• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tio i topp - the one and only list

Greven

Audemars
Med anledning av en intressant tråd som @Oddset startade och som tar upp King Magazines lista av tio klassiker, så undrar jag hur ni skulle göra en sådan lista?
Jag har satt ihop min lista på modeller som jag anser vara klockvärldens tio klassiker. Hur har jag då tänkt? Jo, jag tror helt enkelt att dessa modeller på listan är de som man generellt känner till allra bäst internationellt.

Håll med mig, eller håll inte med mig alls. :) Vilka anser du vara klockvärldens tio i topp?

Här kommer min lista:
1. Rolex Submariner
2. Rolex Datejust
3. Rolex Daytona
4. Audemars Piguet Royal Oak
5. Patek Philippe Calatrava
6. Patek Philippe Nautilus
7. Omega Speedmaster
8. Jaeger-LeCoultre Reverso
9. Tag Heuer Monaco
10. Hublot Big Bang

Listan även med bilder, trots att de flesta av er känner till modellerna. Alla bilder hejdlöst snodda från interwebb.

1. Rolex Submariner
Rolex Submariner.png


2. Rolex Datejust
Rolex Datejust.png


3. Rolex Daytona
Rolex Daytona.png


4. Audemars Piguet Royal Oak
Audemars Piguet Royal Oak.png


5. Patek Philippe Calatrava
Patek Philippe Calatrava.png


6. Patek Philippe Nautilus
Patek Philippe Nautilus.png


7. Omega Speedmaster
Omega Speedmaster.png


8. Jaeger-LeCoultre Reverso
Jaeger-LeCoultre Reverso.png


9. Tag Heuer Monaco
Tag Heuer Monaco.png


10. Hublot Big Bang
Hublot Big Bang .png
 
Senast ändrad:

Moorflax

Patek
2-Faktor
Det där är ju svårt om man som jag inte har stenkoll på alla märken.
Men "de tre stora" Audemars Piguet, Patek Philippe och Vacheron Constantin borde kanske vara med?
(Läste någonstans att Longines är världens äldsta varumärke som fortfarande håller på. Då kanske de borde vara med också?) Edit: Nä det stämmer nog inte detta. Tack @Equilibrium för p-påkandet :)
Någonstans skulle jag ju vilja peta in Grand Seiko och Cartier också. Mycket svammel nu men jag tror jag byter ut Datejusten mot VC och så låter jag Cartier ta Hubbens plats istället Grand Seiko.
Äh va 17 vi säger så!

1. Rolex Submariner (ohotad etta såklart. Resten av fältet utan inbördes ordning)
2. Vacheron Constantin
3. Rolex Daytona
4. Audemars Piguet Royal Oak
5. Patek Philippe Calatrava
6. Patek Philippe Nautilus
7. Omega Speedmaster
8. Jaeger-LeCoultre Reverso
9. Tag Heuer Monaco
10. Cartier

Vacheron Constantin och Cartier nedan...

Vacheron-Constantin-Maitre-Cabinotier-Astronomica.jpg



639453_png_scale_521_high.png
 
Senast ändrad:

Cristian

Rolex
2-Faktor
GMT skulle absolut kunna platsa på listan. Jag var också inne på att byta ut Hublot mot Panerai, men frågan är om inte Hublot är mer välkänt trots allt...

Edit: Dock som påpekat högre upp i tråden så kanske Hublot inte riktigt är ett klassiskt märke. Ännu. Eller? Svårt. :)
Klassiskt är det nog inte men du skrev "generellt känner till internationellt". Då borde hubben platsa på listan.
 

Greven

Audemars
Anser att andraplatsen borde tillhöra Omega seamaster med en rätt stor marginal. Blir förvånad över att den inte tagits upp hittills.

Sen finns det väl Casio f-91w som borde med på listan :)
F-91W-1YEF.jpg
Bra poäng där angående Seamaster. Men frågan är om inte Speedmaster är snäppet mer klassisk, generellt sett alltså? Men kanske bägge modellerna borde vara med, frågan är bara vilken som puttas bort från topp-tio?
 

Greven

Audemars
Anser att andraplatsen borde tillhöra Omega seamaster med en rätt stor marginal. Blir förvånad över att den inte tagits upp hittills.

