• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips angående Submariner

Juhniel

Breitling
Hej! Det har blivit dags att köpa min första "riktiga" klocka. Efter att ha tänkt en hel del och fått hjälp från båda klocksnack & google så har jag bestämt mig för att köpa en Submariner. Jag som alltid har älskat klockor men inte har kunskapen om klockor skulle gärna vilja ha lite hjälp från er som kan lite mer än jag.

Så jag har inte varit hos en AD ännu och provat på en helt ny Submariner. Anledningen är för att jag inte har haft tid eftersom att jag måste åka upp till antingen Göteborg eller Malmö för att åka till en rolex affär. Det finns ju mindre städer som också säljer rolex men tänkte be om lite tips och hjälp först innan jag bestämmer mig helt.

Så tanken är att jag ska köpa antingen en begagnad eller en ny. Av vad jag har läst av andra erfarenheter är oftast ett nytt klockköp ungefär som att köpa en ny bil om jag har förstått det rätt. Vilket jag förstår helt och inte tycker det är speciellt konstigt. Så jag ser ärligt talat ingen anledning till att köpa en helt ny Submariner om inte det är något speciellt nytt med kanske materialet på nya subs? Har förstått att det finns keramik gjorda ringar på vissa modeller.

Sedan har jag läst lite om alla olika referenser det finns på submariners. Jag har inte direkt jämfört alla referenser men ni kanske kan ge lite tips på vad som uppskattas? Jag gillar nämligen båda klassiska klockor så länge dem är stilrena och inte har för mycket "kladd" på tavlan. Uppskattar även nya modeller, mer moderna. Så har det lite tufft där angående beslutet om vad jag gillar för subs.

Min budget är cirka 100.000:- men jag antar att inte subs går för så mycket om det inte är något annat än den klassiska svart/stål submarinern. Helst hade jag velat köpa en submariner för hälften av priset, men jag känner att jag kan lägga mer om det är något viktigt att ha med. Speciellt nu när jag köper min första klocka och den kommer absolut vara speciell i mina ögon. Jag kanske även ska nämna att jag kommer förmodligen inte trixa runt och sälja. Jag uppskattar dock om det samtidigt är en investering i en viss ref. Men så länge den är snygg på mig så tänker jag inte så mycket på själva investeringen om ni förstår vad jag menar.

Hoppas på lite hjälp & tips! TACK!
 

Wiliamo

Panerai
Tack!! Ska definitivt titta lite. Har du någon koll på årsmodell när det gäller 114060? Dvs hur stor är egentligen skillnaden på om jag skulle köpa en från år 2016 eller 2000?
114060 lanserades på Baselmässan 2012 så tidigare än det hittar du inte en sub-c överhuvudtaget. Håll koll här på forumet, ibland går vissa från 2015/16 för riktigt bra priser :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Det har jag redan bestämt! Glömde att nämna det. Skulle vilja ha nodate. Tycker att det ser bättre ut men jag tycker helt ärligt att båda klockor är vackra med eller utan date:)
då har du med din budget följande modeller att välja mellan:
5513: vintage med plexiglas och målad tavla. de sista modellerna har (vitguldindex)
14060: i princip samma boett som 5513 men med vitguldsindex (ringarna runt timmarkörerna) och safirglas
114060 (SubC): maxivase, vitguldsindex och keramiskt bezelinlägg
 

Juhniel

Breitling
114060 lanserades på Baselmässan 2012 så tidigare än det hittar du inte en sub-c överhuvudtaget. Håll koll här på forumet, ibland går vissa från 2015/16 för riktigt bra priser :)

Ah okey! Gjorde en snabb sökning på chrono24 där jag hittade 114060 mellan 50-60k. Verkar som att priset ligger där omkring? :)
 

Juhniel

Breitling
då har du med din budget följande modeller att välja mellan:
5513: vintage med plexiglas och målad tavla. de sista modellerna har (vitguldindex)
14060: i princip samma boett som 5513 men med vitguldsindex (ringarna runt timmarkörerna) och safirglas
114060 (SubC): maxivase, vitguldsindex och keramiskt bezelinlägg

Tack så mycket för tipsen! Kan jag bara fråga vad du menar med Maxivase? Har inte någon bra koll på vad det är
 

Juhniel

Breitling
Kan jag bara fråga vilken submariner som finns hos en AD? Har dem också olika submariners inne i affären eller är det en viss ref?
 

Oew

Rolex
Jag skulle rekommendera en 14060, tycker 114060 med sitt maxicase ser för fyrkantig ut. Här har du en side by side på 114060 och 14060
photo23_zps301e82f6.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så tanken är att jag ska köpa antingen en begagnad eller en ny.
Oj, låter unikt. ;)

Köp en lätt begagnad 114060 med garanti kvar så kan det inte bli fel. Rolex höjer priserna nästan varje år så om du tröttnar längre fram så bör det vara enkelt att få igen pengarna.

