• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Till alla tvivlare av quartz - Sluta genast upp med det!!

Andy McB

Rolex
På bild ser ni det eviga tufftuff-tåget av galaktisk pansar - Zodiac V-Wolf. I denna utomjordiska skönhet sitter ett helt underbart Rondaverk. Jahaja tänker ni... Det är väl inget märkvärdigt med det??! Nej, det kanske det inte är. Men nu råkar det vara så att jag ställde tiden på denna goding för drygt tre veckor sedan och om jag inte har klockat klockan (Haha!) helt fel så har den inte ens sackat en halv sekund. Och vad är min poäng? Inte mer än att knäppa nåra quartzhatare på näsan och säga: Ha!! Förstår tjusningen med automat, det snurrar och rör sig och är skithäftigt. Och så slipper man byta batteri vårt tionde år [emoji6].
Slutkläm: tvekar ni på quartzverk, gör inte det.
Ps. Är ingen automathatare, tycker det kan va ballt ibland också.

Tjipp!
519daad96325470495bae25ee96ea8df.jpg
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Hatar inte quarts, kan mycket väl se att de är praktiska och bra vid en del tillfällen. Tycker bara de är tråkiga och intetsägande och skulle bara skaffa en om jag enbart var ute efter något som visar tiden, men förstår inte tjusningen med de. Sedan är det klart att man kan diskutera varför man har ett intresse av automatiska klockor som om jag ska vara ärlig kan kostar larvigt mycket men det är en annan sak.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Har några quartz men det är tråkigare än mina automatare/ mekaniska. Tickande? Hur smidigt är det? Allt ska ju flyta på som resten av vardagen, inte hacka sig fram likt kön till trappan i tuben.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Quartz är ett utmärkt val när det gäller beaters, en riktigt tuff hård beater ska vara quartz i mina ögon. Typ en CWC, bra skit. Om man nu har behov av det.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tyvärr, sen jag skaffade min första automat så klarar jag inte av den där hoppande sekundvisaren, den stressar mig på något sätt, retar mina ögon... Men inget hat inblandat bara att kärleken för automater och manuella är större:)
 

Owaysis

Cartier
Jag har absolut inget emot quartz och det är det enda rätta i en rejäl beater. Men om man endast är ute efter korrekt tidhållning så får man väl köra klassikerna och säga: Vad ska du med en klocka till, du har ju tiden i mobilen?
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Kvarts för mig känns tyvärr "själlöst". Det jag uppskattar med klockor och varför jag är beredd att betala dyra pengar är hantverket i ett mekaniskt verk, att man kan uppnå en väldigt liten tidsavvikelse på helt mekaniska klockor.
Att trycka klockan mot örat och höra detta sövande tickande från verket är verkligen härligt!
Att sedan ett kvartsverk är mer exakt än ett mekaniskt bryr jag mig föga om, det handlar inte alls om det för mig..
 

Andy McB

Rolex
Har några quartz men det är tråkigare än mina automatare/ mekaniska. Tickande? Hur smidigt är det? Allt ska ju flyta på som resten av vardagen, inte hacka sig fram likt kön till trappan i tuben.
Motargument: Hur kul äre om allt flyter på? Lite motsträvighet/hackande är bara utvecklande [emoji2]
 
Topp