• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Till nya medlemmar som ska köpa på forumet

koze

Panerai
2-Faktor
Det här är på inget sätt menat som kritik, utan mer som ett litet tips som man kan ha med sig när man ska köpa sin första klocka på säljesavdelningen. Det är också givetvis min personliga åsikt.

Det är helt naturligt och rimligt att man när man ska köpa sin första dyrare klocka är försiktig, och självklart att man gör research på säljaren och kollar igenom bilderna och beskrivningen noggrant. Säljaren bör ha ett flertal referenser från tidigare affärer, gärna där det framgår att det har rört sig om lite dyrare klockor och inte två parfymklockor. Däremot så måste man som nybliven medlem vara lite ödmjuk inför att man själv inte har några referenser, så när man köper av en säljare med ett flertal solida referenser så är det i praktiken inte du som köpare som tar risk, utan jag som säljer. Jag väljer att tro att 95% av alla nya medlemmar bara är försiktiga och inte vet hur förtroendesystemet på KS fungerar när de undrar om jag kan styrka att klockan jag säljer är äkta, men med den senaste tidens rån och inbrott så är det betydligt större risk att jag blir rånad än att du som ny medlem köper en fake Rolex av en etablerad medlem. Så här fungerar det nämligen här på Klocksnack:
  1. Handel med oäkta märkesklockor är totalt förbjudet enligt forumets policy, och inte minst svensk lagstiftning.
  2. Det finns - med all rätta - ett socialt stigma mot att sälja (eller ens dela bilder på) oäkta klockor.
  3. Det hör snarare till ovanligheten att klockor äldre än typ 15 år har kvar certifikat, det betyder inte att något per automatik är skumt.
  4. Hade man lagt upp en oäkta klocka på säljes så hade det tagit exakt 0,5 sekunder innan någon hade uppmärksammat det, startat en tråd om det, flaggat till admin och bannat en från forumet. Du som ny klockentusiast är omgiven av tusentals nördar som ser allt, och det är till din fördel.
  5. Att medvetet sälja en klocka som är fake, har aftermarketdelar, eller som är "grisen i säcken" där man mörkar ett uppenbart servicebehov är givetvis totalt oacceptabelt och skulle innebära att man tappar det förtroende man byggt upp och skulle bli lynchad på forumet.
  6. Det kan i värsta fall vara så att någon säljer en t ex vintage Seadweller där urtavlan har bytts under årens gång, och att man helt enkelt av okunskap inte vet om tavlan är korrekt för tillverkningsåret då det finns en uppsjö minimala (men viktiga) variationer. Det brukar isf uppmärksammas av någon som är expert på den typen av klocka, och kan därmed justeras i annonsbeskrivningen. Det är inte samma sak som att sälja en fake klocka.
Med det sagt så tycker jag att man alltid ska ta det säkra före det osäkra, framförallt när det gäller själva transaktionen där det i värsta fall kan vara en oseriös person som kan ta din klocka utan att ge dig pengar, även om jag inte kan minnas att jag har hört talas om det här på KS utan enbart Blocket. Men om vi träffas i Stockholm city och jag tar med mig en klocka för 50 tkr och solida referenser, och du tar med dig ett en vecka gammalt medlemsskap och ett löfte om Swish så är det jag som tar risken, inte du :)

Med en förhoppning om många lyckade affärer framöver,
Koze
 
Senast ändrad:

Compiss

Patek
2-Faktor
Det här är på inget sätt menat som kritik, utan mer som ett litet tips som man kan ha med sig när man ska köpa sin första klocka på säljesavdelningen. Det är också givetvis min personliga åsikt.

