• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tidshållning 1675 (verk 1575)?

Sond

Patek
Hur mycket avvikelse skulle ni acceptera på 1675 med 1575 verk? Håller på och mäter nu och inget allarmerande så här långt. 1 sekund på 5 timmar.
 

_jonte

Patek
Inom typ 10s/d får väl ses som bra för ett så gammalt verk. Beror ju helt på när det servades senast, hur slitet det är, samt hur välruckat det är.
 

jabla

Sarlacc
-4 till +6 sekunder per dygn men mät under ett par dagar och använd klockan normalt under mätperioden.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Hur mycket avvikelse skulle ni acceptera på 1675 med 1575 verk? Håller på och mäter nu och inget allarmerande så här långt. 1 sekund på 5 timmar.
Bortåt en tio sekunder plus eller minus känns rimligt beroende på skick. Nyservat inom de berömda ramarna -4 till +6... men man ska komma ihåg att COSC-ramarna var lite mer förlåtande på den tid det begav sig, dvs större toleranser accepterades. Dessutom är 1575 mer känsligt för position än nya verk, plus att det är rimligt att anta att slitage under åren har gjort sitt för att precisionen inte längre ska vara tipptopp. Kan också hända att de olika positionerna varierar mycket sins emellan.

Föreslår att du ber någon av urmakarna hos Rob eller Nymans kolla gången inklusive amplitud, så får du också ett kvitto på ev behov av service. Tycker jag du ska kosta på din 1675a.

mvh A
 

Sond

Patek
Saken är att jag helst vill undvika att bli av med den i 6, 8 eller 10 veckor. Vore glad om jag kan ha den över sommaren och lämna in den i slutet på augusti. Därför jag klockar nu för att kolla så att den inte går heltokigt. Ligger på ca 1-2 sek snabb på 8 timmar.
 

jabla

Sarlacc
Saken är att jag helst vill undvika att bli av med den i 6, 8 eller 10 veckor. Vore glad om jag kan ha den över sommaren och lämna in den i slutet på augusti. Därför jag klockar nu för att kolla så att den inte går heltokigt. Ligger på ca 1-2 sek snabb på 8 timmar.
Min datejust gick 10 sek plus med ganska stor exakthet dygn efter dygn så jag bara bad urmakaren att justera så den gick 9 sekunder saktare än nu.
 

Sond

Patek
Jag är inte det minsta nojjig. Tycker bara det är kul att följa tidsavvikelsen på en nyinköpt klocka. Har köpt så många vintage att jag inte tror något annat än att det är en sten i boxen eller att skicket avviker kraftigt från hur det såg ut på bilderna gör mig lite adrenalinpåslag. Men får ju ändå se upp lite med handlare...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den kan ju hålla tiden bra men ändå vara i stort behov av service, men det hoppas jag du vet :)
 

jabla

Sarlacc
Den kan ju hålla tiden bra men ändå vara i stort behov av service, men det hoppas jag du vet :)
Lämnade in min nyinköpta DD till vår AD för bedömning av servicebehov eftersom den sackade 30s på mindre än ett dygn. Glädjande beskedet var att den var i fint skick men med lite sega oljor så han rengjorde och smorde upp vad som behövdes samt ruckade den för en femhundring. Behövdes ingen fullservice på ett par år ansåg han.
 

Sond

Patek
Den kan ju hålla tiden bra men ändå vara i stort behov av service, men det hoppas jag du vet :)

Jodå, jag jag vet. Jag hoppas bara att med lite tidmätning ska jag övertyga mig själv om att det räcker med att lämna in den för check i slutet på augusti. Skulle den gå helt tokigt skulle jag dock lämna in den nu. Men den håller sig inom rimliga toleranser. För att jag inte ska springa iväg till Rob innan jag fått njuta av den.

36 timmar och 11 sekunder nu.
 

paradis

Audemars
Den ska inte gå fel på minuter, men som vintage klocka så några sec. per dag är inte hela världen...........sen skulle inte JAG kontrollera varje 5 timmar. Njut av din GMT 1675..............:)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Jodå, jag jag vet. Jag hoppas bara att med lite tidmätning ska jag övertyga mig själv om att det räcker med att lämna in den för check i slutet på augusti. Skulle den gå helt tokigt skulle jag dock lämna in den nu. Men den håller sig inom rimliga toleranser. För att jag inte ska springa iväg till Rob innan jag fått njuta av den.

36 timmar och 11 sekunder nu.
Jodå, jag jag vet. Jag hoppas bara att med lite tidmätning ska jag övertyga mig själv om att det räcker med att lämna in den för check i slutet på augusti. Skulle den gå helt tokigt skulle jag dock lämna in den nu. Men den håller sig inom rimliga toleranser. För att jag inte ska springa iväg till Rob innan jag fått njuta av den.

36 timmar och 11 sekunder nu.


Är du riktigt säker på att du ska använda den....själva användandet kan ju innebära en viss felmarginal.....fniss ....fniss...
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Lämnade in min nyinköpta DD till vår AD för bedömning av servicebehov eftersom den sackade 30s på mindre än ett dygn. Glädjande beskedet var att den var i fint skick men med lite sega oljor så han rengjorde och smorde upp vad som behövdes samt ruckade den för en femhundring. Behövdes ingen fullservice på ett par år ansåg han.

Har du köpt en DD?! Visa!
 

Sond

Patek
F_n, jag trodde det var ganska naturligt att hålla lite nördig koll på nyhemkommet..;) Inte bara visa upp utsidan på 200 bilder(som jag iofs också gjort)..:). Det är ju ändå insidan som räknas... Eller hur det nu var..;)
 

jabla

Sarlacc
Har du köpt en DD?! Visa!
Sola, bada och GTG:a går bra men hålla sig uppdaterad vad vi andra har för oss kommer tydligen i andra hand. ;)
Bytte klocka i fredagstråden vid halvfyratiden.
https://klocksnack.se/threads/Äntligen-fredag-igen.24374/page-7#post-504056

WP_20140523_004.jpg
 
Topp