McGyver
Rolex
Timegrapher 1000
Jag har blivit ombedd att skriva ihop mina erfarenheter av att använda en Timegrapher 1000.
Då jag är ganska ny på detta område så ber jag om överseende med eventuella felaktigheter och hoppas få feedback som gör att jag kan uppdatera informationen så att den blir så korrekt som möjligt – jag ser detta som ett levande dokument! Well, here we go.........
Efter en paus på nästan 10år, så tog plötsligt klockintresset ny fart förra sommaren.
Klocksamlingen växte från tre klockor till 15st på bara ett par månader.
Mekaniska ur är det som lockar och lat som jag är så ska de helst vara automatiska!
Eftersom jag gillar lite äldre ur, så innebär det ofta att de efter köp behöver lite omvårdnad för att må bra och prestera sitt bästa.
Det kan innebära allt från att slipa länkar, polera boetter, byta glas, en mindre smörjning av väl valda ställen till en helservice av urverket. När klockan snyggats till och är redo att sättas på armen, så vill de flesta att den ska hålla tiden korrekt! Man behöver mäta och ev. justera gångavvikelsen på något sätt!
Den enklaste varianten är ju att använda en tidsnormal, anteckna klockans avvikelse, vänta ett par timmar/dag och kontrollera igen, justera och sedan göra om proceduren.
Med denna metod kan man grovjustera gången, men att få till gångavvikelser på t.ex. +/-10s per dag kräver ett enormt tålamod och en massa tid eller ren och skär tur!
Teknikidiot som jag är, så provade jag att mäta m.h.a. mikrofon/piezoelement och en mätförstärkare.
Ganska snabbt insåg jag att det svåra var inte att få ut en mätsignal utan att på ett smidigt sätt behandla och tolka den. Tanken var du att skriva ihop en programvara som gör just detta och sedan med hjälp av en microprocessor bygga ihop ett komplett mätinstrument.
Jag letade information om hur andra personer gjort och det var då jag hittade information om Timegraphern!
En liten smidig maskin som gjorde allt det jag efterfrågade till ett pris på 1500-2000:-!
(finns att köpa från många olika ställen, jag hittade mitt på E-bay från en engelsk leverantör)
Jag gillar visserligen att bygga saker själv, men i detta fallet kunde jag inte mptstå och det blev köp!
Efter ca. en vecka dök den upp med posten!
Instrumentet består av en mikrofon, på vilken klockan kan spännas fast, och en huvudenhet där mätresultat visas och diverse inställningar kan göras.
Instrumentet är busenkelt att använda och huvudmenyn ser ut så här:
1. Beat rate
Här ställer du in vilken frekvens/bph som klockar jobbar på. Väljer du auto så känner instrumentet automatiskt av klockans bph och visar denna. Denna funktion är dock begränsad till de vanligaste frekvenserna och klarar instrumentet inte av att hitta frekvensen så kan den ställas in manuellt till någon av de 56 tillgängliga frekvenserna.
2. Lift angle
Här ställer du in vilken lift angle som urverket har. Detta värde behövs för att instrumentet skall kunna beräkna amplituden som balansen svänger med. Lift angle är den vinkel vid vilken balansens juvel är i kontakt med ankaret. Information om ett verks lift angle hittar du i servicemanual eller annan dokumentation om det aktuella verket som du ofta kan hitta genom att Googla!
3. Test period
Här väljer man tiden som instrumentet skall göra sina beräkningar på. Ju längre tid du väljer, desto noggrannare blir uträkningarna men instrumentet blir "segare", om du t.ex. sitter och justerar samtidigt får du vänta minst denna tid innan du ser resultatet av justeringen!
4. Language
Språkval för visningen
Hur använder man då instrumentet?
Efter att ha ställt in lift angle för det verk som skall kontrolleras, valt Test period och spännt fast klockan i hållaren/mikrofonen är det bara att trycka på Start-knappen.
I fallet nedan så är det mitt nyservade Seiko 7009-verk som kontrolleras.
