• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips 1-5000kr

Marekk

Basic
Hej!!

har letat överallt efter en klocka som skulle passa mig. Jag vill inte ha en så kallad parfymklocka.
Ute efter en klocka som är 48-52 i diameter, stålband och om möjligt mekanisk. Klockan ska vara tuff/manlig.

Seiko hade varit klockrent men då Seiko i den prisklassen har för de mesta max 44mm diameter faller den bort.
Vad kan ni klockexperter rekommendera?

Helt klart ar det denna klocka du ska ha. Du blir coolast pa fritids garanterat.

urful 2.jpg

Och en bild pa hur den sitter pa armen

urful.jpg

Hej!!

har letat överallt efter en klocka som skulle passa mig. Jag vill inte ha en så kallad parfymklocka.
Ute efter en klocka som är 48-52 i diameter, stålband och om möjligt mekanisk. Klockan ska vara tuff/manlig.

Seiko hade varit klockrent men då Seiko i den prisklassen har för de mesta max 44mm diameter faller den bort.
Vad kan ni klockexperter rekommendera?
Du frågar efter något du knappast kommer att finna.
En så stor klocka från en seriös tillverkare är mycket svår att hitta. I synnerhet i kombination med dina övriga randvillkor.
Men om du släpper på några av dem så kan det säkert gå.

Diesel gör stora klockor. Men Diesel gör nog bättre parfymer än klockor.

Annars tänker jag på Garmin. Då får du något användbart men då faller det där med mekanisk.

seiko-sut405p1-women-watch-02.jpg
SUT405 (köp till länk)

20816495-ygcazgirmfoitktwythv3j3o-ExtraLarge.jpg

SNJ025 (köp till länk)

productimg

(SNJ029).

Båda modellerna finns i massa olika färger.

seiko-tuna-015-lft_logo-jpg.15953543

Om du kan sträcka budgeten till cirka 8 så kan du börja leta efter en SBBN015. En kanonklocka, dock 47mm.

För övrigt är den klocka jag använder mest 47mm. Att gilla stora klockor är inget konstigt.

Urvalet i den storleken och det priset är nog begränsat till skräp. Möjligen någon Seiko tonfisk som ovan eller kanske någon Citizen. Dom har en del rätt stora modeller. Annars är det väl Breitling o Panerai som gäller men då får spara ett bra tag. Om du planerar att fortsätta vara klockintresserad kommer ditt intresse att bli mycket roligare om skalar ned storlekskravet till normala "runt 40mm". Då finns plötsligt massor av bra klockor. Kika på Hamilton khaki tex. Det går att få i 42 och är då en riktigt stor klocka på armen.

Ett riktigt kap. Visserligen en aning mindre än 48 mm och lite dyrare än 5000 kr, men det är en bra klocka till ett bra pris.

Känns som du fått lite tips.. men några saker.. ok, 48+mm är himla stort, men vissa har ju underarmar som klarar av det, men diametern är inte allt. En mindre klocka kan se större ut på armen och omvänt. Som regel bör bredden inklusive hornen hålla sig inom bredden på underarmen, men modellen kan i vissa fall tillåta att den går över och i slutändan så är det ju drn personliga åsikten som räknas. Någon tipsade om en oris big crown som ör en fet men bra dinka. Om du vill släppa på mekaniska urverk, hade jag med tanke på din bugget sett på en g-shock. Stor, tål allt och är inte så tung att du får ont i axeln av att bära den en vecka.. Har själv en mudmaster som är med mig till gym, ut i skogen och ner i djupen.

Tack för alla tips!

angående ni som klagar på storleken? Hur stora handled har ni? Verkar som de flesta går runt med kalle anka armar!

inte konstigt att en klocka på 48-52 är för stort för er. Hur ser resten sv kroppen ut?

som att ha skostorlek 40 o vara 190 eller ha 45or men vara 170.. inget fint!

tuff/manlig klocka syftas inte på en cool, snarare en mer militär/robust typen.

En mekaniska klocka från en "riktig" tillverkare som jag kan komma på som är över 50 mm är Laco Replika på 55 mm, som är tänkt att likna orginalen från ww2. Fast den faller på priset, som ligger en bit över trådstartarens budget. Samt att den är på läder. Men kanske kan man leta upp någon stålkätting och surra fast klockan med?

Jag har drygt 18 cm handled och bär ett dykarur på ca 41 mm. Har 43 i skostorlek.

Du skriver att seikos går bort pga storleken men har du testat seikos dykare på armen? Sumo eller Turtle är ju kalasfina och uppfattas nog rätt stora ändå? Citizen promaster diver mäter väl in på 44mm, men ser rätt stor ut tycker jag, utan att bli enorm. Alla går lätt att få inom budget och är bra alternativ för pengarna. Tror du får omvärdera önskemålet om storlek.

Screenshot_20211221-000517.png
Screenshot_20211221-000611.png

Screenshot_20211221-001656.png

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: Den
Tack för alla tips!

angående ni som klagar på storleken? Hur stora handled har ni? Verkar som de flesta går runt med kalle anka armar!

inte konstigt att en klocka på 48-52 är för stort för er. Hur ser resten sv kroppen ut?

Och en klocka på 50mm är ungefär som 54 i skostorlek så om du har det och handlederna är proportionerliga så verkar 50 på klockan helt rimligt.

Tack för alla tips!

Misstänkte att du trollade redan innan, men det här inlägget gjorde mig helt säker. Faktiskt ganska roligt trollat dock. 👍

Lite dyrare, men kan säkert gå att hitta för runt 5000kr. Grym modell och märke. Var mycket nöjd med min på 42 mm. Den här är på 48 mm.

tips att kolla in jomashop, dom kan ha riklig rabatt på just glycine lite nu och då. förra året fyndade jag en combat sub för 329.99usd, lite synd på combat sub att det är 60klick bezel.

Tillbaka
Topp