• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tidsavvikelse på ny klocka

Ashial

Omega
Hej! Köpte en Omega Smp ny för 6 månader sedan och har alltid tyckt att jag behöver ställa om den hela tiden.

Gjorde första mätningarna denna veckan och den går åtminstone 10 sekunder för snabbt per dygn. Känns också som att det är mer om den inte är på armen om natten.

Vad är en godkänd tidsavvikelse för en så pass ny klocka? Vad borde isåfall göra om det inte är ok?
Den är köpt hos en svensk AD.

Min första klocka så både erfarenhet och kunskap är ganska bristfällig, men det är väl därför jag är på klocksnack!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Låter mycket.
Har du pratat med AD:n?
Gör en mätning över längre tid och kolla hur det verkar. Själv använder jag en app som heter Toolwatch där man kan lägga in sina klockor och mäta/synka dem när man vill. Som jämförelse kan jag berätta att min Rolex SD 116600 håller sig på +1,3spd mätt över ca 20 dygn. Det känns tryggt, +10spd skulle inte kännas bra...
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
En ny SMP skall hålla sig inom COSC, alltså -4/+6 sekunder / dygn.
+10 är ganska mycket för mycket. Prata med din handlare.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Det kan ta några månader innan klockan "sätter sig". Ha lite tålamod någon månad så ska du se att det löser sig.
 

Ashial

Omega
Tack för svaren. Ska försöka mäta lite mer noggrant och skriva ner det över en längre tid. Om det nu skulle vara så att den håller sig utanför COSC, är detta något jag kan åberopa garantin för?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Mät med en tillräckligt säker metod (typ appen jag tipsade om) en längre period (en vecka räcker) och drar den sig utanför COSC så ringer du din handlare och så får han fixa biffen. Svårare är det nog inte.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Tack för svaren. Ska försöka mäta lite mer noggrant och skriva ner det över en längre tid. Om det nu skulle vara så att den håller sig utanför COSC, är detta något jag kan åberopa garantin för?
Testa kör en mätning över en vecka. Så tar du den totala avvikelsen genom antal dagar som du mätt. Ger resultatet fortfarande en avvikelse på mer än COSC -4/+6 är något snett. Om du ändå känner sig osäker så skadar ju det inte att höra av dig till din lokala AD.

Lycka till!
 

Ashial

Omega
Har nu testat över en vecka och tidsavvikelsen var lite drygt 12 sekunder per dygn. Lämnade in den i slutet på förra veckan på bergströms och de skulle skicka den till omega då det klart var utanför vad som var ok för en omega. Skulle ta cirka 4-6 veckor.
de fixade dock det utan att skicka iväg den, var bara en "ruckning"? Som krävdes och efter första mätningen var tidsavvikelsen 0 sekunder.:):D
 

Buffi

Panerai
Har nu testat över en vecka och tidsavvikelsen var lite drygt 12 sekunder per dygn. Lämnade in den i slutet på förra veckan på bergströms och de skulle skicka den till omega då det klart var utanför vad som var ok för en omega. Skulle ta cirka 4-6 veckor.
de fixade dock det utan att skicka iväg den, var bara en "ruckning"? Som krävdes och efter första mätningen var tidsavvikelsen 0 sekunder.:):D

Skönt att det löste sig.
Om det var en ny klocka så var det nog bara ruckning som behövdes ja.
Värt att kolla att den går bra fortfarande efter nån månad också dock :)
 
Topp