• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timeless UF - Ung företagsamhet

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är ni verkligen ett seriöst företag då? :)

Jag förstår att riktiga företag kan ta mer betalt, och jag har inga invändningar mot att de existerar då jag till fullo greppar värdet de (oftast) tillför.
Jo men då förstår jag. Trodde först att du tänkte att privatperson som företag ska ta lika betalt.
Men då handlar det mer om att företaget är så pass nytt och inte riktigt innehar några erfarenheter? Det kan jag förstå. :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Idén är färsk och vi har mycket att arbeta. Hur vidare garantier kommer se ut har vi ännu inte diskuterat. Målet är dock att kunna erbjuda det. :)
Försök hitta mervärden som kunden uppskattar. Utan dem är det ingen skillnad från att köpa från en privatperson. Garanti är då ett prima exempel. Ett annat exempel skulle till exempel vara ett äkthetscertifikat, eller ett erbjudande där kunden exempelvis får välja bland några band, verktyg eller andra klockrelaterade accessoarer vid köp.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Själv bryr jag mig inte riktigt till vem jag säljer, bara motparten betalar en rimlig summa och affären är trevlig. Jag ser inte varför ett par 18-åringar inte skulle kunna erbjuda det.
Om du får likvärdigt betalat. Vem säljer du helst till UF-företag eller t.ex. LW? Det jag menar är att man måste nog komma med något unikt för att locka kunderna från det som redan finns på marknaden
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Om du får likvärdigt betalat. Vem säljer du helst till UF-företag eller t.ex. LW? Det jag menar är att man måste nog komma med något unikt för att locka kunderna från det som redan finns på marknaden
Själv tycker jag det är viktigare med vad man får när man köper hos dem. När jag säljer vill jag egentligen bara ha två saker, det kvittar vem jag säljer till.
1. Rimligt pris
2. Trevlig affär :)
Men det kanske bara är jag?
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Om du får likvärdigt betalat. Vem säljer du helst till UF-företag eller t.ex. LW? Det jag menar är att man måste nog komma med något unikt för att locka kunderna från det som redan finns på marknaden
Vem jag säljer till är väl av mindre betydelse så länge jag får det pris jag vill ha. Vem jag väljer att köpa av är en annan diskussion.

Edit: typ tvåa på den bollen... Se inlägget ovan o_O
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jo men då förstår jag. Trodde först att du tänkte att privatperson som företag ska ta lika betalt.
Men då handlar det mer om att företaget är så pass nytt och inte riktigt innehar några erfarenheter? Det kan jag förstå. :)
Jag förstår inte vad affären är. Det är lätt att säga att man ska köpa och sälja och tjäna pengar och erbjuda diverse grejer, det är en annan att göra det i verkligheten.
Om du får likvärdigt betalat. Vem säljer du helst till UF-företag eller t.ex. LW? Det jag menar är att man måste nog komma med något unikt för att locka kunderna från det som redan finns på marknaden
Precis. Och gudarna ska veta att de begagnathandlare som inte är t.ex LW redan jobbar med tighta marginaler - det är bara att kolla valfri begagnathandlare på allabolag.
Och då ska man tillägga att det inte sällan är företag som redan har 6- eller 7-siffriga belopp som de dealar med.

Vem jag säljer till är väl av mindre betydelse så länge jag får det pris jag vill ha. Vem jag väljer att köpa av är en annan diskussion.
Personligen säljer jag gärna till någon jag litar på, speciellt om det är ett företag som jag förutsätter kommer vilja betala efter de mottagit klockan.
 

Mic1

Rolex
2-Faktor
Jag förstår inte vad affären är. Det är lätt att säga att man ska köpa och sälja och tjäna pengar och erbjuda diverse grejer, det är en annan att göra det i verkligheten.

Precis. Och gudarna ska veta att de begagnathandlare som inte är t.ex LW redan jobbar med tighta marginaler - det är bara att kolla valfri begagnathandlare på allabolag.
Och då ska man tillägga att det inte sällan är företag som redan har 6- eller 7-siffriga belopp som de dealar med.


Personligen säljer jag gärna till någon jag litar på, speciellt om det är ett företag som jag förutsätter kommer vilja betala efter de mottagit klockan.
Jo visst. När jag säljer vill jag ju ha bästa pris och veta att pengarna landar. När jag köper är det ju dock andra parametrar som väger in. Exempelvis, att jag vet att klockan kommer fram i beskrivet skick, äkthet, leveranstid osv
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Jag förstår inte vad affären är. Det är lätt att säga att man ska köpa och sälja och tjäna pengar och erbjuda diverse grejer, det är en annan att göra det i verkligheten.

