inget bra.

URsinne

Guld
Det är alltid en avvägning. Man kan avstå att informera eller ifrågasätta allt möjligt som man inte "har med att göra"/inte själv är intressent på. Frågan blir då om man bör ta hänsyn mest till de som ibland påverkas att tro de betalar för något annat än det är eller till den stackaren som säljer eller producerar och vill påverka någon, ibland de ovetande, till köp.
Det kan säkert vara otrevligt att få saker ifrågasatta. Det är ändå naturligt att det inom rimliga gränser görs på ett sånt här forum. Vore märkligt annars om man av hänsyn till säljare eller producent inte nämnde sånt som nämnts exempelvis i den här tråden.

Gäller även på begagnatmarknaden. Inte minst.

Von

Diamant
Nej nu är jag verkligen inte kund.. Men jag skulle nog ha kunnat vara det då jag tycker att klockan är rätt snygg. Och jag är ingen "snobb" så för mig skulle det vara helt okej att köpa en katalogrodukt om jag bara är medveten om det.
Men som sagt; om jag, som saknar @Rizzie:s "google-fu", hade köpt klockan och sen i efterhand fått veta hur det ligger till så hade jag blivit besviken.

Men du har rätt i att de inte efterfrågat feedback så kanske ska man bara släppa det.
Men å andra sidan så är det ju lite som @NRE skriver; härinne diskuterar vi ju alla möjliga märkens design, prissättning, marknadsstrategier o.s.v..
En simpel sportklocka i stål för hundra ballonger köar folk i åratal för, hitte-på-historier-deluxe samt prissättning som inte är i närheten av vad klockan egentligen är värd?
Äpplen päron måhända men tänk om båda trots allt är...frukter 🤔

Topp