• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timegrapher+4r35

Ekebeke

Basic
Hej! Detta blir min första skapade tråd.

Jag har en seiko SRPH17 som är min första "riktiga klocka" jag är väldigt nöjd med klockan och den går - 10sek om dagen så jag tänkte testa att reglera den på egen hand för att lära mig lite mer om urverk. Tänkte införskaffa någon form av timegrapher eventuellt modda en boett hållare med en mikrofon till mobilen med timegrapher app, någon som testat detta?
När jag kollat på nätet så gör man skillnad på adjust och regulate och jag har förstått att regulate är vad vi kallar rucka. Men vad är det man gör mer exakt när man gör en "Adjust" på uret? Som jag har förstått det så är det något ur makare gör för att få klockan gå bra i olika positioner.
 
Senast ändrad:

Ekebeke

Basic
Hej! Detta blir min första skapade tråd.

Jag har en seiko SRPH17 som är min första "riktiga klocka" jag är väldigt nöjd med klockan och den går - 10sek om dagen så jag tänkte testa att reglera den på egen hand för att lära mig lite mer om urverk. Tänkte införskaffa någon form av timegrapher eventuellt modda en boett hållare med en mikrofon till mobilen med timegrapher app, någon som testat detta?
När jag kollat på nätet så gör man skillnad på adjust och regulate och jag har förstått att regulate är vad vi kallar rucka. Men vad är den man gör mer exakt när man gör en Adjust på uret? Som jag har förstått det så är det något ur makare gör för att få klockan gå bra i olika positioner.
1000009223.jpg
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Hej! Detta blir min första skapade tråd.

Jag har en seiko SRPH17 som är min första "riktiga klocka" jag är väldigt nöjd med klockan och den går - 10sek om dagen så jag tänkte testa att reglera den på egen hand för att lära mig lite mer om urverk. Tänkte införskaffa någon form av timegrapher eventuellt modda en boett hållare med en mikrofon till mobilen med timegrapher app, någon som testat detta?
När jag kollat på nätet så gör man skillnad på adjust och regulate och jag har förstått att regulate är vad vi kallar rucka. Men vad är det man gör mer exakt när man gör en "Adjust" på uret? Som jag har förstått det så är det något ur makare gör för att få klockan gå bra i olika positioner.
Grundkursen lyder:
Det finns två armar att justera på. Den ena påverkar fjäderns längd, den andra justerar svängningen, beat error. Den senare justerar då hur mycket balansen rör sig med- resp motsols. Du vill att det ska vara lika mycket åt bägge hållen. Det är det när beat error ligger på noll. Har du ett värde ist f noll så indikerar det att balansen svänger mer åt ena än andra hållet. Det gör att den inte går jämt, och blir känslig för hur du har klockan (tavla upp, ner, eller åt sidan).
Om du ska reglera den ska du först se till att beat error är nära noll. Några tiondelar är ok. Inte mer.
Sen reglerar du längden på fjädern. En kortare fjäder gör att klockan går fortare. Din klocka går för långsamt, alltså ska fjädern kortas. LITE. Det gör du genom att skjuta reglerarmen bort från änden av fjädern.
Men du kommer med stor sannolikhet att göra att den går alldeles för fort när du har justerat. Så ska du ge dig på att justera den, köp dig en lupp med förstoring på 10-12 ggr. Då måste du ha näsan nästan på klockan, men det är först då du ser vad du faktiskt gör. Har du ingen förstoring eller mindre än så, kommer du att röra armen mycket mer än vad -10s behöver justeras. Fråga mig varför jag vet det...

För egen del har jag tyvärr ledsnat på Seikoverken, just för att de går så ojämnt. Du kommer att se att variationerna mellan lägena på klockan kommer att vara stora. Det betyder att du kanske kan jämka in något läge som funkar för dig, d v s den kommer att gå för fort i vissa lägen och för långsamt i andra, vilket gör att den på totalen ändå går anständigt. Men det är långt från COSC. Variationerna mellan lägena är på tok för stora. Det i sig är inget fel, bara tråkigt.
 

Ekebeke

Basic
Grundkursen lyder:
Det finns två armar att justera på. Den ena påverkar fjäderns längd, den andra justerar svängningen, beat error. Den senare justerar då hur mycket balansen rör sig med- resp motsols. Du vill att det ska vara lika mycket åt bägge hållen. Det är det när beat error ligger på noll. Har du ett värde ist f noll så indikerar det att balansen svänger mer åt ena än andra hållet. Det gör att den inte går jämt, och blir känslig för hur du har klockan (tavla upp, ner, eller åt sidan).
Om du ska reglera den ska du först se till att beat error är nära noll. Några tiondelar är ok. Inte mer.
Sen reglerar du längden på fjädern. En kortare fjäder gör att klockan går fortare. Din klocka går för långsamt, alltså ska fjädern kortas. LITE. Det gör du genom att skjuta reglerarmen bort från änden av fjädern.
Men du kommer med stor sannolikhet att göra att den går alldeles för fort när du har justerat. Så ska du ge dig på att justera den, köp dig en lupp med förstoring på 10-12 ggr. Då måste du ha näsan nästan på klockan, men det är först då du ser vad du faktiskt gör. Har du ingen förstoring eller mindre än så, kommer du att röra armen mycket mer än vad -10s behöver justeras. Fråga mig varför jag vet det...

