• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips Öland!

Lowe92

Cartier
Har läst en hel del olika restrådar på forumet och tänkte att det var dags för Öland att få en såhär i sommartider. Ska dit med flickvännen snart och är ute efter lite tips. Det jag har tänkt än så länge är chokladfabriken/caféet som de har. Kanske vandra en sväng på alvaret också.

Jättetacksam för mer tips på vad man kan göra, både inne och ute eftersom svenska vädret inte är det pålitligaste!
 

Lowe92

Cartier
Pratas mycket om sandby borg här i kalmar just nu . Beror på hur historieintresserade ni är .
Det kan definitivt vara av intresse! Ska kika närmare på det, tackar!
Raukarna uppe på nordvästra ön (i höjd med Böda) kan vara lite coola om man gillar naturens krafter.
Låter spännande! Vet du om det finns något mer kul i området eller är det bättre att hitta saker på upp och nervägen? Vi utgår från Stora Rör mellan Färjestaden och Borgholm.
 

rogart-63

Patek
Det kan definitivt vara av intresse! Ska kika närmare på det, tackar!

Låter spännande! Vet du om det finns något mer kul i området eller är det bättre att hitta saker på upp och nervägen? Vi utgår från Stora Rör mellan Färjestaden och Borgholm.
Finns grejor från utgrävnigarna på Kalmar läns museum?
Vet inte när du kommer men Badrock på slottsruinen kanske? http://badrock.nu/
Om det finns biljetter kvar?
Finns rätt mycket vintageloppisar och vaniga loppisar?
För i tiden skulle man äta på Halltops gästgiveri? Tror den är gångbar även idag?
Sen har du konsthallen i Ekerum.
Längre upp på Öland finns Långe Erik och Byerums Raukar med utsikt mot Blå Jungfrun?
Vilket man oxå kan åka till ett par gånger per vecka? Går turer från både Oskarshamn och Byxelkrok.
Sorry var visst avgång dagligen? http://www.solkustturer.se/se/
 

RBJSWE

Cartier
Ska det käkas norr om Borgholm rekommenderas Kalk i Löttorp. Finns ett väldigt fint konditori/bakbod/lättlunch i Böda (längs med vägen).

Halltorps gästgiveri funkar fortfarande. Lite mer finmiddag.
 

MartinGFX

Cartier
Då ska vi se om jag i egenskap av ölänning kan dela med mig av lite tips.

Då ni utgår från Stora Rör tycker jag ni ska börja dagen med en cykeltur till Mormors Stenugnsbageri där ni kan äta frukost i lugn och ro (http://www.mormorsoland.se/bageri). En sväng norröver till Byrums Raukar är nästan ett måste, extra mysigt blir det om ni tar kustvägen en bit.

Om ni gillar god mat och har spenderarbyxorna på tycker jag ni ska försöka få bord på Hotell Borgholm där stjärnkock Karin Fransson huserar. Listar några andra vettiga restauranger/vattenhål som är värda ett besök.
- Lundgrens Garage (Amerikanskt/BBQ i Borgholm)
- Kackelstugan (Supermysigt ställe med egenproducerat öl och livemusik)
- Strandnära (Toppenställe söder om Färjestaden, god mat och dryck i trädgårdsmiljö)

En sväng förbi Ölandschoklad i Färjestadens hamn är ett måste. Toppenglass och choklad utlovas. De har nu även fullständiga rättigheter och serverar enklare charkuterier, en perfekt lunch/fika helt enkelt.

Foto 2016-07-13 22 15 38.jpg
 

Lowe92

Cartier
Då ska vi se om jag i egenskap av ölänning kan dela med mig av lite tips.

Då ni utgår från Stora Rör tycker jag ni ska börja dagen med en cykeltur till Mormors Stenugnsbageri där ni kan äta frukost i lugn och ro (http://www.mormorsoland.se/bageri). En sväng norröver till Byrums Raukar är nästan ett måste, extra mysigt blir det om ni tar kustvägen en bit.