Det är helt naturligt och rimligt att man när man ska köpa din första dyrare klocka är försiktig, och självklart att man gör research på säljaren och kollar igenom bilderna och beskrivningen noggrant. Säljaren bör ha ett flertal referenser från tidigare affärer, gärna där det framgår att det har rört sig om lite dyrare klockor och inte två parfymklockor. Däremot så måste man som nybliven medlem vara lite ödmjuk inför att man själv inte har några referenser, så när man köper av en säljare med ett flertal solida referenser så är det i praktiken inte du som köpare som tar risk, utan jag som säljer. Jag väljer att tro att 95% av alla nya medlemmar bara är försiktiga och inte vet hur förtroendesystemet på KS fungerar när de undrar om jag kan styrka att klockan jag säljer är äkta, men med den senaste tidens rån och inbrott så är det betydligt större risk att jag blir rånad än att du som ny medlem köper en fake Rolex av en etablerad medlem. Så här fungerar det nämligen här på Klocksnack:
  1. Handel med oäkta märkesklockor är totalt förbjudet enligt forumets policy, och inte minst svensk lagstiftning.
  2. Det finns - med all rätta - ett socialt stigma mot att sälja (eller ens dela bilder på) oäkta klockor.
  3. Det hör snarare till ovanligheten att klockor äldre än typ 15 år har kvar certifikat, det betyder inte att något per automatik är skumt.
  4. Hade man lagt upp en oäkta klocka på säljes så hade det tagit exakt 0,5 sekunder innan någon hade uppmärksammat det, startat en tråd om det, flaggat till admin och bannat en från forumet. Du som ny klockentusiast är omgiven av tusentals nördar som ser allt, och det är till din fördel.
  5. Att medvetet sälja en klocka som är fake, har aftermarketdelar, eller som är "grisen i säcken" där man mörkar ett uppenbart servicebehov är givetvis totalt oacceptabelt och skulle innebära att man tappar det förtroende man byggt upp och skulle bli lynchad på forumet.
  6. Det kan i värsta fall bara så att någon säljer en t ex vintage Seadweller där urtavlan har bytts under årens gång, och att man helt enkelt av okunskap inte vet om tavlan är korrekt för tillverkningsåret då det finns en uppsjö minimala (men viktiga) variationer. Det brukar isf uppmärksammas av någon som är expert på den typen av klocka, och kan därmed rättas i annonsbeskrivningen. Det är inte samma sak som att sälja en fake klocka.
Med det sagt så tycker jag att man alltid ska ta det säkra före det osäkra, framförallt när det gäller själva transaktionen där det i värsta fall kan vara en oseriös person som kan ta din klocka utan att ge dig pengar, även om jag inte kan minnas att jag har hört talas om det här på KS utan enbart Blocket. Men om vi träffas i Stockholm city och jag tar med mig en klocka för 50 tkr och solida referenser, och du tar med dig ett en vecka gammalt medlemsskap och ett löfte om Swish så är det jag som tar risken, inte du :)

Med en förhoppning om många lyckade affärer framöver,
Koze
Ojdå, du måste träffat på en färsking som var jobbig

Håller med dig, mkt bra skrivet!
 

Bas

Patek
"Jag vill köpa din klocka för X antar kronor, hur går vi vidare med betalning?
Får alla svar, och sedan försvinner! :banghead:
Skriv bara att du ångrat dig, livet går vidare inga problem :)
Jag är själv hyfsat ny på forumet men det beteendet är inte okej i min värld!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Inte alls jobbigt att möta den responsen, det är förståeligt och rimligt. Men tyckte att det var dags att förklara hur landet ligger :)
Helt rätt. Delar din uppfattning. Hade dock en trevlig upplevelse då en helt ny medlem skulle sälja klocka för strax under 50k och fattade vem som står risken och erbjöd att skicka klockan till mig och att jag betalade efter jag fått och kontrollerat allt. Det är insikt!
 

