• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Till er som kan läder. Går det att få ljusare?

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Fick idag hem ett Hirsch Medici Leonardo i mörk brunt till min PO. Först och främst kan jag väl säga att jag är riktigt nöjd med passformen och komforten. Grymt. Dock var det lite mörkare i verkligheten än vad jag trodde, gränsar till svart i lite mörkare belysning. Lite synd då jag verkligen ville ha en mörk brun. Det finns en variant i ljusare brun men den kändes inte helt hundra heller.

Min fråga då till er som kan, går det att på något sätt få det lite ljusare? Går det att efterbehandla? Är mest ute efter att framhäva det bruna.

Tack för tips och idéer eller ärliga svar om att ge upp tanken.
kwsVtgN.jpg
 

cheepo63

Läderjesus
2-Faktor
Tror det blir svårt. Det går alltid att slipa men det sliter även på sömmen. Såg snyggt ut som det var.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Ja, det är snyggt. Bara inte riktigt vad jag var ute efter från början. Men cheepo63 om det går över huvud taget, blir det lite mer åt vintage-snyggt-slitet hållet eller bara dåligt?
 

Whedda

Rolex
Det man kan göra är att behandla det med Aceton som strippar ytfärgen om inte bandet är anilinfärgat (genomfärgat)

Det har jag gjort på skor som jag vill ändra tonen på men inget jag skulle rekommendera om man gillar bandet.
Om det fungerar behöver du sen lite läderfärg i ljusare brunt som du färgar bandet med efter det bleknat.

Alla produkter man kan tänkas behöva finns på valmour.fr
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Precis som Whedda säger kan man med aceton eller bensin strippa bättre skinn på sin puts för att sen lägga på produkter som man själv vill ha det.
 

Weiss

Omega
Trevlig klocka!

Det kanske är en självklarhet; men lägger man på färg så ska man nog också försegla färgen med någon slags "lack"-produkt. Har gjort bort mig på den punkten :facepalm: Använde narvsvärta som iofs är kul att jobba med, men det finns säkert bättre och mer avancerade alternativ.

Risken (åtminstone om man inte är sadelmakare) är att totalfinishen blir sämre, så vore det jag skulle jag ge upp tanken. Jag har testat mig fram med "lågriskprojekt" som det på bilden nedan (är väl ett par år sedan; buret på högerhanden accentuerar det klockan på vänsterhanden :cool: ). Med tiden blir man djärvare. Kanske vågar jag mig på ett klockarmband nån gång. Lägger upp bild isf.

DPh9EiN.jpg
 
Topp