För egen del har jag tyvärr ledsnat på Seikoverken, just för att de går så ojämnt. Du kommer att se att variationerna mellan lägena på klockan kommer att vara stora. Det betyder att du kanske kan jämka in något läge som funkar för dig, d v s den kommer att gå för fort i vissa lägen och för långsamt i andra, vilket gör att den på totalen ändå går anständigt. Men det är långt från COSC. Variationerna mellan lägena är på tok för stora. Det i sig är inget fel, bara tråkigt.
Tack för utförligt svar!
Duger appar på telefon för att reglera eller bör man skaffa någon enklare timegrapher?

Beter sig seiko verken så här pga sin konstruktion eller för att det inte läggs någon tid på dem vid ihop montering? Det jag undrar är finns det saker en urmakare skulle kunna justera utöver att justera det du nämner. Mäst nyfiken om verken bara är byggda på ett sätt som gör att dem går inkonsekvent, eller om det är så för att dem ska gå fort att bygga så man lägger ingen tid på att få dem gå bra utan öppnar bara upp fel spannet för att kunna sälja många billigt?
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Tack för utförligt svar!
Duger appar på telefon för att reglera eller bör man skaffa någon enklare timegrapher?

Beter sig seiko verken så här pga sin konstruktion eller för att det inte läggs någon tid på dem vid ihop montering? Det jag undrar är finns det saker en urmakare skulle kunna justera utöver att justera det du nämner. Mäst nyfiken om verken bara är byggda på ett sätt som gör att dem går inkonsekvent, eller om det är så för att dem ska gå fort att bygga så man lägger ingen tid på att få dem gå bra utan öppnar bara upp fel spannet för att kunna sälja många billigt?
Jag har ingen erfarenhet av appar, men jag tror att det kommer att funka med tillräcklig precision. Verket är så inexakt ändå att appen nog inte är den svagaste länken i sammanhanget.

Om du är intresserad av hur det funkar lite mer i detalj rekommenderar jag att t ex läsa denna artikel.

Seikoverken kostar väl i det närmaste ingenting att tillverka, m t p vad du faktiskt kan köpa det för. Sen får du vad du betalar för, så även om en skicklig urmakare lägger ned hela sin själ i att få den att gå så exakt, och oberoende av gravitationen som det är möjligt, så kommer verket utan modifieringar inte att gå så mycket precisare än vad det redan gör. Anledningen är att gravitationen påverkar det för mycket. En finare balans är bättre balanserad, vilket gör att gravitationen inte inverkar lika mycket på gången. Titta t ex på hur Rolex frisvängande balans ser ut, med sina många små skruvar. Skruvarna i den balansen har två primära funktioner, dels att ställa tröghetsmomentet, vilket är det som avgör hur fort klockan går, dels att se till att tyngdpunkten ligger exakt i centrum.
Om du tittar på Powermatic 80-verket från ETA, så kommer du att se att dess balans har två små vikter i sig. Det är en fri balans (balansens fjäder påverkas inte av de tappar som justerar fjäderns längd som annars är en del av konstruktionen) med vikter man kan justera, vilket görs m h a laser i fabrik. Det betyder att gången oftast blir galet bra, men i gengäld kan du i princip inte rucka det själv även om du skulle vilja. Det är för svårt, helt enkelt. Men när det gjorts rätt har du dels en balans med viktcentrum i centrum, dels med rätt tröghetsmoment="hastighet" hos verket.

Inget av det jag beskrivit finns hos Seikoverket, därför att de tycker att det är för dyrt gissar jag. Men så går de där efter också.
Om en skicklig urmakare skulle bygga om balansen så att det är en fri balans istället för den Seikoverket idag har, så kan han säkert få den att gå väldigt exakt. Men om det inte görs, så har verket helt enkelt inte förutsättningar att gå så värst bra. Det är billigt med icke påkostade delar, vilket straffar sig. Så även om du anstränger dig och ruckar väldigt noga, så kommer du ändå att konstatera att det diffar mycket mellan klockans olika lägen. Den är inte bättre än så. Du får hitta ett "medelläge" som gör att den fortare sig ibland och saktar sig ibland.
 

Ekebeke

Basic
Tack för svar var precis vad jag ville veta!
Det blir att rucka klockan så att den går hyffsat över en dag. Det är inget som stör mig. Var väl medveten om att det inte är ett exakt verk när jag köpte klockan men älskar boetten, hur den sitter på armen så det fick det va värt!