koze

Panerai
2-Faktor
Helt rätt. Delar din uppfattning. Hade dock en trevlig upplevelse då en helt ny medlem skulle sälja klocka för strax under 50k och fattade vem som står risken och erbjöd att skicka klockan till mig och att jag betalade efter jag fått och kontrollerat allt. Det är insikt!
Föredömligt!
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Jag la nyligen ut en klocka på köp&sälj och fick det här PM’t. Känns som lite märkligt beteende. Precis som TS säger så har man ingen lust att skriva vart man bor, vart man jobbar eller vad man heter längre till folk som inte har referenser.
BB267B2F-A5F7-49F5-B67E-5747AF623CEA.png
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag la nyligen ut en klocka på köp&sälj och fick det här PM’t. Känns som lite märkligt beteende. Precis som TS säger så har man ingen lust att skriva vart man bor, vart man jobbar eller vad man heter längre till folk som inte har referenser.
BB267B2F-A5F7-49F5-B67E-5747AF623CEA.png
"Bor på blablablavägen 32a och jobbar på företaget *** på den gatan"

Två dagar senare är du rånad
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Bra skrivet! Jo, det här är ju knepigt. Referenser kan givetvis ta lite tid att skaffa sig, man måste ju börja någonstans. Men jag blev kontaktad av en nollpostare ang en klocka för bortåt 30K. Det räcker ju att jag har lämnat ut mitt telefonnummer för swish så har jag ju lämnat ut vem jag är och vart jag bor. Nu bodde han iofs rätt nära så hade vi gått vidare hade det ju blivit ett möte men jag valde ändå att inte gå vidare. Magkänslan sa lite nej. Jag har väl inget absolut krav på referenser, det kan ju räcka med att jag hittar tillräckligt antal seriösa inlägg från vederbörande.

Edit: ser att ovan också var från en nollpostare men mitt första PM från nollpostaren (inte samme) var klart mer seriöst.
 
  • Like
Reactions: Bas

Renstroom

Cartier
2-Faktor
Har själv varit med om liknande problem. Sen att man drar sig ur en affär må vara, alla kan ju ångra sig men har uppmärksammat flera ggr då man blivit kontaktad av 0 postare som ger intrycket av att dom vill köpa för att sedan sluta svara på flera dagar trots att de varit online. Tillslut så får man ett pm om att de längre inte är intresserad, vilket jag kan tycka är ett märkligt beteende o_O

Men alla är vi ju barn i början! :D
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Men en köpare med noll referenser som swishat innebär inte en större risk. Jag hade varit mer orolig som säljare om köparen har noll eller väldigt få inlägg i forumet, eller om säljaren 9 av 10 annonser sålt strumpor, cdställ och dylikt och fått bra feedback. Jag har exakt noll köpreferenser men säljaren godkände utan problem köpet och t om erbjöd sig ta hela risken fram till att jag hämtat ut paketet.
 

Mauritz

Rolex
Det här är på inget sätt menat som kritik, utan mer som ett litet tips som man kan ha med sig när man ska köpa sin första klocka på säljesavdelningen. Det är också givetvis min personliga åsikt.

