• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillverka egen klockförvaring/displayställ

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Fick en idé om att tillverka någon typ av förvaring för mina klockor, då de just nu ligger utspridda på ett bord allihop. När jag skulle skapa denna tråd och gick in i hemslöjdavdelningen upptäckte jag att ett gäng andra trådar med liknande projekt redan fanns. Varför blev jag ens förvånad? ;)

I alla fall! Satt på jobbet när jag fick idén och kunde inte hålla mig från att skissa lite snabbt på geometrier och mått, och kom fram till en design som skulle kunna fungera. När jag kom hem var det bara att cadda upp grejerna direkt.
Nedan ser ni en CAD-modell över hur det är tänkt att se ut, tankar? Förbättringsförslag? Tanken är att den ska vara byggd i 7 mm tjock plywood. Det ska vara plats för 19 klockor men med möjlighet att förlänga stället/lådan/förvaringsmojängen. Om jag då av någon anledning skulle få för mig att skaffa fler klockor.

På tisdag ska jag till den lokala bygghandeln för att köpa de grejer som behövs, så nästa uppdatering kommer då!

Klocklåda.PNG

Klocklåda2.PNG
 

McOak

Omega
Hur är det tänkt att klockan skall stå/ligga? Blir nog enklare att ge tips om man har lite mer information att gå på :)
 

Hellebring

Cartier
Antar att det är för klockor med band och inte länk? Så boetten ligger nere i ”lådan” och bandet läggs uppåt längs ”pinnen”?
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Hur är det tänkt att klockan skall stå/ligga? Blir nog enklare att ge tips om man har lite mer information att gå på :)
Precis som @Hellebring skriver, boetten i ”lådan” och bandet längs ”pinnen”. :)
Har testat lite med vinklar och tror det ska fungera med både länk och band, men det kommer nog visa sig senare hur bra det fungerar för länk. I vilket fall är det lugnt för min del, de flesta av mina klockor sitter ändå på band. :)
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Uppdatering, första grovsågningen klar!
Hade bara tillgång till en figursåg vilket gjorde arbetet långsamt. Ännu värre när jag upptäckte att ”bygeln” var för liten! Så fick konstruera en egen såg, som ändå fungerade hyfsat bra. Tungjobbat och lite halvdålig precision, men kanterna ska ändå slipas ner så det är lugnt.
La till lite extra yta på toppen av ”pinnarna” för att skapa en vändradie så jag slapp göra en 90-graders sväng vid varje vändning.
Nu är det finliret kvar, men det får bli en annan dag!
6EAB93F2-D6DF-49B5-905A-CC6C342EBA03.jpeg

0CCF4057-E166-4671-B828-AAA58DFD4138.jpeg

736E9707-F662-4AC9-901D-1FAFFF6E11E6.jpeg

D0EC3B58-A545-4397-87E6-1F639CBF0C29.jpeg
 

Hellebring

Cartier
Uppdatering, första grovsågningen klar!
Hade bara tillgång till en figursåg vilket gjorde arbetet långsamt. Ännu värre när jag upptäckte att ”bygeln” var för liten! Så fick konstruera en egen såg, som ändå fungerade hyfsat bra. Tungjobbat och lite halvdålig precision, men kanterna ska ändå slipas ner så det är lugnt.
La till lite extra yta på toppen av ”pinnarna” för att skapa en vändradie så jag slapp göra en 90-graders sväng vid varje vändning.
Nu är det finliret kvar, men det får bli en annan dag!
6EAB93F2-D6DF-49B5-905A-CC6C342EBA03.jpeg

0CCF4057-E166-4671-B828-AAA58DFD4138.jpeg

736E9707-F662-4AC9-901D-1FAFFF6E11E6.jpeg

D0EC3B58-A545-4397-87E6-1F639CBF0C29.jpeg
Haha du vet att du kan vrida bladet på figursågen så bygeln är åt sidan va? ;)
Hjälper iofs inte när du kommer in mot mitten så där hade du fått göra samma lösning ändå.

Ett mer hjälpsamt tips för en annan gång kan dock vara att borra hål i hörnen där du vill vända så kan du göra skarpare sväng med mindre jobb :)
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Haha du vet att du kan vrida bladet på figursågen så bygeln är åt sidan va? ;)
Hjälper iofs inte när du kommer in mot mitten så där hade du fått göra samma lösning ändå.

Ett mer hjälpsamt tips för en annan gång kan dock vara att borra hål i hörnen där du vill vända så kan du göra skarpare sväng med mindre jobb :)
Jodå jag vet att den går att vinkla men som du nämnde blir det problem efter ett tag ;) Hade inte tillgång till någon borr heller haha, blir en aning överarbetad denna! :D
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Nu var det ett bra tag sedan denna tråd uppdaterades senast!

Har haft massa annat för mig den senaste tiden, men idag tog jag mig tid att fila och sandpappra. Det tar betydligt längre tid än man tror att göra detta... Eftersom jag inte riktigt är expert på att figursåga så kan man säga att det inte blev helt spikrakt överallt. Men blev ändå hyfsat bra till slut!

Testade längden på pinnarna med min största och minsta klocka, och insåg då att jag kunde kapa pinnarna med cirka 30 mm.

Nu är det bara kanterna kvar, men det får bli en annan dag!

595AAB39-B550-4291-8C40-3426ABD11018.jpeg

777A00F8-18E2-4805-A46C-242853C0EBDA.jpeg

C0F55C14-CC21-4DB3-9C4B-8D7F46D42DAC.jpeg

A1379DB9-055B-4A31-A35A-FF60E573D21D.jpeg

DE6F28AF-24E4-439D-9B5F-0F0D08154BF1.jpeg
 

AdmAndrssn

Panerai
2-Faktor
Sådär ja! Snabbt och enkelt, 6 månader senare så kom ”en annan dag”. De sista två kanterna är nu pålimmade och slipade. Ska fixa en sista fästanordning, sen kommer en in-action bild imorgon (förhoppningsvis).

B801624B-FB28-4259-82CC-A24F5B9354F9.jpeg
 
Flitigt av dig att ta till med en figursåglo_O Bra idé förövrigt, jag får jobba lite med att fylla alla luckor i stället som du gjort bara:greedy:
 
Topp