Jag har börjat leta och fundera på klocka nr 2 nu när jag har burit klocka ett tag och uppskattar det. Vad ska man kolla efter för urverk om man vill ha "bra" precision. Budget på runt 10,000kr både nytt och beg är av intresse. Bara datum komplikation.
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Tack för svar var precis vad jag ville veta!
Det blir att rucka klockan så att den går hyffsat över en dag. Det är inget som stör mig. Var väl medveten om att det inte är ett exakt verk när jag köpte klockan men älskar boetten, hur den sitter på armen så det fick det va värt!

Jag har börjat leta och fundera på klocka nr 2 nu när jag har burit klocka ett tag och uppskattar det. Vad ska man kolla efter för urverk om man vill ha "bra" precision. Budget på runt 10,000kr både nytt och beg är av intresse. Bara datum komplikation.
Powermatic 80. Det är i botten ett ETA 2824, men med kiselspiral (klarar magnetism bra) och lång gångreserv (80h). Det hade förut en gånghake i plast, vilket inte är uppskattat. Köper du en äldre klocka med det verket kan du drabbas av det. Den slits och blir dålig med tiden. Så vid service byts den ut till en motsvarande i metall. Sedan något par år tror jag, har de dock ersatt gångvägen av en annan i metall med rubiner, som det ska vara. Med det verket får du en fin och stabil gång. Men om du är nostalgiskt lagd blir du nog besviken därför att de förmodligen kommer att byta ut verket om du lämnar in den på service hos Swatchgroup. Varför? Därför att det är dels billigare för dem, dels som jag skrev ovan, är det svårt att rucka det, om det skulle behövas.
Det är fullt möjligt att serva, det är inget konstigt med det, men ruckningen är inte optimerad för andrahandsmarknaden.
Dessa verk sitter i Certina, Longines, Tissot m fl från Swatchgroup som sagt.
 

Ekebeke

Basic
1000009592.jpg
Nu har jag genomfört min första ruckning och ställt klockan efter fröken ur ska bli spännande att se vad resultatet blir. Snabbar sig ca 4sek crown down och tappar lika mycket face up så får vi se vad det blir över ett dygn. Jag rörde inte justeringen för beat error då den ligger mellan 0,3-0,5 rätt eller fel?

Läste även igenom artikeln riktigt intressant förstår inte allt än men det kommer väl. Vilken prisklass ska man komma upp i för att det ska vara balans hjul med skruvar? I urverken?

Trevlig söndag på er!
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
1000009592.jpg
Nu har jag genomfört min första ruckning och ställt klockan efter fröken ur ska bli spännande att se vad resultatet blir. Snabbar sig ca 4sek crown down och tappar lika mycket face up så får vi se vad det blir över ett dygn. Jag rörde inte justeringen för beat error då den ligger mellan 0,3-0,5 rätt eller fel?

Läste även igenom artikeln riktigt intressant förstår inte allt än men det kommer väl. Vilken prisklass ska man komma upp i för att det ska vara balans hjul med skruvar? I urverken?

Trevlig söndag på er!
Beat error under 0,6 är anständigt, så det där är rimligt.
Det kan säkert funka. Min erfarenhet är att klockan behöver "gå plus" i timegraphern för att på armen gå rätt nära noll. Anledningen till detta med verk som påverkas märkbart av gravitationen är att de ofta tappar fart när du rör på dem, och att de sen går lite fortare och stabiliserar sig på en lite högre svängningstakt när de är stilla.
Men hur har du din arm? Stilla? Ja, ibland, men ofta inte. Därför behöver de gå lite mera plus för att i praktiken landa kring noll när du använder dem.
Du får helt enkelt prova. Men justera lite i taget, och notera hur mycket du justerat, så att du kan gaffla in dig efter ett par försök.

Skruvar hittar du på exklusivare verk. Googla free sprung balance wheel så hittar du. Rolex använder det, som ett exempel.
 

Ekebeke

Basic
Sedan igår eftermiddag har klockan tappat en sekund när jag jämför med fröken ur! Blir spännande att se över flera dagar tänkte labba lite med hur jag lägger den på natten för att jaga ikapp eller tappa lite tid. Tack för all nyttig info.

Då är powermatic 80 ett free sprung om jag har förstått det rätt? Vet ni vad det är som gör att ett free sprung verk är mindre känsligt för gravitationen blir är det mer massa i balanshjulet som gör att det orkar driva på i olika positioner?
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Sedan igår eftermiddag har klockan tappat en sekund när jag jämför med fröken ur! Blir spännande att se över flera dagar tänkte labba lite med hur jag lägger den på natten för att jaga ikapp eller tappa lite tid. Tack för all nyttig info.

Då är powermatic 80 ett free sprung om jag har förstått det rätt? Vet ni vad det är som gör att ett free sprung verk är mindre känsligt för gravitationen blir är det mer massa i balanshjulet som gör att det orkar driva på i olika positioner?
Ja, det är det. Det är väl lite av en budgetvariant.
Jag tror att din slutsats är rätt. Det kommer att vara väldigt välbalanserat, och med vikter rätt långt ut på balansen ökar tröghetsmomentet.
 
Topp