• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Till alla tvivlare av quartz - Sluta genast upp med det!!

Andy McB

Rolex
Att kalla min V-Wolf själlös tar jag som ett oförskämt hån. Det är som att kalla Stureplans-muppar för bönder. En subjektiv åsikt som alla har rätt till. Sen behöver man ju inte hålla med. Men om ni nu vill kalla den själlös så bär jag hellre den fantastiska demon än en fjollig automatare bara för att den "rätta" massan tycker det är mer rätt. Bär själv automatare ibland och tycker det är helt okej. Det är åsikterna varför man ska bära automat som jag finner lite skeva.

Tjipp!
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det enda jag motsätter mig är att många kvartsur är grymt överprisade. Föredrar att köpa klockor där urverkskostnaden utgör en ansenlig del av värdet. Därmed skulle jag aldrig skaffa en oysterquartz. :)
 

MAK

Friends of KS
Megaquartz! Me like!

image.jpg

image.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Kvarts är inte tråkigt! Tvärtom får man en skön pirrande känsla i magen av vintagekvartsare. Sen har ju kvarts mycket fördelar.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Det enda jag motsätter mig är att många kvartsur är grymt överprisade. Föredrar att köpa klockor där urverkskostnaden utgör en ansenlig del av värdet. Därmed skulle jag aldrig skaffa en oysterquartz. :)


Läs på om urverket som sitter i OQ först. När det kom ansett som ett av världens bästa kvartsurverk med rätt hög detaljfinish.
 

DrDre

Patek
Det enda jag motsätter mig är att många kvartsur är grymt överprisade. Föredrar att köpa klockor där urverkskostnaden utgör en ansenlig del av värdet. Därmed skulle jag aldrig skaffa en oysterquartz. :)

Visst är mekaniska verk dyrare än quartz, men de vanligare mekaniska urverken är ju ändå rätt billiga. Har inte exakta siffror i minnet med de vanligare, tex ETA 2824 och motsvarande Selitas kostar väl runt 1500 kr tom för en privatperson som köper ett enstaka urverk (i sitt enklaste utförande, finare varianter blir dyrare). Tidigare var de ännu billigare men ETA har jackat upp priserna rätt ordentligt på sistone.
 

emilarne

Cartier
Kvarts suger. Verkligen själlöst.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Alla dom klockorna är riktigt balla, ingen protest här. Men jag får för mig att dom bara finns för att företagen kände att dom var tvungna att producera kvartsklockor för att överleva. Liksom inte nödvändigtvis vad dom ville göra.. Det handlar ju förstås bara om vad man själv känner och för mig känns det trist. Jäkligt balla dock! :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Visst är mekaniska verk dyrare än quartz, men de vanligare mekaniska urverken är ju ändå rätt billiga. Har inte exakta siffror i minnet med de vanligare, tex ETA 2824 och motsvarande Selitas kostar väl runt 1500 kr tom för en privatperson som köper ett enstaka urverk (i sitt enklaste utförande, finare varianter blir dyrare). Tidigare var de ännu billigare men ETA har jackat upp priserna rätt ordentligt på sistone.

Jag vet. Som jag känner nu är både Rolex och Omega helt bisarrt dyra mot vad jag tycker att man får. Jag köper billigare klockor.
 

BOTL

Panerai
Älskar min klocka, passar mig utmärkt som inte kan ha klocka till-på-från jobbet och tycker att den alltid ska visa rätt tid. Charmen för mig med en klocka (ej vintage) som inte kan visa rätt tid är lika stor som en balle bil som inte startar.

Men jag hatar inte nåt, det vore ju bara löjligt och småsint. Vill absolut ha en automatare också men förhoppningsvis en som klarar sin primära funktion att visa tiden rätt :)

För övrigt är den Skydweller Målarn hade på armen min drömklocka.



Ben Bockbrännarbolmers
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Alla dom klockorna är riktigt balla, ingen protest här. Men jag får för mig att dom bara finns för att företagen kände att dom var tvungna att producera kvartsklockor för att överleva. Liksom inte nödvändigtvis vad dom ville göra.. Det handlar ju förstås bara om vad man själv känner och för mig känns det trist. Jäkligt balla dock! :)

Ja, då har vi ju dom att tacka för att vi kan bära automatiska ur från dessa tillverkare än idag.

Sen tror jag inte att det var därför heller. AP släppte ju RO med automatverk långt innan de stoppade in ett kvartsverk i den, och Rolex OQ har aldrig producerats i några stora mängder.
Men, each to his own. Jag bryr mig inte nämnvärt om vad för verk som sitter i. Är väl ytlig helt enkelt.
 

emilarne

Cartier
Ja, då har vi ju dom att tacka för att vi kan bära automatiska ur från dessa tillverkare än idag.

Sen tror jag inte att det var därför heller. AP släppte ju RO med automatverk långt innan de stoppade in ett kvartsverk i den, och Rolex OQ har aldrig producerats i några stora mängder.
Men, each to his own. Jag bryr mig inte nämnvärt om vad för verk som sitter i. Är väl ytlig helt enkelt.

Jo till viss del är det väl så att det räddade vissa undan kvartsdöden. Och sen har du ju verkligen en poäng, klockor är ju bara smycken egentligen så varför ska man bry sig om verket... I´ve got some soul searching to do ;)
 
Topp