• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timegrapher 1000

McGyver

Rolex
Timegrapher 1000

Jag har blivit ombedd att skriva ihop mina erfarenheter av att använda en Timegrapher 1000.

Då jag är ganska ny på detta område så ber jag om överseende med eventuella felaktigheter och hoppas få feedback som gör att jag kan uppdatera informationen så att den blir så korrekt som möjligt – jag ser detta som ett levande dokument! Well, here we go.........

Efter en paus på nästan 10år, så tog plötsligt klockintresset ny fart förra sommaren.
Klocksamlingen växte från tre klockor till 15st på bara ett par månader.
Mekaniska ur är det som lockar och lat som jag är så ska de helst vara automatiska!
Eftersom jag gillar lite äldre ur, så innebär det ofta att de efter köp behöver lite omvårdnad för att må bra och prestera sitt bästa.
Det kan innebära allt från att slipa länkar, polera boetter, byta glas, en mindre smörjning av väl valda ställen till en helservice av urverket. När klockan snyggats till och är redo att sättas på armen, så vill de flesta att den ska hålla tiden korrekt! Man behöver mäta och ev. justera gångavvikelsen på något sätt!

Den enklaste varianten är ju att använda en tidsnormal, anteckna klockans avvikelse, vänta ett par timmar/dag och kontrollera igen, justera och sedan göra om proceduren.

Med denna metod kan man grovjustera gången, men att få till gångavvikelser på t.ex. +/-10s per dag kräver ett enormt tålamod och en massa tid eller ren och skär tur!

Teknikidiot som jag är, så provade jag att mäta m.h.a. mikrofon/piezoelement och en mätförstärkare.
Ganska snabbt insåg jag att det svåra var inte att få ut en mätsignal utan att på ett smidigt sätt behandla och tolka den. Tanken var du att skriva ihop en programvara som gör just detta och sedan med hjälp av en microprocessor bygga ihop ett komplett mätinstrument.

Jag letade information om hur andra personer gjort och det var då jag hittade information om Timegraphern!

En liten smidig maskin som gjorde allt det jag efterfrågade till ett pris på 1500-2000:-!

(finns att köpa från många olika ställen, jag hittade mitt på E-bay från en engelsk leverantör)
Jag gillar visserligen att bygga saker själv, men i detta fallet kunde jag inte mptstå och det blev köp!

Efter ca. en vecka dök den upp med posten!

136960665888378500_resized.jpg


Instrumentet består av en mikrofon, på vilken klockan kan spännas fast, och en huvudenhet där mätresultat visas och diverse inställningar kan göras.

Instrumentet är busenkelt att använda och huvudmenyn ser ut så här:

136960639525389400_resized.jpg


1. Beat rate

Här ställer du in vilken frekvens/bph som klockar jobbar på. Väljer du auto så känner instrumentet automatiskt av klockans bph och visar denna. Denna funktion är dock begränsad till de vanligaste frekvenserna och klarar instrumentet inte av att hitta frekvensen så kan den ställas in manuellt till någon av de 56 tillgängliga frekvenserna.

2. Lift angle

Här ställer du in vilken lift angle som urverket har. Detta värde behövs för att instrumentet skall kunna beräkna amplituden som balansen svänger med. Lift angle är den vinkel vid vilken balansens juvel är i kontakt med ankaret. Information om ett verks lift angle hittar du i servicemanual eller annan dokumentation om det aktuella verket som du ofta kan hitta genom att Googla!

3. Test period

Här väljer man tiden som instrumentet skall göra sina beräkningar på. Ju längre tid du väljer, desto noggrannare blir uträkningarna men instrumentet blir "segare", om du t.ex. sitter och justerar samtidigt får du vänta minst denna tid innan du ser resultatet av justeringen!

4. Language

Språkval för visningen

Hur använder man då instrumentet?

Efter att ha ställt in lift angle för det verk som skall kontrolleras, valt Test period och spännt fast klockan i hållaren/mikrofonen är det bara att trycka på Start-knappen.

