• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timeless UF - Ung företagsamhet

Timeless UF

Breitling
Hej! :)

Vi är fem elever på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping som ska starta UF-företag. Gemensamt för oss är att vi har ett brinnande intresse för klockor och entreprenörskap.
Vår affärsidé på Timeless UF är att sälja, byta och köpa klockor. Försäljningen ska ske över nätet med hjälp av en digitaliserad web-shop och vi vill erbjuda våra kunder ett brett sortiment med tilltalande priser och utmärkt service. Dessutom skall det kännas tryggt att handla hos, därför kommer samtliga klockor äkthetskontrolleras.

Vi har skapat en enkätundersökning som underlag till vår marknadsundersökning och skulle uppskatta om du tog dig tiden att besvara.
https://docs.google.com/forms/d/1f08bhroDk2J-T5ORLfG9kXRrS9XeUGa706WNldkvixs/edit
Stort tack på förhand!

Ytterligare är vårt mål att hitta samarbeten och skapa partnerskap med exempelvis en auktoriserad återförsäljare eller urmakare. Är du intresserad är det bara att höra av sig!

Vänliga hälsningar,
Timeless UF
 
Senast ändrad:

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Hej! :)

Vi är fem elever på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping som ska starta UF-företag. Gemensamt för oss är att vi har ett brinnande intresse för klockor och entreprenörskap.
Vår affärsidé på Timeless UF är att sälja, byta och köpa klockor. Försäljningen ska ske över nätet med hjälp av en digitaliserad web-shop och vi vill erbjuda våra kunder ett brett sortiment med tilltalande priser och utmärkt service. Dessutom skall det kännas tryggt att handla hos, därför kommer samtliga klockor äkthetskontrolleras.

Vi har skapat en enkätundersökning som underlag till vår marknadsundersökning och skulle uppskatta om du tog dig tiden att besvara.
https://docs.google.com/forms/d/1f08bhroDk2J-T5ORLfG9kXRrS9XeUGa706WNldkvixs/edit
Stort tack på förhand!

Ytterligare är vårt mål att hitta samarbeten och skapa partnerskap med exempelvis en auktoriserad återförsäljare eller urmakare. Är du intresserad är det bara att höra av sig!

Vänliga hälsningar,
Timeless UF
Intressant. Men har ni kapitalet? När jag själv hade UF var ju kapitalsbiten det svåra :)
 

Timeless UF

Breitling
Om ni betalar lika mycket som privatpersoner, hur ska ni då tjäna pengar?
Vissa människor föredrar säkerheten att vända sig till seriösa företag och på så sätt minimera risken för bedrägeri. Av den simpla anledning kan man också tänka sig betala en lite högre pris.

Värt att poängtera är dock det faktum att vi kommer försöka hålla relativt låga marginaler. Huvudsaken med vårt företag är inte enbart att gå med vinst, utan vi ser det som ett spännande lärotillfälle.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Om ni betalar lika mycket som privatpersoner, hur ska ni då tjäna pengar?
Företag som säljer klockor brukar kunna ta ett lite högre pris. Då på grund av att de äkthetskontrollerar, ser till så att köpet är säkert och professionellt och i vissa fall som med @Gripenbro.se lämnar funktionsgaranti. Något som varit väldigt smidigt för mig som köpte en klocka av dem där kronografen inte nollställde rätt. Gripenbro fixade då detta gratis.

OM Timeless UF erbjuder liknande tjänster borde de kunna ta en tusing eller så mer än en privatperson. Är det däremot så att de inte erbjuder något mer än en privatperson hade gjort så har du alldeles rätt i att det blir väldigt svårt att tjäna pengar/få nöjda kunder/växa avsevärt.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Nej. Visserligen sitter vi på starka grundkunskaper för att kunna avgöra äkthe i många fall. Men tanken är att skapa samarbete med pantbank, auktionshus, urmakare eller annan speciallist på klockor. :)
Lite provocerande fråga men vad är er usp? Vad skiljer er från exempelvis, luxury watches, gripenbro, royal watches, nymans pre-owned osv? Varför ska jag köpa/sälja av/till just er?
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Huvudsaken med vårt företag är inte enbart att gå med vinst, utan vi ser det som ett spännande lärotillfälle.
Jag förstår att ni ser detta som ett lärotillfälle, och det är ju kul och smidigt. Men jag skulle definitivt satsa på att tjäna pengar. Ett företag klarar sig inte på små marginaler. Därför lär ni er mer vettiga saker om ni kör detta professionellt, som om det vore ett "riktigt" bolag där målet egentligen är att tjäna pengar.

Och om det man gör samtidigt är kul blir det ju bara bättre :)
 

JB_XII

Rolex
Nej. Visserligen sitter vi på starka grundkunskaper för att kunna avgöra äkthet. Men tanken är att skapa samarbete med pantbank, auktionshus, urmakare eller annan speciallist på klockor. :)

Ni kan ju kolla om det finns kunniga personer från forumet som bor i närheten av er och ifall de vill ställa upp för att kolla på klockorna.