Sen finns det väl Casio f-91w som borde med på listan :)
F-91W-1YEF.jpg
Just det ja, Casio är ju också en klassiker, men där kanske G-Shock är den modell som borde läggas till listan?
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Bra poäng där angående Seamaster. Men frågan är om inte Speedmaster är snäppet mer klassisk, generellt sett alltså? Men kanske bägge modellerna borde vara med, frågan är bara vilken som puttas bort från topp-tio?
Just det ja, Casio är ju också en klassiker, men där kanske G-Shock är den modell som borde läggas till listan?
Jag hade plockat bort Hubloten och gjort en toppelva! :)
Funderade på G-shock men tänkte att f-91w borde vara mer klassisk. Känns som det är en av de mest kopierade klockorna efter Submarinern.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Svårt att välja bara 10 klassiker, finns ju också listor med 25 klassiker men ok. 10 klassiker 1 per märke kanske

Patek Nautilus
AP Royal oak
VC overseas
JLC Reverso
IWC ingeneur
Omega speedmaster
Breitling Navitimer
Heuer Monaco
Zenith el primero
Rolex sub

Men fyller på med 15 till och då fler per märke

Blancpain fifty fathoms
Patek Caltrava
IWC pilot/flieger
Jaeger memovox
Rolex gmt
Rolex Explorer 2
Rolex datejust
Rolex daytona
Omega constellation
Cartier tank
Omega seamaster
Heuer carrera
Chopard mille miglia
Ulysse nardin mariner
Breitling chronomat
 

Greven

Audemars
Svårt att välja bara 10 klassiker, finns ju också listor med 25 klassiker men ok. 10 klassiker 1 per märke kanske

Patek Nautilus
AP Royal oak
VC overseas
JLC Reverso
IWC ingeneur
Omega speedmaster
Breitling Navitimer
Heuer Monaco
Zenith el primero
Rolex sub

Men fyller på med 15 till och då fler per märke

Blancpain fifty fathoms
Patek Caltrava
IWC pilot/flieger
Jaeger memovox
Rolex gmt
Rolex Explorer 2
Rolex datejust
Rolex daytona
Omega constellation
Cartier tank
Omega seamaster
Heuer carrera
Chopard mille miglia
Ulysse nardin mariner
Breitling chronomat
Bra tio-lista med en modell per märke! Intressant att du tar med Ingy istället för Portuguese. Zenith var också en överraskning. Men det är det som är kul med dessa listor, speciellt om man skall försöka hitta max tio.
 

Greven

Audemars
I min (utökade) lattjolajban låda skulle en Hublot aldrig platsa, i övrigt håller jag med dig :)
EDIT: uuuh, inte Heuern heller.

Både Speedmaster och Seamaster på listan och ut med Hublot!

IWC Portuguese bör vara med på en sådan lista. Ut med Hubben och låt den marinera sig i 15-20 år innan den kan få en klassikerstämpel.
Verkar som Hublot inte anses platsa på klassiker-listan. ;) Inte ännu i allfall...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så kriteriet är att de ska vara igenkända internationellt? I så fall behöver du fler billiga klockor, typ G-Shock, Omega Seamaster DeVille, SMP. Vem fan som inte är klockintresserad vet vad en Calatrava eller Big Bang är?
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Greven: tyckte att ingyn hade lite mer historia än portuguese på så sätt att den tillverkats kontinuerligt som modell iaf fast med ändrade utseenden sedan minst 50 år helt utan avbrott men båda borde nog ha varit med på 25 listan ( mille miglian var väl den jag tvekade över där )
Zenith. El primero. Det första automatiska kronografverket ( heuer breitling samtida ) och fortfarande ett av de bättre kronografverken inom romliga pengar
Hublot och panerai hamnar nog på listan inom 10 år men inga klassiker ännu ?
 

Greven

Audemars
Så kriteriet är att de ska vara igenkända internationellt? I så fall behöver du fler billiga klockor, typ G-Shock, Omega Seamaster DeVille, SMP. Vem fan som inte är klockintresserad vet vad en Calatrava eller Big Bang är?
Good point. Jag tänkte på vilka klockor som jag tror gemene man skulle kunna peka ut och sätta på en topp-lista. Tror i min enfald att även en icke klockintresserad skulle känna till en Calatrava och en Big Bang, kanske inte till namn, men känna till utseendet på modellen och absolut känna till märket Patek. :)

Men som du säger, kanske även G-Shock skulle kunna klämma in sig på listan.

Seiko är ju också ett klassiskt märke, men har inte kanske en speciell modell som är allmänt känd. SKX till exempel känner nog mest de som har lite mer ingående intresse för klockor.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Skulle våga påstå att Patek Philippe är okänt för de icke klockintresserade. Ytterst få i mina kretsar känner till Patek, liksom AP och VC.
Har svårt att se dom i listorna... Rolex, Omega, Breitling, m.fl. känner de flesta till..

Frågorna har oftast varit så;
- Är den där en Rolex?
Jag: - Ja
- Fyfan, typ dyraste märke va?
Jag: Närå, inte precis.
-Jaha, vilket är värre då?
Jag: Patek Philippe till exempel.
- Hrmm, har aldrig hört talas om det.....
 
Topp