Det är helt naturligt och rimligt att man när man ska köpa din första dyrare klocka är försiktig, och självklart att man gör research på säljaren och kollar igenom bilderna och beskrivningen noggrant. Säljaren bör ha ett flertal referenser från tidigare affärer, gärna där det framgår att det har rört sig om lite dyrare klockor och inte två parfymklockor. Däremot så måste man som nybliven medlem vara lite ödmjuk inför att man själv inte har några referenser, så när man köper av en säljare med ett flertal solida referenser så är det i praktiken inte du som köpare som tar risk, utan jag som säljer. Jag väljer att tro att 95% av alla nya medlemmar bara är försiktiga och inte vet hur förtroendesystemet på KS fungerar när de undrar om jag kan styrka att klockan jag säljer är äkta, men med den senaste tidens rån och inbrott så är det betydligt större risk att jag blir rånad än att du som ny medlem köper en fake Rolex av en etablerad medlem. Så här fungerar det nämligen här på Klocksnack:
  1. Handel med oäkta märkesklockor är totalt förbjudet enligt forumets policy, och inte minst svensk lagstiftning.
  2. Det finns - med all rätta - ett socialt stigma mot att sälja (eller ens dela bilder på) oäkta klockor.
  3. Det hör snarare till ovanligheten att klockor äldre än typ 15 år har kvar certifikat, det betyder inte att något per automatik är skumt.
  4. Hade man lagt upp en oäkta klocka på säljes så hade det tagit exakt 0,5 sekunder innan någon hade uppmärksammat det, startat en tråd om det, flaggat till admin och bannat en från forumet. Du som ny klockentusiast är omgiven av tusentals nördar som ser allt, och det är till din fördel.
  5. Att medvetet sälja en klocka som är fake, har aftermarketdelar, eller som är "grisen i säcken" där man mörkar ett uppenbart servicebehov är givetvis totalt oacceptabelt och skulle innebära att man tappar det förtroende man byggt upp och skulle bli lynchad på forumet.
  6. Det kan i värsta fall bara så att någon säljer en t ex vintage Seadweller där urtavlan har bytts under årens gång, och att man helt enkelt av okunskap inte vet om tavlan är korrekt för tillverkningsåret då det finns en uppsjö minimala (men viktiga) variationer. Det brukar isf uppmärksammas av någon som är expert på den typen av klocka, och kan därmed rättas i annonsbeskrivningen. Det är inte samma sak som att sälja en fake klocka.
Med det sagt så tycker jag att man alltid ska ta det säkra före det osäkra, framförallt när det gäller själva transaktionen där det i värsta fall kan vara en oseriös person som kan ta din klocka utan att ge dig pengar, även om jag inte kan minnas att jag har hört talas om det här på KS utan enbart Blocket. Men om vi träffas i Stockholm city och jag tar med mig en klocka för 50 tkr och solida referenser, och du tar med dig ett en vecka gammalt medlemsskap och ett löfte om Swish så är det jag som tar risken, inte du :)

Med en förhoppning om många lyckade affärer framöver,
Koze
depositphotos_80740916-stock-illustration-hit-the-nail-on-the.jpg
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Håller till stor del med helt och hållet!
Jag förstår att "alfahanarna" på forumet blir mistänksamma när personer (som saknar bra och många referenser) vill göra affär.

DOCK tycker jag inte att det är riktigt moraliskt rätt att fullständigt skita i affär så fort motparten råkar vara färsking. För det skulle ju betyda att nya reko personer aldrig ens kommer få chansen att bilda sitt eget varumärke som en pålitlig person. :)

Däremot inga konstigheter att den person med minst referenser ska ligga lågt och vara den som anpassar sig under affärens gång gällande; vart, hur, när osv.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Håller till stor del med helt och hållet!
Jag förstår att "alfahanarna" på forumet blir mistänksamma när personer (som saknar bra och många referenser) vill göra affär.

DOCK tycker jag inte att det är riktigt moraliskt rätt att fullständigt skita i affär så fort motparten råkar vara färsking. För det skulle ju betyda att nya reko personer aldrig ens kommer få chansen att bilda sitt eget varumärke som en pålitlig person. :)

Däremot inga konstigheter att den person med minst referenser ska ligga lågt och vara den som anpassar sig under affärens gång gällande; vart, hur, när osv.
Precis, man måste givetvis hjälpa nya in i värmen och då får man ta lead på förutsättningarna. Vi har alla varit nybörjare, så självklart ska man inte bli ignorerad bara för att man inte har referenser. Men man får som du säger vara lite mer flexibel :)
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Jag la nyligen ut en klocka på köp&sälj och fick det här PM’t. Känns som lite märkligt beteende. Precis som TS säger så har man ingen lust att skriva vart man bor, vart man jobbar eller vad man heter längre till folk som inte har referenser.
BB267B2F-A5F7-49F5-B67E-5747AF623CEA.png
Riktigt märkligt... Jag antar du skickade tillbaka en fullständig profilering av dig? Herregud...
 

Fcs

Breitling
Jag la nyligen ut en klocka på köp&sälj och fick det här PM’t. Känns som lite märkligt beteende. Precis som TS säger så har man ingen lust att skriva vart man bor, vart man jobbar eller vad man heter längre till folk som inte har referenser.
BB267B2F-A5F7-49F5-B67E-5747AF623CEA.png
Fyfan, inte värt att svara på sådana mail...
 

