• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips önskas om köp av ”riktig” klocka.

Clocksworth

Breitling
Nästa fråga Är gällande automatic
Denna klocka kommer jag inte att använda dagligen utan mera sparsamt.
Det blir inga problem med uret om den inte används dagligen?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
För de pengarna hade jag troligen inte valt rolex även om de är fina klockor med bra kvalitet är det sällan en bra idé att köpa det billigaste av någonting utan hellre satsa lite extra.

En Cartier Tank och en billig Tissot Visodate ger två kompletterande klockor i rätt segment inom budget skulle jag säga men det finns många fina klockor som kan fylla syftet.
Ännu bättre, en semivintage Cartier Santos

IMG_20161117_133149_115.JPG
 
Jag har ägt alla klockor jag kommer tipsa om och alla har hållit en väldigt fin kvalite för sitt pris och kommer från kända märken med gedigen historik.

Billigast men absolut en väldigt fin och prisvärd klocka som finns i både automat samt quartz variant där den sistnämnda kanske är att föredra i den här prisklassen då service kostnaden nästan är lika hög som klockvärdet.
Certina ds action precidrive (4000ish kr) eller automataren (6000ish kr) finns i fyra härliga urtavle färger (titanium,blå sunburst,grön sunburst samt svart)
maxresdefault.jpg

Annars ett märke som flyger lite under radarn men som håller mycket hög kvalite och framförallt har ett väldigt trevligt community här på forumet och det märket heter Sinn! Funnits sedan 60talet och har gjort en mängd med otroligt fina klockor men deras mesta 'allround' klocka heter 556 och finns i några olika varianter och är dessutom den billigaste dom tillverkar. Det enda negativa jag hittade med denna var att spännet på h-länken är sådär helt enkelt. Annars är den dunder!
v4sMqC5.jpg


Annan lite mer dressad sinn är annars 104an som också är väldigt fin. Ligger runt 13-14tkr och finns i numrerad tavla och en med index samt med svart/vit urtavla
iQzJQqL.jpg

Ett annat märke som jag alltid hållit kärt är Oris med en hel uppsjö av olika modeller men det är främst deras dykare det talats om på senaste år iom lanseringen av både Oris Aquis samt Oris diver 65an som är en reproduktion av en klocka dom gjorde just 1965. Aquisen är rätt stor (43.5mm) och finns i massa olika färg kombinationer och ligger runt 14-17tkr samt Oris 65an ligger ungefär däromkring också.
Oris Aquis :
xmmqwOC.jpg

Oris diver 65 :
JonryEv.jpg


Alla bilder är tagna av mig förutom av Certinan. Lycka till!
 

Clocksworth

Breitling
Jag har ägt alla klockor jag kommer tipsa om och alla har hållit en väldigt fin kvalite för sitt pris och kommer från kända märken med gedigen historik.

Billigast men absolut en väldigt fin och prisvärd klocka som finns i både automat samt quartz variant där den sistnämnda kanske är att föredra i den här prisklassen då service kostnaden nästan är lika hög som klockvärdet.
Certina ds action precidrive (4000ish kr) eller automataren (6000ish kr) finns i fyra härliga urtavle färger (titanium,blå sunburst,grön sunburst samt svart)
maxresdefault.jpg

Annars ett märke som flyger lite under radarn men som håller mycket hög kvalite och framförallt har ett väldigt trevligt community här på forumet och det märket heter Sinn! Funnits sedan 60talet och har gjort en mängd med otroligt fina klockor men deras mesta 'allround' klocka heter 556 och finns i några olika varianter och är dessutom den billigaste dom tillverkar. Det enda negativa jag hittade med denna var att spännet på h-länken är sådär helt enkelt. Annars är den dunder!
v4sMqC5.jpg


Annan lite mer dressad sinn är annars 104an som också är väldigt fin. Ligger runt 13-14tkr och finns i numrerad tavla och en med index samt med svart/vit urtavla
iQzJQqL.jpg

Ett annat märke som jag alltid hållit kärt är Oris med en hel uppsjö av olika modeller men det är främst deras dykare det talats om på senaste år iom lanseringen av både Oris Aquis samt Oris diver 65an som är en reproduktion av en klocka dom gjorde just 1965. Aquisen är rätt stor (43.5mm) och finns i massa olika färg kombinationer och ligger runt 14-17tkr samt Oris 65an ligger ungefär däromkring också.
Oris Aquis :
xmmqwOC.jpg

Oris diver 65 :
JonryEv.jpg


Alla bilder är tagna av mig förutom av Certinan. Lycka till!