Angående klockvalet så är det ju inte det roligaste men pålitlighet vad gäller värdebeständighet och urverkets hållbarhet så finns det nog inget som slår Rolex om vi snackar mekaniska klockor.
 

Juhniel

Breitling
Oj, låter unikt. ;)

Köp en lätt begagnad 114060 med garanti kvar så kan det inte bli fel. Rolex höjer priserna nästan varje år så om du tröttnar längre fram så bör det vara enkelt att få igen pengarna.

Angående klockvalet så är det ju inte det roligaste men pålitlighet vad gäller värdebeständighet och urverkets hållbarhet så finns det nog inget som slår Rolex om vi snackar mekaniska klockor.

Haha ja väldigt unikt indeed! ;)

Okej okej tack för dem bra tipsen! Mjo var inne på att köpa en daytona först men den första klockan jag verkligen ville ha var en submariner. Så jag kommer nog bara ångra mig ifall jag köper en annan modell än subben. Det jag tänkte var bara: det här är förmodligen den dummaste frågan ni har läst men.

När jag kollar på chrono24 så har dem ju 2016 modeller för 114060. Vissa är nya och vissa är begagnade, då tänker jag om det är samma referens dem säljer hos en rolex försäljare då? Tänkte så att man kunde prova på den innan man tar och köper den. Isåfall vilken årsmodell rekommenderar ni?

Som williamo skrev så släpptes modellen alltså 2012 och är det mest "lönsamt" att köpa en klocka från 2012 för framtiden kanske?
 

Juhniel

Breitling
Oftast 114060 och 116610. Eller någon av dom.
Du hittar inte en ny 14060 eller 16610 hos AD eftersom de modellerna är utgågna.

Tack för svaren haha! Blev lite fel där. Hur kommer det sig att 14060 är billigare än vad 114060 är? Tänkte att utgågna modeller borde väl vara svårare att få tag på?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha ja väldigt unikt indeed! ;)

Okej okej tack för dem bra tipsen! Mjo var inne på att köpa en daytona först men den första klockan jag verkligen ville ha var en submariner. Så jag kommer nog bara ångra mig ifall jag köper en annan modell än subben. Det jag tänkte var bara: det här är förmodligen den dummaste frågan ni har läst men.

När jag kollar på chrono24 så har dem ju 2016 modeller för 114060. Vissa är nya och vissa är begagnade, då tänker jag om det är samma referens dem säljer hos en rolex försäljare då? Tänkte så att man kunde prova på den innan man tar och köper den. Isåfall vilken årsmodell rekommenderar ni?

Som williamo skrev så släpptes modellen alltså 2012 och är det mest "lönsamt" att köpa en klocka från 2012 för framtiden kanske?
114060 som 114060 men ju nyare ju längre garanti kvar. De ändrade nyligen garantitiden till 5 år.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för svaren haha! Blev lite fel där. Hur kommer det sig att 14060 är billigare än vad 114060 är? Tänkte att utgågna modeller borde väl vara svårare att få tag på?
Alltså, 114060 är ju en nyare modell och ofta bättre skick så är dyrare. Dessutom är det en uppgraderad variant på många sätt. Förutom maxicase, maxidial och keramisk ring är länken samt lås helt ny. Nytt urverk också? (Någon kan säkert rätta mig). Så det är inte så konstigt.
 

Juhniel

Breitling
Alltså, 114060 är ju en nyare modell och ofta bättre skick så är dyrare. Dessutom är det en uppgraderad variant på många sätt. Förutom maxicase, maxidial och keramisk ring är länken samt lås helt ny. Nytt urverk också? (Någon kan säkert rätta mig). Så det är inte så konstigt.

Okej! Med tanke på garantitiden som yonsson nämnde så kanske det inte är en så dum idé att köpa en sprillans ny hos en AD då? Med tanke på att det bara skiljer sig några få tusenlappar på chrono24 och om man använder trusted checkout så läggs väl ytterligare 1-2% på gissar jag på?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Okej! Med tanke på garantitiden som yonsson nämnde så kanske det inte är en så dum idé att köpa en sprillans ny hos en AD då? Med tanke på att det bara skiljer sig några få tusenlappar på chrono24 och om man använder trusted checkout så läggs väl ytterligare 1-2% på gissar jag på?
3.5%
Du gör som du vill. Du kan säkert hitta någon fin från juli 2015 och framåt som har 5 årsgaranti men som redan tappat första värdetappet. Så sätt lär du inte förlora någonting om du säljer den vidare snart. Nu pratar vi alltså 114060 så du är med på det.
Köper du hos AD får du också vara beredd på väntetid.
 
Topp