• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timex automatic

Hulken

Breitling
Timex automatic
Ingen ide om årtal på denna nån som vet ?
Ticka gör den :)
20160807_000842.jpg
20160807_000906.jpg
20160807_000927.jpg
20160807_103424.jpg
20160807_000906.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Ser inga sprickor i glaset så den går att polera med lite Polywatch, annars har Timex klockor ofta problem med boetterna då de använde mestadels krom eller plätering.
 

jnsson

Breitling
1974 är den från. :)

Jag är svag för Timex Electric klockorna men inte så mycket de helt mekaniska.
Det är en mycket bra klocka för pensionärer. Man har då något att göra, måste dra upp den, för man rör sig inte tillräckligt mycket för att automatiken ska fungera. Jag köpt min i slutet på 60-talet, jobbade på verkstad, problemet var att chefen kunde se om jag jobbat eller slöat genom att titta på min klocka, gick den för sakta blev det bannor. Bäst gick den när jag körde pullmaxen, önskade då jag hade fått gå hem efter min klocka.
 

Bilagor

  • IMG_0313.JPG
    IMG_0313.JPG
    207.7 KB · Visningar: 45

Martin Lovasz

Audemars
Även när Timex försökte sig på quartz för första gången hade man kvar balansen så att säga att de var exakta var att ta it, men hjälpte nog när man var lat på jobbet för då var det tvärt om att de gick bäst i stiltje. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Timex automatic
Ingen ide om årtal på denna nån som vet ?
Ticka gör den :)
20160807_000842.jpg
20160807_000906.jpg
20160807_000927.jpg
20160807_103424.jpg
20160807_000906.jpg

Det där måste vara självaste definitionen av odekorerat verk! ;)
Jag är ganska glad för (vintage) Timex-klockor överlag, då de ofta har ganska rolig design på boetter och tavlor. Men som Martin säger så är det lite synd att de ofta ser lite härjade ut i sin plätering.
 

Martin Lovasz

Audemars
Man slog på stort med "21" modeller och graverade in stjärnor för att visa hur speciella dessa modeller var så även Timex kunde piffa upp sina verk (Leta upp bilder och börja skratta över det jag just skrev).
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
De där tavelbenen ger mig magont. Att man inte ens kunde fixa en vetttig lösning för att fixera tavlan vid urverket.
 

Martin Lovasz

Audemars
Jo, tror till och med serviceguiden säger att man bara skall öppna 3 ben och lirka av tavlan och att kombinationen av de 3 skall roteras.
Det till trots så är ju antalet servicetillfällen begränsat innan benen ryker av då de böjs fram och tillbaka.
Ja, man var nog brutalt medvetna om att klockorna var lite på den sköra sidan. Urverken bytte man helt enkelt ut vid mista problem så urmakarna jobbade sällan på dess klockor och rengöringen var även den minimal med liten demontering.
 
Topp