• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timeless UF - Ung företagsamhet

Admm

KS Explorers Club
jo men det är en jävla massa snack...
snack om ett företag där man bara gjort ett instagramkonto utan att ens ha lagt in några bilder...

en massa snack om att man ska köpa in klockor till höger och vänster ocv hitta köpare..

ingen jävla aning om priasättning eller hur man ska kolla.äkthet, garanti och när man slår till med "Tillbehör och band av olika karaktär kommer säljas och uppfylla syftet som kringprodukter i verksamheten" så blir det ju bara för mycket .....

kom tillbaka när ni verkligen har något seriöst eller ska ni sätta forumet ks som rådgivare till hela projektet?

låter ju som om killarna ska fixa en jäkla nätshop och hyra in en massa proffs för olika tjänster...
detta tar ju lite längre tid än vad man har att leka med under ett UF-projekt!

visst man kan vara ambitiös men allt snack här blir ju bara löjligt!

Tror du förstod vad jag menade. UF är till för att testa entreprenörskap, vilket man bör. Kan däremot hålla med om att projektet verkar stort, men om fallet är så upptäcker nog dem det rätt så snart.
 
VIKTIGT @Timeless UF - som UF-företagare får ni max plocka in 10.000 kr i riskkapital, vilket kan vara ett problem om man ska köpa & sälja kapitalvaror. Men heja er, UF e grymt, börja smått och jobba er uppåt. Skulle själv göra det enklare dvs sälja balla straps, tillbehör mm till klockor.

Gällande DW @Admm @kmg yes Filip drev UF men sålde inte klockor. Men hans karriär som företagare startade med UF.
 

JB_XII

Rolex
får kanske be lite om ursäkt men det låter så jäkla ambitiöst och lite för mycket...

Hur skall det annars se ut i en start-up? Oambitiöst? :D
Så länge man tror på sin idé och lägger ner arbetet i det.
Väldigt svenskt att tycka och tänka så mycket om andras idéer och mål... "inte skall du", "det går aldrig", "lägg ner" osv.
Jante-tänk... just go for it! :)
 

Rulle

Audemars
Hur skall det annars se ut i en start-up? Oambitiöst? :D
Så länge man tror på sin idé och lägger ner arbetet i det.
Väldigt svenskt att tycka och tänka så mycket om andras idéer och mål... "inte skall du", "det går aldrig", "lägg ner" osv.
Jante-tänk... just go for it! :)
haha jante hit å dit..
jag är bara realistisk!
 

kmg

Patek
2-Faktor
VIKTIGT @Timeless UF - som UF-företagare får ni max plocka in 10.000 kr i riskkapital, vilket kan vara ett problem om man ska köpa & sälja kapitalvaror. Men heja er, UF e grymt, börja smått och jobba er uppåt. Skulle själv göra det enklare dvs sälja balla straps, tillbehör mm till klockor.

Gällande DW @Admm @kmg yes Filip drev UF men sålde inte klockor. Men hans karriär som företagare startade med UF.
Så alla som drivit uf-företag och sen startar företag startade sin karriär med uf?
Vi säger så...
 

JB_XII

Rolex
haha jante hit å dit..
jag är bara realistisk!

Har du tillräckligt med fakta kring deras affärsidé för att sätta gränsen vad realistiskt är i detta fall? :)
Annars är det rätt nedlåtande att komma med sådana åsikter till ett gäng tonåringar som vill skapa något kreativt.
Svordomar och annat är väl inte så trevligt menar jag.
 

Sputniq

Panerai
Det mesta är väl kanske redan sagt, men jag skulle starkt råda er till att inte försöka er på premiumsegmentet. För att sidan ska verka seriös behövs, likt era tänkta konkurrenter, minst en handfull klockor att välja bland och då är vi snabbt uppe i 100.000:- bara i startkostnad. Att sedan behöva hantera eventuella garantiärenden hos missnöjda premiumkunder kan vara nog så jobbigt, och inte minst kostsamt.

Jag skulle hellre råda er till att sälja billiga begagnade klockor som ni putsar upp. På så sätt slipper ni den stora startkostnaden samt kan med största sannolikhet börja kränga klockor förhållandevis snabbt. Släng in något nato och bandverktyg på varje klocka och ni börjar ha något som är lite unikt :)
 

Timeless UF

Breitling
Det mesta är väl kanske redan sagt, men jag skulle starkt råda er till att inte försöka er på premiumsegmentet. För att sidan ska verka seriös behövs, likt era tänkta konkurrenter, minst en handfull klockor att välja bland och då är vi snabbt uppe i 100.000:- bara i startkostnad. Att sedan behöva hantera eventuella garantiärenden hos missnöjda premiumkunder kan vara nog så jobbigt, och inte minst kostsamt.

Jag skulle hellre råda er till att sälja billiga begagnade klockor som ni putsar upp. På så sätt slipper ni den stora startkostnaden samt kan med största sannolikhet börja kränga klockor förhållandevis snabbt. Släng in något nato och bandverktyg på varje klocka och ni börjar ha något som är lite unikt :)
Precis. Har kanske varit lite oklart framfört men en tanke är att vi ska nicsha in oss på klockor i lägre segment. Men mycket är beroende av vilka samarbeten vi lyckas skapa samt hur stor sponsring vi lyckas bringa in. :)
 

AlexLindh

Cartier
Jävla negativ ton på många håll i denna tråd, tråkigt.
Ni har en tuff uppgift, som många andra och även ni själva nämnt så är nog klockor i lägre prisklass och band med andra tillbehör rätt väg att gå i starten, PP och AP kan ni sälja om några år när du gått från UF till AB ;)
Jag följer här och på instagram, lycka till!
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Jävla negativ ton på många håll i denna tråd, tråkigt.
Ni har en tuff uppgift, som många andra och även ni själva nämnt så är nog klockor i lägre prisklass och band med andra tillbehör rätt väg att gå i starten, PP och AP kan ni sälja om några år när du gått från UF till AB ;)
Jag följer här och på instagram, lycka till!
De flesta vill nog väl, men andemeningen går till viss del förlorad i text på nätet.

