• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips kring service efterfrågas

Camo00

Diamant
Ytterligare en fundering från en som är ny på ur. Hade varit värdefullt med info och tankar kring service innan man köper på sig en massa knackig vintage!

Här är några punkter jag funderar på och jag vet att de är väldigt generella och kanske svåra att svara på:

1. Servar Ni alla ur eller bara de dyra? Ska man räkna med att serva alla vintage-köp direkt eller bara om de krånglar?

2. Ungefär vad betalar Ni? Är värt att serva klockor man köpt nästan gratis?

3. Var servar Ni uren? Tips på ställen i Malmö med omnejd mottages tacksamt..!

4. Löser en service problem som dålig tidhållning etc, eller är det dyrare reparation då?

5. Kan man som lekman göra nån nytta själv? (Typ spruta 5-56 innanför kronan eller så..? :) )

Gissar att vi är många lurkare som undrar så fyll gärna på med mer?!

Överstiger servicekosstnaden värdet på klockan är det ingen ide att serva.
För dålig tidshållning kan det i vissa fall räcka med en ruckning. Detta kan vara värt att försöka själv, på ett billigt ur.

Camo00 skrev:
Ytterligare en fundering från en som är ny på ur. Hade varit värdefullt med info och tankar kring service innan man köper på sig en massa knackig vintage!

Här är några punkter jag funderar på och jag vet att de är väldigt generella och kanske svåra att svara på:

1. Servar Ni alla ur eller bara de dyra? Ska man räkna med att serva alla vintage-köp direkt eller bara om de krånglar?

Känner man till servicehistoriken så avgör man efter det annars brukar det visa sig på gång etc, alla ur mår bra av service men det kanske är svårare att motivera på "billigare" ur. Gillar själv att ha alla min klockor servade.

2. Ungefär vad betalar Ni? Är värt att serva klockor man köpt nästan gratis?

Det finns nog inget rakt svar på detta, går man till AD kan det bli dyrt, riktigt dyrt. Men det finns många urmakare som klarar att serva ett visst märke utan att vara AD och där kan man spara pengar, dock vet man inte alltid om det är originaldelar etc dom använder.

3. Var servar Ni uren? Tips på ställen i Malmö med omnejd mottages tacksamt..!

Personligen föredrar jag AD om det är dyrare klockor med in-house verk, men gäller det tex ett ETA-urverk så kan man gå till nästan vilken urmakare som helst. Just i Malmö har jag tyvärr inga tips.

4. Löser en service problem som dålig tidhållning etc, eller är det dyrare reparation då?

Ofta ja, men det kan även behövas byta delar för då vissa delar slits och påverkar gång, power reserven etc.

5. Kan man som lekman göra nån nytta själv? (Typ spruta 5-56 innanför kronan eller så..? :) )

Som lekman gör man nog mer skada än nytta, dessutom så är oljorna som används specialoljor som gemene man inte direkt har hemma i garaget.

Gissar att vi är många lurkare som undrar så fyll gärna på med mer?!

Re: Sv: Tips kring service efterfrågas

Tack för snabba svar! Nu ska jag ut och köpa en lupp samt leta efter urmakare som kan fixa det jag ställer till... :)

Tillbaka
Topp