Fcs

Breitling
Det här är på inget sätt menat som kritik, utan mer som ett litet tips som man kan ha med sig när man ska köpa sin första klocka på säljesavdelningen. Det är också givetvis min personliga åsikt.

Det är helt naturligt och rimligt att man när man ska köpa din första dyrare klocka är försiktig, och självklart att man gör research på säljaren och kollar igenom bilderna och beskrivningen noggrant. Säljaren bör ha ett flertal referenser från tidigare affärer, gärna där det framgår att det har rört sig om lite dyrare klockor och inte två parfymklockor. Däremot så måste man som nybliven medlem vara lite ödmjuk inför att man själv inte har några referenser, så när man köper av en säljare med ett flertal solida referenser så är det i praktiken inte du som köpare som tar risk, utan jag som säljer. Jag väljer att tro att 95% av alla nya medlemmar bara är försiktiga och inte vet hur förtroendesystemet på KS fungerar när de undrar om jag kan styrka att klockan jag säljer är äkta, men med den senaste tidens rån och inbrott så är det betydligt större risk att jag blir rånad än att du som ny medlem köper en fake Rolex av en etablerad medlem. Så här fungerar det nämligen här på Klocksnack:
  1. Handel med oäkta märkesklockor är totalt förbjudet enligt forumets policy, och inte minst svensk lagstiftning.
  2. Det finns - med all rätta - ett socialt stigma mot att sälja (eller ens dela bilder på) oäkta klockor.
  3. Det hör snarare till ovanligheten att klockor äldre än typ 15 år har kvar certifikat, det betyder inte att något per automatik är skumt.
  4. Hade man lagt upp en oäkta klocka på säljes så hade det tagit exakt 0,5 sekunder innan någon hade uppmärksammat det, startat en tråd om det, flaggat till admin och bannat en från forumet. Du som ny klockentusiast är omgiven av tusentals nördar som ser allt, och det är till din fördel.
  5. Att medvetet sälja en klocka som är fake, har aftermarketdelar, eller som är "grisen i säcken" där man mörkar ett uppenbart servicebehov är givetvis totalt oacceptabelt och skulle innebära att man tappar det förtroende man byggt upp och skulle bli lynchad på forumet.
  6. Det kan i värsta fall bara så att någon säljer en t ex vintage Seadweller där urtavlan har bytts under årens gång, och att man helt enkelt av okunskap inte vet om tavlan är korrekt för tillverkningsåret då det finns en uppsjö minimala (men viktiga) variationer. Det brukar isf uppmärksammas av någon som är expert på den typen av klocka, och kan därmed rättas i annonsbeskrivningen. Det är inte samma sak som att sälja en fake klocka.
Med det sagt så tycker jag att man alltid ska ta det säkra före det osäkra, framförallt när det gäller själva transaktionen där det i värsta fall kan vara en oseriös person som kan ta din klocka utan att ge dig pengar, även om jag inte kan minnas att jag har hört talas om det här på KS utan enbart Blocket. Men om vi träffas i Stockholm city och jag tar med mig en klocka för 50 tkr och solida referenser, och du tar med dig ett en vecka gammalt medlemsskap och ett löfte om Swish så är det jag som tar risken, inte du :)

Med en förhoppning om många lyckade affärer framöver,
Koze
Mycket välskrivet och som ny medlem så måste jag säga att alla medlemmar som varit med ett tag känns otroligt genuina! I alla fall av det jag läst och hört.
Nu är man som sagt en färsking på detta forum så blir att bygga upp en egen referenslista :)
 

koze

Panerai
2-Faktor
Mycket välskrivet och som ny medlem så måste jag säga att alla medlemmar som varit med ett tag känns otroligt genuina! I alla fall av det jag läst och hört.
Nu är man som sagt en färsking på detta forum så blir att bygga upp en egen referenslista :)
Välkommen!
 
Topp