Om ni gillar god mat och har spenderarbyxorna på tycker jag ni ska försöka få bord på Hotell Borgholm där stjärnkock Karin Fransson huserar. Listar några andra vettiga restauranger/vattenhål som är värda ett besök.
- Lundgrens Garage (Amerikanskt/BBQ i Borgholm)
- Kackelstugan (Supermysigt ställe med egenproducerat öl och livemusik)
- Strandnära (Toppenställe söder om Färjestaden, god mat och dryck i trädgårdsmiljö)

En sväng förbi Ölandschoklad i Färjestadens hamn är ett måste. Toppenglass och choklad utlovas. De har nu även fullständiga rättigheter och serverar enklare charkuterier, en perfekt lunch/fika helt enkelt.

Foto 2016-07-13 22 15 38.jpg

Finns grejor från utgrävnigarna på Kalmar läns museum?
Vet inte när du kommer men Badrock på slottsruinen kanske? http://badrock.nu/
Om det finns biljetter kvar?
Finns rätt mycket vintageloppisar och vaniga loppisar?
För i tiden skulle man äta på Halltops gästgiveri? Tror den är gångbar även idag?
Sen har du konsthallen i Ekerum.
Längre upp på Öland finns Långe Erik och Byerums Raukar med utsikt mot Blå Jungfrun?
Vilket man oxå kan åka till ett par gånger per vecka? Går turer från både Oskarshamn och Byxelkrok.
Sorry var visst avgång dagligen? http://www.solkustturer.se/se/

Tackar för tipsen! Låter riktigt härligt! Har redan siktat mig på Ölandschoklad så det är definitivt på listan, blir nog en del loppisar och lite rauk-safari också tänker jag. Så får vi se var vi hamnar på restaurang-sidan men skönt att få lite bra tips none the less.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag befinner mig just nu på Öland. Strax norr om södra Allvaret, på ett vandrarhem i Skogsby. Här finns inte mycket att göra förutom att promenera och uppleva naturen. Men vilken natur det finns!
På väg söderut från Skogsby i riktning mot Eriksöre
tmp_18919-20160711_132516-01-898648491.jpeg


Någonstans mellan Eriksöre och Stora Frö
tmp_18919-20160711_134015-01-6069223.jpeg


När ni är framme i Stora Frö rekommenderar jag en fika på ett ställe som heter Strand Nära. Kombinerat fika och BnB. Mysigt ställe.

Och så måste ni ut på Allvaret en sväng.
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Hänger i närheten av Borgholm men badar mest pool på tomten och på stranden i Köpingsvik (som är en riktigt bra strand nära Borgholm)
 

Lowe92

Cartier
Jag befinner mig just nu på Öland. Strax norr om södra Allvaret, på ett vandrarhem i Skogsby. Här finns inte mycket att göra förutom att promenera och uppleva naturen. Men vilken natur det finns!
På väg söderut från Skogsby i riktning mot Eriksöre
tmp_18919-20160711_132516-01-898648491.jpeg


Någonstans mellan Eriksöre och Stora Frö
tmp_18919-20160711_134015-01-6069223.jpeg


När ni är framme i Stora Frö rekommenderar jag en fika på ett ställe som heter Strand Nära. Kombinerat fika och BnB. Mysigt ställe.

Och så måste ni ut på Allvaret en sväng.
Jag är sugen på alvaret men oklart hur sugen flickvännen är så får kanske lägga mig där tyvärr... om det inte går att övertala henne när vi väl är där ;) Din bilder ser ju inte alls särskilt dumma ut!
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Jag är sugen på alvaret men oklart hur sugen flickvännen är så får kanske lägga mig där tyvärr... om det inte går att övertala henne när vi väl är där ;) Din bilder ser ju inte alls särskilt dumma ut!
Ingen av dem bilderna var på allvaret. Men klart värt ett besök. Hitta en kort led som tar någon timme bara och lura ut tjejen. Sen får du bjuda på lite vin så är allt förlåtet.

tmp_23911-20160713_214414338116894.jpg
 
Topp