Precis. Och gudarna ska veta att de begagnathandlare som inte är t.ex LW redan jobbar med tighta marginaler - det är bara att kolla valfri begagnathandlare på allabolag.
Och då ska man tillägga att det inte sällan är företag som redan har 6- eller 7-siffriga belopp som de dealar med.


Personligen säljer jag gärna till någon jag litar på, speciellt om det är ett företag som jag förutsätter kommer vilja betala efter de mottagit klockan.

Du har helt rätt i sak, absolut. Sen kan man ju också samtidigt som man framför sin ståndpunkt vara Något stöttande och poditiv till ungdomars projekt och idéer, givet att de inte handlar om ngn form av illegal verksamhet eller dylikt. Klagas ju ändå alltid rätt mkt på den senaste generationen, jag själv inkluderad.

Kan vara nyttigt att misslyckas ibland, tror majoriteten av de som "lyckats" har några riktiga bajsackor i blå skåpet där man för sig själv skäms över sin egen naivitet...

Kör på, satsa allt ni har, säger jag.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Kul med UF-företag. Själv sålde jag brandsläckare på gymnasiet. Det gick sådär...
Som vissa poängterar ovan så tror jag dock att det blir knepigt för er att få snurr på detta. Ni kan mest troligt inte konkurrera med vare sig produktutbud, pris, tillgänglighet, marknadsföring eller personalens kunskap. Men det kan säkert vara lärorikt ändå.
Om jag hade varit er hade jag dock krängt billiga natos och bandbytarverktyg bland era jämnåriga. Där skulle ni nog kunna konkurrera med åtminstone tillgänglighet och pris.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Du har helt rätt i sak, absolut. Sen kan man ju också samtidigt som man framför sin ståndpunkt vara Något stöttande och poditiv till ungdomars projekt och idéer, givet att de inte handlar om ngn form av illegal verksamhet eller dylikt. Klagas ju ändå alltid rätt mkt på den senaste generationen, jag själv inkluderad.

Kan vara nyttigt att misslyckas ibland, tror majoriteten av de som "lyckats" har några riktiga bajsackor i blå skåpet där man för sig själv skäms över sin egen naivitet...

Kör på, satsa allt ni har, säger jag.
Kanske, men ganska mycket som kan gå åt skogen här känner jag. :)
 

Timeless UF

Breitling
[
Du har helt rätt i sak, absolut. Sen kan man ju också samtidigt som man framför sin ståndpunkt vara Något stöttande och poditiv till ungdomars projekt och idéer, givet att de inte handlar om ngn form av illegal verksamhet eller dylikt. Klagas ju ändå alltid rätt mkt på den senaste generationen, jag själv inkluderad.

Kan vara nyttigt att misslyckas ibland, tror majoriteten av de som "lyckats" har några riktiga bajsackor i blå skåpet där man för sig själv skäms över sin egen naivitet...

Kör på, satsa allt ni har, säger jag.
Tack för supporten! Gläder oss att höra :)
 

Timeless UF

Breitling
Kul att många visat intresse samt ställt problematiska frågor, gett konstruktiv kritik och konverserat i övrigt. :)

Vi försöker ta åt oss av allmänna tips och idéer och all feedback uppskattas.

För de som är intresserade uppmanar vi att följa oss på instagram @timeless_uf
Där kommer ni få följa med på vår resa och hålla er uppdaterade på vad som erbjuds i butiken. Ni kommer även få äran att lära känna företaget ända in på individ nivå.

Vänliga hälsningar,
Timeless UF
 

EmilSve

Cartier
Hej! :)

Vi är fem elever på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping som ska starta UF-företag. Gemensamt för oss är att vi har ett brinnande intresse för klockor och entreprenörskap.
Vår affärsidé på Timeless UF är att sälja, byta och köpa klockor. Försäljningen ska ske över nätet med hjälp av en digitaliserad web-shop och vi vill erbjuda våra kunder ett brett sortiment med tilltalande priser och utmärkt service. Dessutom skall det kännas tryggt att handla hos, därför kommer samtliga klockor äkthetskontrolleras.

Vi har skapat en enkätundersökning som underlag till vår marknadsundersökning och skulle uppskatta om du tog dig tiden att besvara.
https://docs.google.com/forms/d/1f08bhroDk2J-T5ORLfG9kXRrS9XeUGa706WNldkvixs/edit
Stort tack på förhand!

