• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tiger concept ?

Varför har jag en känsla att om man skriver till deras "kundtjänst" och ber för eh... "en annan namn på tavlan", så får man det?

Jag önskar att jag inte hade klickat på länken. :p Jag har tyvärr inger erfarenhet av dessa. Hoppas att det löser sig!

Senast redigerad av en moderator:
Hej @embassyone

Det de försöker säga men samtidigt misslyckas med att göra i en ton som man normalt har när man pratar med människor man aldrig har interagerat med tidigare ;) är att på forumet finns ett starkt motstånd mot dessa ”homager”, och det är något av en vattendelare. Tiger Concept ligger nog så nära gränsen man kan, utan att bryta mot lag om patent och design.

Prova i tråden för micromärken istället. Sökte på märket, och det finns personer där som har ägt Tiger Concept.

https://klocksnack.se/threads/stora-tråden-om-mikromärken-och-andra-affordables.60202/

Håller såklart med alla om att det är rena plagiat men ser inte skillnaden mot många av de hyllade "homager" i mikrotråden som också är rena kopior men säger man det får man minsann skäll för att en kopia måste ha Rolex på tavlan. Annars är det en homage...

Håller såklart med alla om att det är rena plagiat men ser inte skillnaden mot många av de hyllade "homager" i mikrotråden som också är rena kopior men säger man det får man minsann skäll för att en kopia måste ha Rolex på tavlan. Annars är det en homage...

Finns väl någon slags skillnad mellan plagiat och kopia. Utan att lägga någon moralvärdering i det hela:

Ovan länkade klockor är väl uppenbara plagiat men inte nödvändigtvis kopior. En airsoftpistol är en kopia av den riktiga pistolförlagan men är inte ett plagiat. En fejkrolex från gatan är både ett plagiat och en kopia.

Vad som sedan sedan gör huruvida kopior och/eller plagiat faller under begreppet ”homage” tänker jag inte peta i.

Finns väl någon slags skillnad mellan plagiat och kopia. Utan att lägga någon moralvärdering i det hela:

Ovan länkade klockor är väl uppenbara plagiat men inte nödvändigtvis kopior. En airsoftpistol är en kopia av den riktiga pistolförlagan men är inte ett plagiat. En fejkrolex från gatan är både ett plagiat och en kopia.

Vad som sedan sedan gör huruvida kopior och/eller plagiat faller under begreppet ”homage” tänker jag inte peta i.
Visst, blir ännu äckligare on det faktiskt står Rolex på tavlan men detta och många klockor i mikrotråden är i min mening helt oacceptabla ändå. En Thaikopia som det står Rolexs på eller ngt sånt, är det då bara ett plagiat? Vad drar man gränsen? Tycker toleransen kring homager som ofta lever väldigt nära ett rent plagiat/kopia har blivit allt för hög.

Visst, blir ännu äckligare on det faktiskt står Rolex på tavlan men detta och många klockor i mikrotråden är i min mening helt oacceptabla ändå. En Thaikopia som det står Rolexs på eller ngt sånt, är det då bara ett plagiat? Vad drar man gränsen? Tycker toleransen kring homager som ofta lever väldigt nära ett rent plagiat/kopia har blivit allt för hög.

För mig är det jätteenkelt, vilket märke & logo som klockan är märkt med avgör om det är en kopia eller "bara" designplagiat.

Jag gillar personligen ingetdera men jag lägger ingen värdering i personer som kör homage/plagiat. Jag tycker bara att det skulle kännas löjligt att bära en själv.

Finns ju en vägledande dom i närtid där Daniel Wellington först förlorade i tingsrätten och sen vann i patentöverdomstolen avs huruvida Ur&Penns plagiatklockor var varumärkesintrång:

1E497731-7F69-4779-BECF-7FE80452D7B6.jpeg

Jag kan tycka att hela diskussionen är ganska keff, folk får väl tycka vad de vill. Den enda objektiva ”gränsen” vi har att förhålla oss till är lagar och regler, i övrigt är det ju bara subjektivt tyckande. För min del tycker jag mig känna att ”acceptansgraden” i hög mån beror på hur stor prisskillnad det är mellan original och ”homage”. Man kan tycka att det är idioti att betala 250K för en Tempus Machina (https://tempus-machina.com/) men det är få som kallar det där för kopior/plagiat/varumärkesintrång trots att det fortfarande står Rolex på urtavlan (som är helt utbytt vad jag förstår), trots att den troligen är bra mycket mera välgjord än en genomsnittlig kopia/franken, och trots att moddens förlaga också är Rolex-IP.

Utan att lägga mig i den eviga kopiadebatten med obligatorisk aggressiv ton...det är rejält sunkig kvalle på dessa #confirmed.
Kika gärna in i mikro/affordable tråden för fredligare snack, finns mycket roliga alternativ för pengen. Välkommen till KS :)

Ja man kan fråga sig varför man ska köpa ett plagiat. Är det för att man trånar efter originalet men inte har medlen just då? Då håller jag helt med @Von - det finns gott om affordables som lever ett eget designliv och som är bra mycket mer intressanta :)

• Like
Reactions: v0n
Finns ju en vägledande dom i närtid där Daniel Wellington först förlorade i tingsrätten och sen vann i patentöverdomstolen avs huruvida Ur&Penns plagiatklockor var varumärkesintrång:

1E497731-7F69-4779-BECF-7FE80452D7B6.jpeg

Jag kan tycka att hela diskussionen är ganska keff, folk får väl tycka vad de vill. Den enda objektiva ”gränsen” vi har att förhålla oss till är lagar och regler, i övrigt är det ju bara subjektivt tyckande. För min del tycker jag mig känna att ”acceptansgraden” i hög mån beror på hur stor prisskillnad det är mellan original och ”homage”. Man kan tycka att det är idioti att betala 250K för en Tempus Machina (https://tempus-machina.com/) men det är få som kallar det där för kopior/plagiat/varumärkesintrång trots att det fortfarande står Rolex på urtavlan (som är helt utbytt vad jag förstår), trots att den troligen är bra mycket mera välgjord än en genomsnittlig kopia/franken, och trots att moddens förlaga också är Rolex-IP.
Beror främst på hur man definierar orden kopia och plagiat. I min värld har de orden samma betydelse i vardagsspråk. Hade aldrig sett Tempus Machina men är definitivt en tråkig kopia på originalet.

Aktuella Tigerklockorna är rätt b, haft en bigcrown tidigare som jag fuskpatinerade. Det roliga var att man inte kunde skruva på ringen när kronan var åtskruvad. Det var inte riktigt meningen...

Beror främst på hur man definierar orden kopia och plagiat. I min värld har de orden samma betydelse i vardagsspråk. Hade aldrig sett Tempus Machina men är definitivt en tråkig kopia på originalet.

Aktuella Tigerklockorna är rätt b, haft en bigcrown tidigare som jag fuskpatinerade. Det roliga var att man inte kunde skruva på ringen när kronan var åtskruvad. Det var inte riktigt meningen...

Den minns jag :) Kul fuskpatinering du gjorde där!

Om jag förstått det rätt så är väl Tempus machinas produkter moddade Rolexklockor snarare än kopior. Konceptet är väl att ta en modern Sub och polera tills den ser ut som en gammal, och sen har de dessutom hittat gamla orginalkronor att sätta på också.

Källa: https://www.urbasm.com/2015/09/tempus-machina-reincarnates-the-rolex-submariner/

Tillbaka
Topp