Jag har satt Beat rate till Auto och instrumentet har själv känt av att det svänger med 21600bph d.v.s. 3Hz.
Till en början fokuserar jag helt på "järnvägsrälsen" som plottas på displayen och värdet på Beat error.
Detta värde och rälsen visar hur hur mycket "fel" som balansen svänger. Instrumentet lyssnar och mäter "tick" och "tack"en som klockan ger ifrån sig, d.v.s. ljudet när ankaret är i kontakt med steghjulet.
Bredden på de två linjerna/rälsen visar på att klockans balans svänger längre åt ena hållet och inte är i poise/jämvikt. Genom att justera den rödmarkerade armen på balansbryggan så försöker jag få de två linjerna att gå ihop och bli en linje och värdet Beat error att komma så nära noll som möjligt!
Har du inget mätistrument men vill försöka justera gångavvikelsen på ditt ur, då är det denna arm du definitivt INTE skall röra! Rubbar du den är det ytterst svårt att hittat tillbaka till rätt läge igen då det är mycket små justeringar vi talar om för att hitta mittläget och balansen!
När jag lyckats minimera avståndet mellan de två linjerna (som nu förhoppningsvis är en linje) så är det dags att fokusera på lutningen. I exemplet ovan är lutningen negativ och verket går således för sakta.
Genom att justera den blåmarkerade armen så ändrar jag fjäderlängden och hur fort/sakta klockan går.
Efter lite trixand så såg det ut så här:
I mitt fall visade det sig att en sten i lagringen till balansen var skadad och detta ser man på att linjen är lite vågig och inte helt rak. Här spelar ålder och skick stor roll för resultatet, men en så rak linje som möjligt är önskvärd, lågt värde på rate och beat error samt ett högt värde på amplitude.
Jag har haft mycket glädje och hjälp av detta instrument och gillar du att mecka med klockor eller har ett antal mekaniska ur i din samling som du vill kunna rucka själv, då ser jag detta instrument som en mycket god investering!
Jag har blivit ombedd att skriva ihop mina erfarenheter av att använda en Timegrapher 1000.
Då jag är ganska ny på detta område så ber jag om överseende med eventuella felaktigheter och hoppas få feedback som gör att jag kan uppdatera informationen så att den blir så korrekt som möjligt – jag ser detta som ett levande dokument! Well, here we go.........
Efter en paus på nästan 10år, så tog plötsligt klockintresset ny fart förra sommaren.
Klocksamlingen växte från tre klockor till 15st på bara ett par månader.
Mekaniska ur är det som lockar och lat som jag är så ska de helst vara automatiska!
Eftersom jag gillar lite äldre ur, så innebär det ofta att de efter köp behöver lite omvårdnad för att må bra och prestera sitt bästa.
Det kan innebära allt från att slipa länkar, polera boetter, byta glas, en mindre smörjning av väl valda ställen till en helservice av urverket. När klockan snyggats till och är redo att sättas på armen, så vill de flesta att den ska hålla tiden korrekt! Man behöver mäta och ev. justera gångavvikelsen på något sätt!
Den enklaste varianten är ju att använda en tidsnormal, anteckna klockans avvikelse, vänta ett par timmar/dag och kontrollera igen, justera och sedan göra om proceduren.
Med denna metod kan man grovjustera gången, men att få till gångavvikelser på t.ex. +/-10s per dag kräver ett enormt tålamod och en massa tid eller ren och skär tur!
Teknikidiot som jag är, så provade jag att mäta m.h.a. mikrofon/piezoelement och en mätförstärkare.
Ganska snabbt insåg jag att det svåra var inte att få ut en mätsignal utan att på ett smidigt sätt behandla och tolka den. Tanken var du att skriva ihop en programvara som gör just detta och sedan med hjälp av en microprocessor bygga ihop ett komplett mätinstrument.
Jag letade information om hur andra personer gjort och det var då jag hittade information om Timegraphern!
