• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Timegrapher app

Endusima

Silver
2-Faktor
Hej, undrar om nån har koll på hur bra timegrapher-appar är jämfört med en "riktig" timegrapher?

Ser ju ganska legit ut? (Detta är min vostok t.ex)
Screenshot_20220112-112004.jpg

• Like
Reactions: v0n
Jag brukar använda samma app och har visserligen inte jämfört med Timegrapher men resultaten stämmer i alla fall väldigt väl in på verklig avvikelse för min del. 🙂

Är aningens antiteknik men använder den appen ganska ofta. Tycker t.o.m den säger mer än en "billigare" timegrapher då man även kan avläsa slagen på kurvan manuellt om något är galet.
Utmanar dig att få Vostoken til +5spd och en beat error under 0.4 ms @Endusima ? 😄

Är aningens antiteknik men använder den appen ganska ofta. Tycker t.o.m den säger mer än en "billigare" timegrapher då man även kan avläsa slagen på kurvan manuellt om något är galet.
Utmanar dig att få Vostoken til +5spd och en beat error under 0.4 ms @Endusima ? 😄
Alltså jag har ju hört att dom ska kunna gå väldigt bra om man justerar...

• Like
Har en timegrapher, ska jämföra imorgon! Rent tekniskt bör det inte alls vara svårt att göra en timegrapher app, det viktigaste är ju en någorlunda bra mikrofon bara :)

Har en timegrapher, ska jämföra imorgon! Rent tekniskt bör det inte alls vara svårt att göra en timegrapher app, det viktigaste är ju en någorlunda bra mikrofon bara :)
Spännande! En fördel med en riktig timegrapher är väl att det blir enklare att mäta i olika positioner. Får hålla klockan mot mikrofonen på telefonen och det blir ju dels svårt att hålla helt stilla samt segt om man ska mäta över längre perioder.

Bättre än väntat faktiskt! Nu kanske man inte kan lita på helt det och använda det vid försäljningssammanhang, men det är en bra fingervisning. Synd att man inte kan se amplituden. Speedmastern blev spot on i tidsavvikelse.

1642064593809.png

1642064603556.png

1642064613284.png

Intressant att appen visar på mkt högre beat error
Det har förmodligen att göra med svårigheten att mäta korrekt. Timegraphern mäter via baklocket antar jag så man kanske får samma resultat om man monterar av länk /öppnar bandet och mäter med mikrofonen helt rakt över baklocket? På timegraphern kan man även justera vinkeln exakt för att anpassa mätningen efter vilken klocka det gäller och den plockar nog inte heller upp lika mycket bakgrundsljud då mätningen sker mycket mer koncentrerat.

Bara en amatörgissning men en jävligt bra sådan om jag får säga det själv. 😎

Här är ett skräckexempel 😂😂😂
Screenshot_20220112-110519.jpg
Nej då, kurvan är jämn och fin, det är huvudsaken. När man sedan regulerar vill man få de två staplarna så nära varandra som möjligt först (beat error) för att sedan få till själva gångavvikelsen. Jämför med Speedyn längre upp som är ett skolexempel på hur kurvan ska se ut.

Nej då, kurvan är jämn och fin, det är huvudsaken. När man sedan regulerar vill man få de två staplarna så nära varandra som möjligt först (beat error) för att sedan få till själva gångavvikelsen. Jämför med Speedyn längre upp som är ett skolexempel på hur kurvan ska se ut.
Ja det är ju enkelt att justera, sen så är det ju hög beat error men så länge den går jämnt så. Har hört att det kan bli assymetriskt slitage men använder den så sällan ändå.

• Like
Ja det är ju enkelt att justera, sen så är det ju hög beat error men så länge den går jämnt så. Har hört att det kan bli assymetriskt slitage men använder den så sällan ändå.
Ja, ganska lätt hänt att reguleringsarmarna (eller vad det nu heter) "flyttar" sig lite om klockan fått en stöt eller så också, inga konstigheter 🙂

Någon som har tips på bra App som är kompatibel med Iphone? :)
Vet dock inte hur väl den fungerar. Betygen verkar OK men långt ifrån WAM på android. Det hade varit intressant med en jämförelse mellan apparna för att se om de ger snarlika resultat.

Vet dock inte hur väl den fungerar. Betygen verkar OK men långt ifrån WAM på android. Det hade varit intressant med en jämförelse mellan apparna för att se om de ger snarlika resultat.

Tack! Ska kika på den 😃

Tillbaka
Topp