Utgå inte från att erbjuda samma peng som vad en privatperson hade gett.
Ur er synpunkt så har ni omkostnader att ta hänsyn till.

Försök istället att tillföra ett mervärde som en privatperson inte kan/har lust med.

Kul med företagande! UF är en bra start och jag kommer själv ihåg den tiden med glädje :)
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Företag som säljer klockor brukar kunna ta ett lite högre pris. Då på grund av att de äkthetskontrollerar, ser till så att köpet är säkert och professionellt och i vissa fall som med @Gripenbro.se lämnar funktionsgaranti. Något som varit väldigt smidigt för mig som köpte en klocka av dem där kronografen inte nollställde rätt. Gripenbro fixade då detta gratis.

OM Timeless UF erbjuder liknande tjänster borde de kunna ta en tusing eller så mer än en privatperson. Är det däremot så att de inte erbjuder något mer än en privatperson hade gjort så har du alldeles rätt i att det blir väldigt svårt att tjäna pengar/få nöjda kunder/växa avsevärt.
Fast detta är ett UF-företag som lägga ner efter 6 månader ish. Varför skulle någon vilja sälja en klocka till ungdomar som knappt fyllt 18 när det finns andra större och stabilare aktörer på marknaden?
 

Timeless UF

Breitling
Lite provocerande fråga men vad är er usp? Vad skiljer er från exempelvis, luxury watches, gripenbro, royal watches, nymans pre-owned osv? Varför ska jag köpa/sälja av just er?

Främst för att vi är ett mer prisvärt alternativ då vi har lägre marginaler och till stor del fortfarande erbjuder samma tjänster och samma produkter.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fast detta är ett UF-företag som lägga ner efter 6 månader ish. Varför skulle någon vilja sälja en klocka till ungdomar som knappt fyllt 18?
Själv bryr jag mig inte riktigt till vem jag säljer, bara motparten betalar en rimlig summa och affären är trevlig. Jag ser inte varför ett par 18-åringar inte skulle kunna erbjuda det.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
ED alltså. Där slogs man ju en gång i tiden.

Kul idé iallafall. Ni bör ju dock utmärka er på något sätt kanske? Finns många verksamheter likt er som ploppar upp.

Tror att något av det svåraste med att sälja begagnade ur är att ha kunskap om skick på saker. Där har ni något att lära er och utvecklas med. Krävs dock rätt hög kunskap redan från början för att inte fallera totalt.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vissa människor föredrar säkerheten att vända sig till seriösa företag och på så sätt minimera risken för bedrägeri. Av den simpla anledning kan man också tänka sig betala en lite högre pris.

Värt att poängtera är dock det faktum att vi kommer försöka hålla relativt låga marginaler. Huvudsaken med vårt företag är inte enbart att gå med vinst, utan vi ser det som ett spännande lärotillfälle.
Är ni verkligen ett seriöst företag då? :)
Företag som säljer klockor brukar kunna ta ett lite högre pris. Då på grund av att de äkthetskontrollerar, ser till så att köpet är säkert och professionellt och i vissa fall som med @Gripenbro.se lämnar funktionsgaranti. Något som varit väldigt smidigt för mig som köpte en klocka av dem där kronografen inte nollställde rätt. Gripenbro fixade då detta gratis.

OM Timeless UF erbjuder liknande tjänster borde de kunna ta en tusing eller så mer än en privatperson. Är det däremot så att de inte erbjuder något mer än en privatperson hade gjort så har du alldeles rätt i att det blir väldigt svårt att tjäna pengar/få nöjda kunder.
Jag förstår att riktiga företag kan ta mer betalt, och jag har inga invändningar mot att de existerar då jag till fullo greppar värdet de (oftast) tillför.
 

Timeless UF

Breitling
Jag förstår att ni ser detta som ett lärotillfälle, och det är ju kul och smidigt. Men jag skulle definitivt satsa på att tjäna pengar. Ett företag klarar sig inte på små marginaler. Därför lär ni er mer vettiga saker om ni kör detta professionellt, som om det vore ett "riktigt" bolag där målet egentligen är att tjäna pengar.

Och om det man gör samtidigt är kul blir det ju bara bättre :)
Oroa dig inte, vi satsar definitivt på att tjäna pengar. Vi kommer självklart ha tillräckliga marginaler för att gå med vinst. Men pengar är inte vår enda drivkraft :)
 

Timeless UF

Breitling
Ni kan ju kolla om det finns kunniga personer från forumet som bor i närheten av er och ifall de vill ställa upp för att kolla på klockorna.

Utgå inte från att erbjuda samma peng som vad en privatperson hade gett.
Ur er synpunkt så har ni omkostnader att ta hänsyn till.

Försök istället att tillföra ett mervärde som en privatperson inte kan/har lust med.

Kul med företagande! UF är en bra start och jag kommer själv ihåg den tiden med glädje :)
Stort tack för tipset!
 
Topp