Ytterligare är vårt mål att hitta samarbeten och skapa partnerskap med exempelvis en auktoriserad återförsäljare eller urmakare. Är du intresserad är det bara att höra av sig!

Vänliga hälsningar,
Timeless UF
Rolig idé! Ska bli kul att följa :)
 

Admm

KS Explorers Club
Kul!
Jag drev förra året ett UF-företag som sålde Nato-band bland annat här på ks.

Kan säga att jag fick en hel del som köpte för att det var billigt men också då vi var tydliga med att vi var ett UF-företag!

Behöver ni någon typ av hjälp eller tips så hör gärna av dig i PM! Vi vann en hel del tävlingar som UF-företag och hjälper gärna till med lite tips :)
 

Eleganten

Omega
Hej! :)

Vi är fem elever på Erik Dahlbergsgymnasiet i Jönköping som ska starta UF-företag. Gemensamt för oss är att vi har ett brinnande intresse för klockor och entreprenörskap.
Vår affärsidé på Timeless UF är att sälja, byta och köpa klockor. Försäljningen ska ske över nätet med hjälp av en digitaliserad web-shop och vi vill erbjuda våra kunder ett brett sortiment med tilltalande priser och utmärkt service. Dessutom skall det kännas tryggt att handla hos, därför kommer samtliga klockor äkthetskontrolleras.

Vi har skapat en enkätundersökning som underlag till vår marknadsundersökning och skulle uppskatta om du tog dig tiden att besvara.
https://docs.google.com/forms/d/1f08bhroDk2J-T5ORLfG9kXRrS9XeUGa706WNldkvixs/edit
Stort tack på förhand!

Ytterligare är vårt mål att hitta samarbeten och skapa partnerskap med exempelvis en auktoriserad återförsäljare eller urmakare. Är du intresserad är det bara att höra av sig!

Vänliga hälsningar,
Timeless UF

Önskar er all lycka! Idén är god, men konkurrensen är tuff. Nyckeln blir att hitta något som gör att ni särskiljer er. Precis som andra nämnt: sådant som får säljare (och köpare för den delen) att välja just er.
 

Subby

Rolex
Bra idé men ett år eller kanske två i erat fall är väldigt kort tid för att uppnå en viss nivå och igenkänning i en sådan bransch. För att konkurrera ut andra företag tycker jag att ni borde ha en massa pengar, ser det lite svårt att rulla med ett väldigt begränsat antal klockor. Det beror självklart på ifall ni bara vill ha erfarenhet och inte tjäna pengar på det ni kommer göra. Jag tycker att ni ska satsa på tillbehör/band!

Själv gjorde jag och några kompisar tvål hemma och sålde dem i presentaskar, det var inget vidare vinstmässigt men visst får man med sig mycket erfarenhet när man väl är klar.
 

Rulle

Audemars
känns lite att er ide gått för långt!
UF-företag blir ju lättare om man kan sälja i volym och inte behöva haggla om pris både när man köper in stycke klockor och sedan säljer dom...
 

Timeless UF

Breitling
Bra idé men ett år eller kanske två i erat fall är väldigt kort tid för att uppnå en viss nivå och igenkänning i en sådan bransch. För att konkurrera ut andra företag tycker jag att ni borde ha en massa pengar, ser det lite svårt att rulla med ett väldigt begränsat antal klockor. Det beror självklart på ifall ni bara vill ha erfarenhet och inte tjäna pengar på det ni kommer göra. Jag tycker att ni ska satsa på tillbehör/band!

Själv gjorde jag och några kompisar tvål hemma och sålde dem i presentaskar, det var inget vidare vinstmässigt men visst får man med sig mycket erfarenhet när man väl är klar.
Vi förstår att vi inte kommer ta över en hel bransch på ett halvår, men vi gör detta för att vi har ett starkt intresse för klockor och tycker det ska bli kul att testa något nytt.
Pengar och att gå med vinst är självfallet en del av ekvationen men en lika stor del är erfarnheterna och lärdomarna detta kommer att föra med sig. Tillbehör och band av olika karaktär kommer säljas och uppfylla syftet som kringprodukter i verksamheten. :)
 

