Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hade en AD ruckat en klocka som avviker inom cosc?Om det fortfarande stör dig trots ovan inlägg så lämna in den för ruckning hos auktoriserad handlare![]()
Det gjorde jag för några år sedan på min Deepsea Seadweller, klockan var sprillans köpt i butiken och urmakare hade inga problem att göra det. Men sedan så brukar jag också prata med honom/dem (urmakarna) rätt ofta så de brukar vara rätt sjysta mot mig.Hade en AD ruckat en klocka som avviker inom cosc?
http://www.ablogtowatch.com/rolex-extends-stringent-in-house-tests/Dock skröt Rolex om att lova en egen standard på -2/+2. Vet inte från när, hur och vilka det gäller.
Jo, hittade någon gammal instruktion om detta. Kronan uppåt ska tydligen sakta ner den något, så på nätterna ligger den så..+/- 0 sek finns inte på mekaniska armbandsur. Hur urverket går beroende på klockans läge, temp, skick, etc. +3 är iaf inom COSC.
Testa att ha klockan liggande med glaset på bordet på nätterna. Detta läge brukar vara känt att "bromsa" tiden lite. EDIT: Eller var det tvärtom. Minns inte![]()
Har absolut inte för avsikt att pilla själv+3 är nästan perfekt, pilla inte. Att justera själv är extremt svårt. (Den gamla tekniken att lägga den i ett visst läge är bara temporärt, och kommer ändå inte fungera om balansen är väl avvägd.)
Vill du ha extrem precision i en mekanisk klocka, köp en Richard Mille. Annars är det bara gilla läget att den kan och kommer diffa någon sekund eller två, minst.
"Jagar man sekunder kan man köpa en kvartsklocka." - (Ö)känd forumprofil och välanvänd ordspråk.
Detta är ju kärnfrågan - är det möjligt för en urmakare att justera på något sätt? Hur görs det isåfall?Om det fortfarande stör dig trots ovan inlägg så lämna in den för ruckning hos auktoriserad handlare![]()
Klart det är möjligt för dom att göra det. Frågan är om dom ens gör det om du inte är stammisvärldsbästtjeniskund, eller om dom bara tycker det är sinnessjukt.Jo, hittade någon gammal instruktion om detta. Kronan uppåt ska tydligen sakta ner den något, så på nätterna ligger den så..
Har absolut inte för avsikt att pilla själv
Detta är ju kärnfrågan - är det möjligt för en urmakare att justera på något sätt? Hur görs det isåfall?
Jo, det är möjligt men räkna med att urmakaren tittar lite snett på dig. Redan så pass bra som det är.Detta är ju kärnfrågan - är det möjligt för en urmakare att justera på något sätt? Hur görs det isåfall?
+1+3 är nästan perfekt, pilla inte. Att justera själv är extremt svårt. (Den gamla tekniken att lägga den i ett visst läge är bara temporärt, och kommer ändå inte fungera om balansen är väl avvägd.)
Vill du ha extrem precision i en mekanisk klocka, köp en Richard Mille. Annars är det bara gilla läget att den kan och kommer diffa någon sekund eller två, minst.
"Jagar man sekunder kan man köpa en kvartsklocka." - (Ö)känd forumprofil och välanvänd ordspråk.
Du kan få den exakt i teorin, hos urmakaren, i timegrapher. Men hur du rör dig, förvarar, drar upp och använder den påverkar gången så i praktiken är det omöjligt att få den att gå exakt. Du kan förvisso bygga en portabel, batteridriven timegrapher som du alltid har med dig och anpassa ditt rörelsemönster så att klockan alltid visar 0 i avvikelse.Haha! Men ärligt talat, jag förstår inte hur ni resonerar. Om det är möjligt att få den att gå exakt, varför inte ta den möjligheten?
Men den går ju perfekt!! @Echo Delta har full koll på vad han säger när han säger så. Och till och med en lekman förstår ju att om en klocka går inom cosc, så går den rätt nog.Haha! Men ärligt talat, jag förstår inte hur ni resonerar. Om det är möjligt att få den att gå exakt, varför inte ta den möjligheten?
Funkar alla RM eller måste jag köpa en med tourbillion?+3 är nästan perfekt, pilla inte. Att justera själv är extremt svårt. (Den gamla tekniken att lägga den i ett visst läge är bara temporärt, och kommer ändå inte fungera om balansen är väl avvägd.)
Klart du ska ha en tourbillion, oavsettFunkar alla RM eller måste jag köpa en med tourbillion?![]()
När man ändå slår till liksom!Klart du ska ha en tourbillion, oavsett![]()
Du kan få den exakt i teorin, hos urmakaren, i timegrapher. Men hur du rör dig, förvarar, drar upp och använder den påverkar gången så i praktiken är det omöjligt att få den att gå exakt. Du kan förvisso bygga en portabel, batteridriven timegrapher som du alltid har med dig och anpassa ditt rörelsemönster så att klockan alltid visar 0 i avvikelse.
Driv med mig, det bjuder jag påMen den går ju perfekt!! @Echo Delta har full koll på vad han säger när han säger så. Och till och med en lekman förstår ju att om en klocka går inom cosc, så går den rätt nog.
Tack! Men som poängterat: det går att fixa men går ej att vid hålla i vardagen.Driv med mig, det bjuder jag på![]()