• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

till er med kronograf

använder du kronograffunktionen/erna?

  • ja

    Röster: 63 64.9%
  • nej

    Röster: 23 23.7%
  • är bara ute efter dekorationen

    Röster: 11 11.3%

  • Totala väljare
    97

Spindel

KS vulkanolog på Island
Röstade nej.

Använder den mest då och då för att smörja runt urverket. För mig sjukt onödig funktion och för hardagstidtagning funkar vridringen på dykare bättre i alla lägen.

Kommer troligen aldrig köpa fler kronografer, onödig funktion (för mig).
 
Gillar kronografer, använder den rätt ofta, mest för att lattja runt med funktionen så rent praktiskt en tveksam komplikation...
 

Smulan

Rolex

Lite förenklat, ungefär som en kronometer men inte riktigt lika bra. Det finns några olika typer av kronografer som tex de men skruvade pushers och de utan skruv. Gemensamt är dock den grundläggande egenskapen att mäta klockans gångaavikelse. En bra kronometercertifierad kronograf avslöljar direkt om urverket sackar och behöver service.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Lite förenklat, ungefär som en kronometer men inte riktigt lika bra. Det finns några olika typer av kronografer som tex de men skruvade pushers och de utan skruv. Gemensamt är dock den grundläggande egenskapen att mäta klockans gångaavikelse. En bra kronometercertifierad kronograf avslöljar direkt om urverket sackar och behöver service.

Ahhhhh. Tack! ;)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Har en quartz-kronograf från Certina som tyvärr knappt får någon handledstid alls. :( Själva kronograf-funktionen används ännu mer sällan.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Lite förenklat, ungefär som en kronometer men inte riktigt lika bra. Det finns några olika typer av kronografer som tex de men skruvade pushers och de utan skruv. Gemensamt är dock den grundläggande egenskapen att mäta klockans gångaavikelse. En bra kronometercertifierad kronograf avslöljar direkt om urverket sackar och behöver service.
Errr hoppas du var ironisk (och att jag totalt missat ironin).

EDIT:// En kronograf är ett stoppur, en kronometer är ett urverk som är uppmätt och uppfyller ställda krav på gångavvikelse, av en organisation/enhet som har rätt att utfärda kronometer klassning
 

Ingeröd

Omega
Använder när tar tid på barnens springtävlingar och när jag lagar mat.Med vridringen och kronografen kan man tajma både grytan och potatisen:)
image.jpg

Just så. Kör också ofta vridring för t ex steken eller grytan och kronografen för pastan eller potatisen.

image.jpg
 

Rivalen

Rolex
Av naturliga(?) skäl blir funktionerna inte mycket använda på denna även om de finns där och fungerar så är det svårt att läsa av. :)
201308 Valjoux 7750 på Nato 114.JPG
 
Topp