• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips inför renovering av Eta 2890-2

Hyperkub

Omega
Hej! Jag gör egna klockor och har kommit över ett nytt, aldrig använt ETA 2890-2 med Dubois Depraz-kronografmodul. Jag kontrollerade aldrig skicket vid köp utan litade på säljaren. Nu visar det sig vid montering att urverket inte fungerar som det ska och jag skulle behöva hjälp med att identifiera problemet. Jag har aldrig renoverat ett urverk men jag har demonterat och monterat ihop ett par stycken. Vad jag behöver hjälp med är att hitta vad som behöver bytas ut.

Urverket går att dra upp så att balanshjulet snurrar fint och sekundvisaren går. Det går även att skaka på urverket och få igång det via automat-rotorn. Det går dock inte att ställa tiden. Det går att dra ut kronan men den snurrar fritt. Minut- och timvisarna rör inte på sig vid varken gång eller inställning av tiden. Jag märkte också att när jag försökte ställa tiden igår så stannade hela urverket tvärt, som att något fastnade, och gick igång igen när jag skakade lite lätt på det. Jag har separerat kronografmodulen från urverket, och modulen fungerar fint och alla kugghjul går i som dom ska.

Någon som har en idé, eller skall jag bara gräva mig neråt i urverket och hoppas att jag hittar vilken skruv som är lös? :)


IMG_8713.JPG
 
Hela 289X-serien har en stopparm som stannar balansen i visarställläget, så att klockan kan ställas exakt lite lättare.
Kronografmodulee går oftast att skruva av från verket i komplett form utan att behöva demontera då det antagligen är något i ställverket som hamnat fel. Går visarna att justera alls när du drar ut kronan helt eller händer det inget alls?
 

Hyperkub

Omega
Hela 289X-serien har en stopparm som stannar balansen i visarställläget, så att klockan kan ställas exakt lite lättare.
Kronografmodulee går oftast att skruva av från verket i komplett form utan att behöva demontera då det antagligen är något i ställverket som hamnat fel. Går visarna att justera alls när du drar ut kronan helt eller händer det inget alls?
Kronografen är separerad och borta just nu. Visarna går inte alls att justera, stemmen (svenskt ord för det?) går helt fritt, ingen friktion alls.
 

Kaha

Omega
Då skulle jag gissa på att det är en del i "keyless work" som har hamnat fel.
$_1.JPG

Så här bör det se ut med kronan inne.
 
Kronografen är separerad och borta just nu. Visarna går inte alls att justera, stemmen (svenskt ord för det?) går helt fritt, ingen friktion alls.

Uppdragsaxel.

Då skulle jag gissa på att det är en del i "keyless work" som har hamnat fel.

Ställverket*

Mitt tips är att inte skruva med sådant själv om man inte är väldigt säker på att man kan hitta och åtgärda samtliga fel som möjligen uppstår. Chansen att man, som "amatörskruvare" råkar ha sönder något, sätta något åt fel håll, glömma att justera en inställning eller liknande (På grund av avsaknad av erfarenhet.) är väldigt stor.
 

Hyperkub

Omega
Uppdragsaxel.



Ställverket*

Mitt tips är att inte skruva med sådant själv om man inte är väldigt säker på att man kan hitta och åtgärda samtliga fel som möjligen uppstår. Chansen att man, som "amatörskruvare" råkar ha sönder något, sätta något åt fel håll, glömma att justera en inställning eller liknande (På grund av avsaknad av erfarenhet.) är väldigt stor.
Andra urverk jag har skruvat med har jag hittat väldigt bra filmer och anvisningar för men just detta urverk hittar jag inte så mycket på. Jag kanske får göra som du säger och lämna in det.
 
Topp