I fallet nedan så är det mitt nyservade Seiko 7009-verk som kontrolleras.

136960639792513500_resized.jpg


Jag har satt Beat rate till Auto och instrumentet har själv känt av att det svänger med 21600bph d.v.s. 3Hz.

Till en början fokuserar jag helt på "järnvägsrälsen" som plottas på displayen och värdet på Beat error.

Detta värde och rälsen visar hur hur mycket "fel" som balansen svänger. Instrumentet lyssnar och mäter "tick" och "tack"en som klockan ger ifrån sig, d.v.s. ljudet när ankaret är i kontakt med steghjulet.

Bredden på de två linjerna/rälsen visar på att klockans balans svänger längre åt ena hållet och inte är i poise/jämvikt. Genom att justera den rödmarkerade armen på balansbryggan så försöker jag få de två linjerna att gå ihop och bli en linje och värdet Beat error att komma så nära noll som möjligt!

136960639226299000_resized.jpg

Har du inget mätistrument men vill försöka justera gångavvikelsen på ditt ur, då är det denna arm du definitivt INTE skall röra! Rubbar du den är det ytterst svårt att hittat tillbaka till rätt läge igen då det är mycket små justeringar vi talar om för att hitta mittläget och balansen!

När jag lyckats minimera avståndet mellan de två linjerna (som nu förhoppningsvis är en linje) så är det dags att fokusera på lutningen. I exemplet ovan är lutningen negativ och verket går således för sakta.
Genom att justera den blåmarkerade armen så ändrar jag fjäderlängden och hur fort/sakta klockan går.

Efter lite trixand så såg det ut så här:

136960640069364700_resized.jpg


I mitt fall visade det sig att en sten i lagringen till balansen var skadad och detta ser man på att linjen är lite vågig och inte helt rak. Här spelar ålder och skick stor roll för resultatet, men en så rak linje som möjligt är önskvärd, lågt värde på rate och beat error samt ett högt värde på amplitude.

Jag har haft mycket glädje och hjälp av detta instrument och gillar du att mecka med klockor eller har ett antal mekaniska ur i din samling som du vill kunna rucka själv, då ser jag detta instrument som en mycket god investering!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Var finns dessa att köpa?
Hur får man reda på Lift Angle för just det specifika urverk man vill mäta?
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt intressant, ser mycket fram emot fortsättningen!
Frågan som jag ställer mig är också, hur vet man Lift Angle på verket?

Mvh
Micke E
 
C

China

Guest
Väldigt intressant, ser mycket fram emot fortsättningen!
Frågan som jag ställer mig är också, hur vet man Lift Angle på verket?

Mvh
Micke E

Man kan inte lita på dokumentation/servicemanualen alla gånger när det gäller begagnade urverk, utan får göra beräkningen själv då värdet kan ha ändrats. Nu så vet jag inte om Timegrapher 1000 klarar jobbet, men det kanske går genom inställningar i menyn. Proceduren beskrivs i klippet nedan.

 

McGyver

Rolex
Tack för filmen China!

Värdet i Timegraphern på lift angle går att manuellt justera ner på en tiondels grad!
 
C

China

Guest
Tack för filmen China!

Värdet i Timegraphern på lift angle går att manuellt justera ner på en tiondels grad!

Ja, då borde det inte vara några problem. Vad jag är nyfiken på är om man t.ex. i läget nedan i förväg kan ange justering av lift angle och justera värdet upp/ner utan att behöva växla till menyn varje gång, vilket underlättar jobbet en del.

136960640069364700_resized.jpg


Sist men inte minst, tack för recensionen.:)
 

McGyver

Rolex
Nej, det går inte utan då måste man in i menyn igen!
Dock har huvudenheten en seriell "serviceport" så programvaran lär gå att uppdatera! Kanske kommer denna funktion i någon kommande uppdatering!?
 