Rulle

Audemars
Vi förstår att vi inte kommer ta över en hel bransch på ett halvår, men vi gör detta för att vi har ett starkt intresse för klockor och tycker det ska bli kul att testa något nytt.
Pengar och att gå med vinst är självfallet en del av ekvationen men en lika stor del är erfarnheterna och lärdomarna detta kommer att föra med sig. Tillbehör och band av olika karaktär kommer säljas och uppfylla syftet som kringprodukter i verksamheten. :)
haha asså förlåt men det pratas som om det ska startas något jätte stort...
det är ett UF-företag:angel::angel::angel:
 

Admm

KS Explorers Club
haha asså förlåt men det pratas som om det ska startas något jätte stort...
det är ett UF-företag:angel::angel::angel:
UF - ungt företagande, kanske är bra att starta något sånt här innan de slår till på ett AB och allt vad det innebär för att lära sig hur det går till ;)

Grunden till DW var just ett UF företag ;)
 

Rulle

Audemars
UF - ungt företagande, kanske är bra att starta något sånt här innan de slår till på ett AB och allt vad det innebär för att lära sig hur det går till ;)

Grunden till DW var just ett UF företag ;)
jo men det är en jävla massa snack...
snack om ett företag där man bara gjort ett instagramkonto utan att ens ha lagt in några bilder...

en massa snack om att man ska köpa in klockor till höger och vänster ocv hitta köpare..

ingen jävla aning om priasättning eller hur man ska kolla.äkthet, garanti och när man slår till med "Tillbehör och band av olika karaktär kommer säljas och uppfylla syftet som kringprodukter i verksamheten" så blir det ju bara för mycket .....

kom tillbaka när ni verkligen har något seriöst eller ska ni sätta forumet ks som rådgivare till hela projektet?

låter ju som om killarna ska fixa en jäkla nätshop och hyra in en massa proffs för olika tjänster...
detta tar ju lite längre tid än vad man har att leka med under ett UF-projekt!

visst man kan vara ambitiös men allt snack här blir ju bara löjligt!
 

kmg

Patek
2-Faktor
UF - ungt företagande, kanske är bra att starta något sånt här innan de slår till på ett AB och allt vad det innebär för att lära sig hur det går till ;)

Grunden till DW var just ett UF företag ;)
Är du verkligen helt säker på det sistnämnda? Han startade ju företaget under vår studietid på universitetet...
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
jo men det är en jävla massa snack...
snack om ett företag där man bara gjort ett instagramkonto utan att ens ha lagt in några bilder...

en massa snack om att man ska köpa in klockor till höger och vänster ocv hitta köpare..

ingen jävla aning om priasättning eller hur man ska kolla.äkthet, garanti och när man slår till med "Tillbehör och band av olika karaktär kommer säljas och uppfylla syftet som kringprodukter i verksamheten" så blir det ju bara för mycket .....

kom tillbaka när ni verkligen har något seriöst eller ska ni sätta forumet ks som rådgivare till hela projektet?

låter ju som om killarna ska fixa en jäkla nätshop och hyra in en massa proffs för olika tjänster...
detta tar ju lite längre tid än vad man har att leka med under ett UF-projekt!

visst man kan vara ambitiös men allt snack här blir ju bara löjligt!
Andas :) de är typ 17bast och gör skolprojekt. Håller helt med dig i flera aspekter, men man får nog ha lite hänsyn och komma med konstruktiv kritik istället för att såga på mitten. Tycker de för sin talan väl, men allt som skrivs måste ju ske också såklart, och allt kanske inte är möjligt att få ihop under den tiden ett UF är igång.

Angående äkthetskoll så hade de ju någon idé hur det skulle gå till.

Ett bra första tips som @Schmitza nämnde ovan. Instagram. Sätt igång och posta på er instagram, det tar ett tag att få igång ett konto och nå ut till rätt personer. Ni har ju relativt kort tid på er så det kan ju vara en bra start.
 

Rulle

Audemars
Andas :) de är typ 17bast och gör skolprojekt. Håller helt med dig i flera aspekter, men man får nog ha lite hänsyn och komma med konstruktiv kritik istället för att såga på mitten. Tycker de för sin talan väl, men allt som skrivs måste ju ske också såklart, och allt kanske inte är möjligt att få ihop under den tiden ett UF är igång.

Angående äkthetskoll så hade de ju någon idé hur det skulle gå till.

Ett bra första tips som @Schmitza nämnde ovan. Instagram. Sätt igång och posta på er instagram, det tar ett tag att få igång ett konto och nå ut till rätt personer. Ni har ju relativt kort tid på er så det kan ju vara en bra start.
får kanske be lite om ursäkt men det låter så jäkla ambitiöst och lite för mycket...
 
Topp