• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tillverkningsår Seiko 6309-7290

CHHE

Breitling
Hej

Jag har försökt hitta information om tillverkningsår på en klocka jag råkade ropa hem för ett tag sedan. Men har inte riktigt lyckats, kanske jag inte hittat en redan bef tråd som belyser detta, sorry i sådana fall.

På baksidan står det 472929 och ngt tecken jag inte kan tyda.

Med vänlig hälsning,
Christian
 

CHHE

Breitling
IMG_5687.jpg
Allt jag har är en halvbra bild, kanske kan man utläsa ngt från den...
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Serienummret är som du sagt 472929 sedan är det ett suwa eller daini märke som visar villken fabrik den är gjord i.
Efter en snabb googling så verkar det som urverket 6309 tillverkades under sent 70tal och vidare in på 80talet samt att första siffran på serienumret säger sista siffran på året den är gjord. Så om jag har rätt så kan den vara gjord 1984.
För att vara mera säker kan du kolla denna hemsida http://www.watchsleuth.com/seikodatefinder/
 

gdae

Cartier
2-Faktor
6309-dykarna började tillverkas 1976. Den andra generationen med mindre case har modellnummer 6309-729x och tillverkades mellan 1982 och 1988. Din klocka är från juli 1984.
 

CHHE

Breitling
Oj, tack för fantastisk feedback så snabbt!
Grymt forum med enorm kunskap!!!

Kan man utifrån tidigare info veta hur denna klocka ska se ut och vilken typ av glas mm mm den borde ha om det är original?
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Oj, tack för fantastisk feedback så snabbt!
Grymt forum med enorm kunskap!!!

Kan man utifrån tidigare info veta hur denna klocka ska se ut och vilken typ av glas mm mm den borde ha om det är original?
Defentivt! Bästa sättet är att googla och försöka luska på det sättet. Du kan även kolla seiko referenser arkiv tråden här på ks. Där du kanske kan hitta en reklam bit/tidning där du kan se hur original utförande var
 
Senast ändrad:

gdae

Cartier
2-Faktor
Oj, tack för fantastisk feedback så snabbt!
Grymt forum med enorm kunskap!!!

Kan man utifrån tidigare info veta hur denna klocka ska se ut och vilken typ av glas mm mm den borde ha om det är original?
Det finns bra guider om du söker efter "seiko 6309 buyers guide". Ladda annars upp några bilder här :).
 

CHHE

Breitling
Jag ska googla och försöka hitta lite mer info, alltid kul att veta lite mer om klockorna man äger...

Bifogar en halvdålig bild på objektet...
 

Psykel

Patek
Kan tillägga att tecknet du inte kan tyda är en symbol som visar i vilken av Seikos fabriker klockan är tillverkad. I ditt fall är det Seiko Suwa som tillverkat klockan.
dainisuwa.jpg
 

CHHE

Breitling
Tack, det är så kul med kunniga forummedlemmar som vill dela med sig av all kunskap, tack!

Tyvärr verkar det som att klockan har svårt att leta sig fram till mig...
 

CHHE

Breitling
Så har den äntligen kommit, gillar klocka. Sitter riktigt skönt på armen. Fick även bada...verkar som att en service med bl.a. lite nya packningar behövs...ngt tips på bra ställe?
 

Bilagor

  • IMG_5720.JPG
    IMG_5720.JPG
    185.6 KB · Visningar: 25

Hubbatix

Cartier
Så har den äntligen kommit, gillar klocka. Sitter riktigt skönt på armen. Fick även bada...verkar som att en service med bl.a. lite nya packningar behövs...ngt tips på bra ställe?
Ouch, det där ser inte bra ut. Öppna boettlocket och lägg klockan på ett torrt och varmt ställe med några silicagel om du har, eller i en påse snabbris. Se till att det inte kommer in damm eller skit i verket bara.
 
Topp