Tackar för bilderna.
Hur viktigt är armbanden på klockor apropå kommentaren om länken?
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Ja en möglig från 50, 60, 70-tal utan box, cert, länk och servicehistorik. Inget att rekommendera som "förstaklocka"
Kan nog tycka att man kan hitta hyfsade objekt här på forumet ibland. Men visst, kanske 34 mm, manuell och oklar servicehistorik. Men tycker ändå att det är god känsla i dessa.
 
Tackar för bilderna.
Hur viktigt är armbanden på klockor apropå kommentaren om länken?
Det bästa är att köpa en klocka på länk i dessa fall stållänk så kan du alltid komplementera med ett läderband eller liknande vid senare tillfällen då bara länken brukar kosta iaf 3000kronor att köpa till i efterhand. Men alla dessa klockor jag har rekommenderat har riktigt bra länkar, det är främst en fråga om smak när det kommer till dessa klockor. Tex så har Sinn två olika länk modeller att välja mellan till deras klockor där den ena är mer dress och den andra har en sportigare look.
 

Zacko

Omega
17B3C824-80DF-4376-8103-6311AFA8D2E9.jpeg
Louis klockan var fin. :)


Ja och den ät dessutom en Limited edition

Info här:

Louis Erard 1931 Herr 66 226 AA22 Ltd
1931 är en hyllnings kollektion till året då Louis Erard grundades.
Retro inspirerad automat som är limiterad till 500 exemplar.

Levereras i gåvobox tillsammans med en exklusiv Montegrappa penna.

Detta är en mekanisk automatisk modell som dras upp av armens rörelse.

Material: Rostfritt stål
Funktioner: datum, liten sekund
Storlek: 40 mm.
Verk: Sellita SW-290-1
Glas: Antireflex behandlat safirglas.
Vattentät: 50 meter.
Garanti: 2 år.
Band: Kalvskinn med viklås
Rek pris 15450.-

 

Nygren

Audemars
2-Faktor
17B3C824-80DF-4376-8103-6311AFA8D2E9.jpeg



Ja och den ät dessutom en Limited edition

Info här:

Louis Erard 1931 Herr 66 226 AA22 Ltd
1931 är en hyllnings kollektion till året då Louis Erard grundades.
Retro inspirerad automat som är limiterad till 500 exemplar.

Levereras i gåvobox tillsammans med en exklusiv Montegrappa penna.

Detta är en mekanisk automatisk modell som dras upp av armens rörelse.

Material: Rostfritt stål
Funktioner: datum, liten sekund
Storlek: 40 mm.
Verk: Sellita SW-290-1
Glas: Antireflex behandlat safirglas.
Vattentät: 50 meter.
Garanti: 2 år.
Band: Kalvskinn med viklås
Rek pris 15450.-
Om inte pennan är väldigt dyr så känns detta väldigt dyrt:D
 

Smulan

Rolex
Certina tycker jag har mycket prisvärda klockor nu.
Kanske en cool lite dassigare klocka som denna :) Kvarts eta-verk och vattentät till 100 m. Läder och viklås.
gall_certina606.jpg
 

Zacko

Omega
Jag tycker att det är alldeles väldigt dyrt för en klocka med den specen och som åtminstone jag aldrig hört talas om.

Tyvärr har vi Svenskar en tendens att bara se det som är inom sfären. Det är inget jätte märke men har ändå funnits och tillverkats i Schweiz sen 1931. Du hittar en fantastisk artikel från europastar om dom här om du vill lära dig lite om dom. http://www.europastar.com/magazine/...ard-s-very-competitive-neo-classic-offer.html
 

Clocksworth

Breitling
Fantastiskt många bra svar. Har googlat på samtliga förslag och önskelistan växer.
Tackar för dem.
Men det känns som att ju mer jag läser desto mer frågor får jag.
Många snygga dressed klockor har ni skickat bilder på. Fortsätt gärna med det.:)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nästan omöjligt att svara på iom prisspannet. Kanske PADI i det nedre prisspannet till någon form av stålrolle på band i det övre

Och gå inte på Armani eller likande. Finns mycket roligare till samma eller bättre pris.
Att tro att man ska få en okej Rolex för 15k är befängt. Man kan kanske komma över något gammalt och rassligt, med servicebehov. Inte direkt en klocka för en nybörjare.
 
Topp