Som tidigare nämnt känns att sälja band till era polare som ett enkelt första steg för att få lite snurr på det hela. Finns nog många i er närhet som gärna köper ett band eller två OCH ett verktyg för att göra det hemma. Det var ett gissel att hitta ett bandbytesverktyg när jag kom igång och ville byta band för första gången...
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Är det så? Synd att UF-mässa ska snacka skit om fallet är så :bored:
Såklart UF vill framställa sig så bra som möjligt och de tar varje chans de får, synd att organisationen är så oerhört PK.

VIKTIGT @Timeless UF - som UF-företagare får ni max plocka in 10.000 kr i riskkapital, vilket kan vara ett problem om man ska köpa & sälja kapitalvaror. Men heja er, UF e grymt, börja smått och jobba er uppåt. Skulle själv göra det enklare dvs sälja balla straps, tillbehör mm till klockor.

Gällande DW @Admm @kmg yes Filip drev UF men sålde inte klockor. Men hans karriär som företagare startade med UF.
Går att komma runt gränsen med 10k startkapital relativt lätt, ingen som faktiskt ser ditt banksaldo utan går att fiffla rejält med bokföringen.
 

Abrakadabra

Cartier
Såklart UF vill framställa sig så bra som möjligt och de tar varje chans de får, synd att organisationen är så oerhört PK.


Går att komma runt gränsen med 10k startkapital relativt lätt, ingen som faktiskt ser ditt banksaldo utan går att fiffla rejält med bokföringen.


Fiffla med bokföringen är alltid ett bra sätt att börja sin karriär på :)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Lycka till, jag skulle ändå säga att det nog är bättre satsa på mellansegment/billigare i prisklass då aktörer för lyxklockor ändå är rätt många. Och ev förlust blir mindre kännbart. Och det är nästan ett krav på ett konkurrenskraftigt pris ex vid försäljning och någon form av garanti etc för annars ser jag ingen större anledning till att välja er om inte priset är väldigt bra kontra de andra mer kända aktörerna (vilket jag tror år svårt med en ok marginal) som oftast erbjuder detta. Men bara mina tankar, hoppas såklart på succe :)
 

BoEtt

Rolex
Det behövs fler entreprenörer!
Sen om denna affärsidén är den bästa är något ni upptäcker som UF, helt rätt att köra på nåt ni brinner för.

En läxa har ni lärt er nu i den här tråden, att klockintresserade kan vara riktigt jobbiga jäklar, med munnen full av förståsigpå och besserwisserattityd.
Som tur är så finns det andra som kan bistå er med tips och råd under er tid som UF.

Lycka till, hoppas att ni lyckas, men framförallt att ni har kul och lär er hur ni ska göra sen, när det är på riktigt.
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Tror det kommer vara svårt att få någon ekonomi i eran ide och att det är en liten för stor risk så personligen tror jag det ät bättre att ni och säljer tillbehör till klockor, men ser gärna att ni bevisar mig fel. :)
Lycka till och hoppas det går bra för er!!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Det behövs fler entreprenörer!
Sen om denna affärsidén är den bästa är något ni upptäcker som UF, helt rätt att köra på nåt ni brinner för.

En läxa har ni lärt er nu i den här tråden, att klockintresserade kan vara riktigt jobbiga jäklar, med munnen full av förståsigpå och besserwisserattityd.
Som tur är så finns det andra som kan bistå er med tips och råd under er tid som UF.

Lycka till, hoppas att ni lyckas, men framförallt att ni har kul och lär er hur ni ska göra sen, när det är på riktigt.

Kanske eller så är många realister och vill hjälpa dem att inte gå in i något för stort och i långa loppet en skuldaffär. Går ju se det omvänt med, klart det är roligt när folk vill satsa men dumt negligera ev risker med som ung. Är det klockor i prisklass 30-100k och något går galet kan det bli kostsamt.
 

BoEtt

Rolex
Kanske eller så är många realister och vill hjälpa dem att inte gå in i något för stort och i långa loppet en skuldaffär. Går ju se det omvänt med, klart det är roligt när folk vill satsa men dumt negligera ev risker med som ung. Är det klockor i prisklass 30-100k och något går galet kan det bli kostsamt.
Håller helt med, men jag har inte sett i tråden att de ska kränga Rolex för 100k. Finns mkt annat som de kan fokusera på. Jag gör ingen bedömning av deras affärsidé, utan att ha detaljstuderat den men de har troligen duktiga lärare och mentorer som hjälper till. UF är ju ett välutvecklat system. Vi är själva sponsorer/partner/mentorer i vårt område. Deltar på deras mässor samt ger bort vinster.

Önskar er @Timeless UF återigen lycka till att följa er dröm att starta eget.
 

FrommJR

Breitling
Riktigt kul idé, var inte länge sedan jag själv sysslade med UF-Företagande :)
Halvsvår bransch att slå sig in på som en ny aktör, men önskar er lycka till!
 
Topp