• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips för att göra en länk något större utan att använda sig av flera länkbitar?

Problemet med min nuvarande länk (pilotlänk) är att den saknar inbyggd justering och med en extra länkbit blir den definitivt för löst hängandes. Finns någon bra lösning för detta? Behöver förstora länken motsvarande en halv länkbit (vilket inte finns).

Noterade att min vänstra handled mäter 17 cm och min högra handled 17,2 cm. Visst kanske skiljer sig något åt hur man mäter men hur jag än gör så är är min högra handled större. Det föranledde frågan om 1) jag bär min länk för tajt och 2) om det kan resultera i att handleden blir smalare (ni får gärna svara på dessa "bonusfrågor").
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Noterade att min vänstra handled mäter 16.8 cm och min högra handled 17 cm. Visst kanske skiljer sig något åt hur man mäter men hur jag än gör så är är min högra handled större. Det föranledde frågan om 1) jag bär min länk för tajt och 2) om det kan resultera i att handleden blir smalare (ni får gärna svara på dessa "bonusfrågor").

Problemet med min nuvarande länk är att den saknar inbyggd justering och med en extra länkbit blir den definitivt för löst hängandes. Finns någon bra lösning för detta? Behöver förstora länken motsvarande en halv länkbit (vilket inte finns).
1) Inte om det inte är obekvämt.
2) Nej.
Bär du klockan på vänster arm är du gissningsvis högerhänt? Jag tror att högern blir större för man använder den mer. Jag har 185 respektive 190.
 
1) Inte om det inte är obekvämt.
2) Nej.
Bär du klockan på vänster arm är du gissningsvis högerhänt? Jag tror att högern blir större för man använder den mer. Jag har 185 respektive 190.

Ptja känner av den men inte obekvämt att det smärtar eller dylikt. Lämnar dock en del avtryck i huden efter en hel dag.

Har mailat Nymans för att vara på den säkra sidan men nej, inte vad jag kan hitta på nätet iaf.
 
Antagligen något du redan provat:
Justera sprintarna i claspen?
Justera ut helt alternativt justera in helt och lägga till en länkbit?

Lycka till!
//N
 
Antagligen något du redan provat:
Justera sprintarna i claspen?
Justera ut helt alternativt justera in helt och lägga till en länkbit?

Lycka till!
//N

Vad menar du med justera sprintarna? Viklåset har ingen millimeterjustering som vissa dykare har.

Nu har jag köpt en till länkbit så nu är frågan istället hur jag kan tajta till länken något. Böja viklåset?
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Finns förlängningar till spännen?
Ja, generiska. Men dom förlänger c:a 15mm och är inte den snyggaste lösningen. Så klar finns det justering att utnyttja så det går kanske att hitta en inställning som fungerar.
C43A0FE9-092E-4B51-88EF-E678174022F2.jpeg
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Vet inte vad du har för länk men det bör fungera på alla ”vanliga” clasps. Så här ser det ut på orginallänken till min Seiko Navigator Timer från -68. Behövde förlänga en halv cm och originallänkar eller bitar till dom är i princip omöjliga att hitta. Lägg märke till att länken sitter fast i det näst innersta hålet på förlängningen. Man måste alltså inte utnyttja hela förlängningen.
CA155CC4-29C1-46BF-B9C6-CADFB4A48105.jpeg
 
Vad menar du med justera sprintarna? Viklåset har ingen millimeterjustering som vissa dykare har.Nu har jag köpt en till länkbit så nu är frågan istället hur jag kan tajta till länken något. Böja viklåset?
AEEFEDD1-B094-4337-8073-E29EABAD8F6D.jpeg
DA00A2E4-7511-4612-BE16-0AC2F199E2D5.jpeg
F62EE005-5226-457D-AFE2-6B1B6C9C76D8.jpeg



Menade såhär, utgår från att du har en Breitling då du skrev pilotlänk. Min ser ut så här, därav pratar jag om flytt av sprintar..
Med vänlig hälsning,
N
 
Senast ändrad:
AEEFEDD1-B094-4337-8073-E29EABAD8F6D.jpeg
DA00A2E4-7511-4612-BE16-0AC2F199E2D5.jpeg
F62EE005-5226-457D-AFE2-6B1B6C9C76D8.jpeg



Menade såhär, utgår från att du har en Breitling då du skrev pilotlänk. Min ser ut så här, därav pratar jag om flytt av sprintar..
Med vänlig hälsning,
N

Vet inte vad du har för länk men det bör fungera på alla ”vanliga” clasps. Så här ser det ut på orginallänken till min Seiko Navigator Timer från -68. Behövde förlänga en halv cm och originallänkar eller bitar till dom är i princip omöjliga att hitta. Lägg märke till att länken sitter fast i det näst innersta hålet på förlängningen. Man måste alltså inte utnyttja hela förlängningen.
CA155CC4-29C1-46BF-B9C6-CADFB4A48105.jpeg

Tack för svaren.

Jag var något otydlig om vilken länk det är som är aktuell. Det är en IWC Pilot Mark XV länk, en sådan här: https://www.uhren-fan.de/iwc/_stahlband_fuer_fliegeruhr_mark_xv_19_mm_IWA13652_2793_luxusuhren.htm
 
Topp