En liten smidig maskin som gjorde allt det jag efterfrågade till ett pris på 1500-2000:-!
(finns att köpa från många olika ställen, jag hittade mitt på E-bay från en engelsk leverantör)
Jag gillar visserligen att bygga saker själv, men i detta fallet kunde jag inte mptstå och det blev köp!
Efter ca. en vecka dök den upp med posten!
Instrumentet består av en mikrofon, på vilken klockan kan spännas fast, och en huvudenhet där mätresultat visas och diverse inställningar kan göras.
Instrumentet är busenkelt att använda och huvudmenyn ser ut så här:
1. Beat rate
Här ställer du in vilken frekvens/bph som klockar jobbar på. Väljer du auto så känner instrumentet automatiskt av klockans bph och visar denna. Denna funktion är dock begränsad till de vanligaste frekvenserna och klarar instrumentet inte av att hitta frekvensen så kan den ställas in manuellt till någon av de 56 tillgängliga frekvenserna.
2. Lift angle
Här ställer du in vilken lift angle som urverket har. Detta värde behövs för att instrumentet skall kunna beräkna amplituden som balansen svänger med. Lift angle är den vinkel vid vilken balansens juvel är i kontakt med ankaret. Information om ett verks lift angle hittar du i servicemanual eller annan dokumentation om det aktuella verket som du ofta kan hitta genom att Googla!
3. Test period
Här väljer man tiden som instrumentet skall göra sina beräkningar på. Ju längre tid du väljer, desto noggrannare blir uträkningarna men instrumentet blir "segare", om du t.ex. sitter och justerar samtidigt får du vänta minst denna tid innan du ser resultatet av justeringen!
4. Language
Språkval för visningen
Hur använder man då instrumentet?
Efter att ha ställt in lift angle för det verk som skall kontrolleras, valt Test period och spännt fast klockan i hållaren/mikrofonen är det bara att trycka på Start-knappen.
I fallet nedan så är det mitt nyservade Seiko 7009-verk som kontrolleras.
Jag har satt Beat rate till Auto och instrumentet har själv känt av att det svänger med 21600bph d.v.s. 3Hz.
Till en början fokuserar jag helt på "järnvägsrälsen" som plottas på displayen och värdet på Beat error.
Detta värde och rälsen visar hur hur mycket "fel" som balansen svänger. Instrumentet lyssnar och mäter "tick" och "tack"en som klockan ger ifrån sig, d.v.s. ljudet när ankaret är i kontakt med steghjulet.
Bredden på de två linjerna/rälsen visar på att klockans balans svänger längre åt ena hållet och inte är i poise/jämvikt. Genom att justera den rödmarkerade armen på balansbryggan så försöker jag få de två linjerna att gå ihop och bli en linje och värdet Beat error att komma så nära noll som möjligt!
Har du inget mätistrument men vill försöka justera gångavvikelsen på ditt ur, då är det denna arm du definitivt INTE skall röra! Rubbar du den är det ytterst svårt att hittat tillbaka till rätt läge igen då det är mycket små justeringar vi talar om för att hitta mittläget och balansen!
När jag lyckats minimera avståndet mellan de två linjerna (som nu förhoppningsvis är en linje) så är det dags att fokusera på lutningen. I exemplet ovan är lutningen negativ och verket går således för sakta.
Genom att justera den blåmarkerade armen så ändrar jag fjäderlängden och hur fort/sakta klockan går.
Efter lite trixand så såg det ut så här:
I mitt fall visade det sig att en sten i lagringen till balansen var skadad och detta ser man på att linjen är lite vågig och inte helt rak. Här spelar ålder och skick stor roll för resultatet, men en så rak linje som möjligt är önskvärd, lågt värde på rate och beat error samt ett högt värde på amplitude.
Jag har haft mycket glädje och hjälp av detta instrument och gillar du att mecka med klockor eller har ett antal mekaniska ur i din samling som du vill kunna rucka själv, då ser jag detta instrument som en mycket god investering!