McGyver

Rolex
Menar du en sån där port som man använde ca 1987 för att koppla in ditt och datt?

-Ja......och nej! ;)

Det sitter en microprocessor i maskinen och dessa kan man oftast uppdatera programvaran i via en serieport. Har dock inte full koll på hur det ser ut, då det var ett tag sedan jag öppnade upp henne! :)
 
C

China

Guest
Det blev en Timegrapher 1000, som med tiden ska modifieras för batteridrift och tas med ut på äventyr ut i klockdjungeln. Helt ok för slanten, även att den har sina begränsningar i likhet med andra billiga alternativ. Mitt exemplar var perfekt kalibrerat, så det är bara att tuta och köra. Jungfrufärden fick en ETA 2824-2.:)

WHrScLY.jpg


2V4MF8P.jpg


o1igY3F.jpg


På länken nedan en träningskurs från Witschi (mer avancerad än Timegrapher), med en del matnyttigt för den som vill lära sig mer om att tolka resultaten och få lite tips.

http://www.fildirekt.se/dl/1380457125.pdf
 

McGyver

Rolex
Trevligt China - du kommer att bli helnöjd! :)

Funderar själv på att sälja min och "gå upp en nivå", men jag kan inte riktigt motivera det - Timegrapher 1000 gör redan jobbet med bravur!
 
C

China

Guest
Trevligt China - du kommer att bli helnöjd! :)

Funderar själv på att sälja min och "gå upp en nivå", men jag kan inte riktigt motivera det - Timegrapher 1000 gör redan jobbet med bravur!

Egentligen så tycker jag inte skillnaden är så stor om man går upp en nivå, men det blir lite mer lättnavigerat med fler inställningsknappar på panelen. Däremot så är skillnaden väldigt stor jämfört med utrustning som klarar mer komplexa ljudanalyser, men då är också kostnaden en helt annan. Timegrapher 1000 är bra "bang for the buck" och jag tycker den är enkel och bra för lite hemmafixande eller om man vill ha bättre koll på hur klockorna går och mår.:)
 

RickardG

Breitling
Är det någon som har erfarenhet av Timegrapher 1900?
Den verkar kunna vara nogrannare +/- 0,1 s/d jämfört med Timegrapher 1000 som verkar vara specad +/- 1 s/d.
Prisskillnaden är marginell, 10 £.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Är det någon som har erfarenhet av Timegrapher 1900?
Den verkar kunna vara nogrannare +/- 0,1 s/d jämfört med Timegrapher 1000 som verkar vara specad +/- 1 s/d.
Prisskillnaden är marginell, 10 £.

Jag har en 1900 men min ger bara hela sekunder (eventuellt någon inställning jag missat?). Dock kommer den med färgskärm istället. Prisskillnaden är ju som du säger minimal.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hemmafixar inte själv men denna tråden gör mig ändå helt lyrisk. Vilka kunskaper det finns på KS! :)
Imponerande mina herrar!
mvh
garfield
 

rogart-63

Patek
Jag undrar hur man justerar beat errorn om den röda armen är fast ? Går att ställa in den blå . I mitt fall står beat error på 1,4 m/s .skulle ju vilja hamna lite närmare 0 .

Skickat från min C1905 via Tapatalk
 

McGyver

Rolex
Tyvärr finns det ingen lätt väg att gå då, utan du måste montera av balansen och flytta/snurra fjädern x-grader på balansaxeln!
 

rogart-63

Patek
Tyvärr finns det ingen lätt väg att gå då, utan du måste montera av balansen och flytta/snurra fjädern x-grader på balansaxeln!
Om man lossar skruven och flyttat fjädern ut eller in. Vad händer då? Det är ju väldigt svårt att hitta rätt läge på balansaxeln så det får ju bli rena gissningen.


Skickat från min C1905 via Tapatalk
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag bumpar denna tråden och frågar: är det idé att köpa en timegrapher om man aldrig tänker öppna klockan ifråga?
 
Topp