• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tillverka spärrfjäder

Nu har jag hamnat lite utanför min komfortgräns, spärrfjädern till kronhjul/spärrhjul är av. Jag vet att man borde köpa ett reservdelsverk, jag har prövat det tidigare men jag är alldeles för sentimental och det slutar med att jag lagar dem också... 😅

Så jag behöver tillverka en ny spärrfjäder. Jag har bild på orginalet från nätet, mått på den kvarvarande delen och utrymmet mm. Men eftersom jag inte vet exakt hur lång den var och var den vilade så funderar jag på om det finns diagram för var spänningen ska ligga etc? Alltså var ska bågens avslappnade punkt vara i förhållande till var den ligger när den är i spärr? Ligger den utan spänning när den är i spärrläget borde den vara onödigt svag, hur många grader ska den spännas?

Jag studerar andra urverk och försöker lista ut hur man gjort där, prövade att mäta var spärrhaken låg i spärrläge respektive var den ligger om jag avlägsnar spärrhjulet och den blir avslappnad. Ok, jag förstår att detta säkert är en omöjlig fråga, men ... Finns det någon som VET, kan killgissa eller någon som har gjort spärrfjädrar själv?

Gotta save 'em all

Bilagor

• IMG_9138.jpg
    IMG_9138.jpg
    271.7 KB · Visningar: 10
Nu har jag hamnat lite utanför min komfortgräns, spärrfjädern till kronhjul/spärrhjul är av. Jag vet att man borde köpa ett reservdelsverk, jag har prövat det tidigare men jag är alldeles för sentimental och det slutar med att jag lagar dem också... 😅

Så jag behöver tillverka en ny spärrfjäder. Jag har bild på orginalet från nätet, mått på den kvarvarande delen och utrymmet mm. Men eftersom jag inte vet exakt hur lång den var och var den vilade så funderar jag på om det finns diagram för var spänningen ska ligga etc? Alltså var ska bågens avslappnade punkt vara i förhållande till var den ligger när den är i spärr? Ligger den utan spänning när den är i spärrläget borde den vara onödigt svag, hur många grader ska den spännas?

Jag studerar andra urverk och försöker lista ut hur man gjort där, prövade att mäta var spärrhaken låg i spärrläge respektive var den ligger om jag avlägsnar spärrhjulet och den blir avslappnad. Ok, jag förstår att detta säkert är en omöjlig fråga, men ... Finns det någon som VET, kan killgissa eller någon som har gjort spärrfjädrar själv?

Gotta save 'em all
Jag köpte ett gäng blandade fjädrar i påse från cousinsuk. Fisherman's hook kallades de. Har hjälpt mig ett par gånger att ta en som är så lik som möjligt och sedan forma och kapa den till rätt form.

Ebosa 131 omgjord till kronograf, en udda sak av eg låg kvalité men det är alltid roligt att lära sig mer. Det jag söker är en formel för anslaget, för att få rätt spänst. Har gjort en chansning här så länge, tror den blev lite för snäll kurva men det fungerar.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    373.8 KB · Visningar: 6
Ebosa 131 omgjord till kronograf, en udda sak av eg låg kvalité men det är alltid roligt att lära sig mer. Det jag söker är en formel för anslaget, för att få rätt spänst. Har gjort en chansning här så länge, tror den blev lite för snäll kurva men det fungerar.
Ah fattade inte att det gällde en "riktig fjäder", då får du nog försöka tillverka en själv eller vända dig till en av den gamla skolans urmakare som kan tillverka en åt dig.

Tror jag har ett Ebosa verk . Kan nog finnas en fjäder på den. Om inte annat som mall även om den är kass. Annars finns det bra bilder på hur det ser ut . Själva fjädern är nog inte så svårt . Men infästningen. Brukar vara både ett håll och en pinne ner som håller i den så den inte vrider sige

Jo, nu gjorde jag ju en lösning som du ser på bilden ovan, dock fick jag borra ett nytt hål för det låg fel men annars funkar den okej. Dock tror jag att den bågen är lite för vid, den skulle vara lite fastare. Den avbrutna fjädern har jag, men så pass lång del av bågen saknas att den optimala vinkeln är svår att vara säker på. Bilder på nätet visar den alltid i spärr, och då bör den ligga under tryck och således inte ha sin vilo-form.

Nån som sett en kronometer med detta verket förr? Mycket enkel lösning tillverkad av en drivfjäder, en spärrfjäder och en tirettfjäder.

Hitta ett vad jag tror är ett 131 . Ebosa är det men hittar inget nummer.

Bilagor

• IMG_20210904_114401.jpg
    IMG_20210904_114401.jpg
    1 MB · Visningar: 7
Tillbaka
Topp