• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips inför Breitling Navitimer jakt?

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har fått tankar på att skaffa en Navitimer, det är ju en klassisk modell. Efter min lilla research har jag kommit fram till att jag borde skaffa en Ref 806. Det jag gillar med den är diametern som inte är för stor, den saknar datum och den är klassisk.

Har jag tänkt rätt?
Finns det någon mer lämplig modell att satsa på?
Har ni några tips på vilka årsmodeller som är "bäst" och andra saker som är bra att tänka på inför ett köp?
Vad bör den kosta?
Såg bl a att Kaplans säljer två ex nästa helg.
 

Patrik J

Rolex
806 är kul, 809 ännu roligare. Skiljer ju en del i pris beroende på urtavla, men det kan säkert någon mer kunnig än jag reda ut.
TjIvkHI.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Fina , men ganska skiftande priset tycker jag ...

Kolla runt på många olika ställen , kan vara värt .
 

fc2

Rolex
Finns med/utan AOPA-tavla. Sedan ska man vara på sin vakt med de tidiga valjoux 72-klockorna. De är klart dyrare men det gäller att man vet att verket inte är från någon annan klocka och sedan itryckt i en 806:a för att på så sätt få ut mer stålar från ovetande köpare.

Jag var förut inne på en Venus 178:a 806/809 med AOPA-tavla men det köpet blev aldrig av. Annars finns även Top Time med AOPA-tavla medan senare Valjoux 7734 (?) Navitimers finns som Iraqi Air Force-märkta.
 

fc2

Rolex
När jag var ute efter en 806/809 för två år sedan låg fina exemplar med helsvarta tavlor och AOPA på 3000-4000$. Kan mycket väl tänka mig att de stigit sedan dess. Gillar annars att Venus 178 hade kopparfärgad metall likt många av Omega's klockor.
 
Topp