• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tidsavvikelse Rolex

McManaman

Basic
Hej!
Sitter med en Explorer 114270 som fortar sig 3s per dygn. Jag är medveten om att det är inom specat område, men går det att justera den på något sätt? Jag vill ju givetvis ha +/- 0s!!! Drygt att behöva justera den så ofta! ;);)

+/- 0 sek finns inte på mekaniska armbandsur. Hur urverket går beroende på klockans läge, temp, skick, etc. +3 är iaf inom COSC.
Testa att ha klockan liggande med glaset på bordet på nätterna. Detta läge brukar vara känt att "bromsa" tiden lite. EDIT: Eller var det tvärtom. Minns inte :)

+3 är nästan perfekt, pilla inte. Att justera själv är extremt svårt. (Den gamla tekniken att lägga den i ett visst läge är bara temporärt, och kommer ändå inte fungera om balansen är väl avvägd.)
Vill du ha extrem precision i en mekanisk klocka, köp en Richard Mille. Annars är det bara gilla läget att den kan och kommer diffa någon sekund eller två, minst.
"Jagar man sekunder kan man köpa en kvartsklocka." - (Ö)känd forumprofil och välanvänd ordspråk.

Nu är du bra känslig. Allt inom cosc får väl lov att vara mycket väl godkänt. +3 sekunder är väl ingenting att ens fundera på :)

Dock skröt Rolex om att lova en egen standard på -2/+2. Vet inte från när, hur och vilka det gäller.

Om det fortfarande stör dig trots ovan inlägg så lämna in den för ruckning hos auktoriserad handlare :)

Hade en AD ruckat en klocka som avviker inom cosc?
Det gjorde jag för några år sedan på min Deepsea Seadweller, klockan var sprillans köpt i butiken och urmakare hade inga problem att göra det. Men sedan så brukar jag också prata med honom/dem (urmakarna) rätt ofta så de brukar vara rätt sjysta mot mig.

+/- 0 sek finns inte på mekaniska armbandsur. Hur urverket går beroende på klockans läge, temp, skick, etc. +3 är iaf inom COSC.
Testa att ha klockan liggande med glaset på bordet på nätterna. Detta läge brukar vara känt att "bromsa" tiden lite. EDIT: Eller var det tvärtom. Minns inte :)
Jo, hittade någon gammal instruktion om detta. Kronan uppåt ska tydligen sakta ner den något, så på nätterna ligger den så..
+3 är nästan perfekt, pilla inte. Att justera själv är extremt svårt. (Den gamla tekniken att lägga den i ett visst läge är bara temporärt, och kommer ändå inte fungera om balansen är väl avvägd.)
Vill du ha extrem precision i en mekanisk klocka, köp en Richard Mille. Annars är det bara gilla läget att den kan och kommer diffa någon sekund eller två, minst.
"Jagar man sekunder kan man köpa en kvartsklocka." - (Ö)känd forumprofil och välanvänd ordspråk.
Har absolut inte för avsikt att pilla själv :)
Om det fortfarande stör dig trots ovan inlägg så lämna in den för ruckning hos auktoriserad handlare :)
Detta är ju kärnfrågan - är det möjligt för en urmakare att justera på något sätt? Hur görs det isåfall?

Jo, hittade någon gammal instruktion om detta. Kronan uppåt ska tydligen sakta ner den något, så på nätterna ligger den så..

Har absolut inte för avsikt att pilla själv :)

Detta är ju kärnfrågan - är det möjligt för en urmakare att justera på något sätt? Hur görs det isåfall?
Klart det är möjligt för dom att göra det. Frågan är om dom ens gör det om du inte är stammisvärldsbästtjeniskund, eller om dom bara tycker det är sinnessjukt.

Jo, det är möjligt men räkna med att urmakaren tittar lite snett på dig. Redan så pass bra som det är.
De brukar behöva några dagar för ev. efterjusteringar och kontroll. Räkna med 3-5 dagar. Kostnad ca 750 kr.
Hur exakt en ruckning går till får någon annan förklara.

+1
@Martin80 köp en Quartzklocka eller sök upp en bra terapeut ;) Pallar man inte 3sek avvikelse är automatiska klockor inte nåt man ska hålla på med.

Haha! Men ärligt talat, jag förstår inte hur ni resonerar. Om det är möjligt att få den att gå exakt, varför inte ta den möjligheten?
Du kan få den exakt i teorin, hos urmakaren, i timegrapher. Men hur du rör dig, förvarar, drar upp och använder den påverkar gången så i praktiken är det omöjligt att få den att gå exakt. Du kan förvisso bygga en portabel, batteridriven timegrapher som du alltid har med dig och anpassa ditt rörelsemönster så att klockan alltid visar 0 i avvikelse.

Funkar alla RM eller måste jag köpa en med tourbillion? :D

Du kan få den exakt i teorin, hos urmakaren, i timegrapher. Men hur du rör dig, förvarar, drar upp och använder den påverkar gången så i praktiken är det omöjligt att få den att gå exakt. Du kan förvisso bygga en portabel, batteridriven timegrapher som du alltid har med dig och anpassa ditt rörelsemönster så att klockan alltid visar 0 i avvikelse.

Men den går ju perfekt!! @Echo Delta har full koll på vad han säger när han säger så. Och till och med en lekman förstår ju att om en klocka går inom cosc, så går den rätt nog.
Driv med mig, det bjuder jag på :happyhappy:

Enligt Rolex själva en gång i tiden...
001_regulating.jpg

Tillbaka
Topp