• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips mottages gärna i min klockjakt :)

Lauda

Patek
2-Faktor
Hej,

klockjakten är rolig men den kan även bli komplicerad när man inte riktigt vet vad som helt enkelt är bra att satsa på. Kort sagt så började jag mycket försiktigt som många andra med ett ett par ingångsmodeller för ett par tusen kronor var.

Som ni säkerligen känner igen er i situationen så blir man sugen på något både nytt och även bättre. Jag gjorde mig av med mina ingångsmodeller och köpte 4-5 klockor som kostade ca 5K-6K var. Jag hade mycket kul med de klockorna men efter ett tag händer det oundvikliga, att man tröttnar. Jag börjar inse att jag inte är någon samlare som vill bygga en större samling av klockor. Jag känner att jag trivs bättre med att ha 2-3 klockor till ett par olika tillfällen som jag gärna vill ta hand om, fota dem och njuta av dem helt enkelt.

Och ja, nu när man flippat igen så har jag sålt de flesta av mina klockor som jag haft och nu vill jag ''steppa'' upp både när det kommer till prissegment och kvalité och testa något annat kul under sommaren.

Tänkte därför höra mig för vad ni tycker angående dem klockor som jag har i sikte nu. Jag lägger upp en budget på runt 25K för en pre-owned av moddelerna nedan:
  • Omega Seamaster (Ref. 212.30.41.20.01.003)
eller
  • Tudor Black Bay (Ref. 79230R-0012)

Vilken ska man välja utifrån:
  • Vilken klocka håller bäst standard?
  • Är det någon skillnad i servicekostnaden om det nu skulle vara aktuellt?
  • Vilken är lättare att sälja?
  • Vilken är coolast enligt dig?
MVH
1B78F458-97D9-4876-BB7A-00202DD34073.jpeg
 

Hugii

Audemars
Omega alla dagar i veckan, jag gillar den mer (inte ägt nån av klockorna).

Vilken som är lättare att sälja eller billigast att serva. Det handlar om små pengar för att sitta och kalkylera på det.

Kör på de som du gillar mest, brukar löna sig i längden.
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Jag har ägt båda, dock modellen utan in-house av Tudor.
Jag tycker Tudorn är snyggare med sin röda ring. Jag ville älska min Tudor, men tyvärr så bärs den väldigt klossigt och inte alls bekvämt för mig, tyvärr!

Omegan tyckte jag om jätte mycket. Skitsnygg tillsammans med den keramiska ringen och bars grymt smidigt då den är ganska tunn! Länken är det ju delade åsikter om gällande utseendet men den är bekväm.

Båda klockorna är jätte fina och bra! Men jag hade nog gått på Omegan igen om jag skulle välja. Alternativt kolla in BB58 som är mindre!

Lycka till med köpet! :)
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Föredrar personligen omegan. Black Bay är lite för hög och klossig.

Tror båda modellerna inte är några större problem att sälja när du tröttnat.

Om du lägger till en poll så får du säker väldigt mycket fler svar.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Lätt omegan. Hur stora handleder har du? Om mindre handled kör 41mm då.

Edit. Trodde du funderade även mellan nya och gamla seamastern. Köp omegan blir rådet då helt enkelt. BB är alldeles för fet.
Snodda bilder gvs
FBA5E0AA-8B68-4EA5-96D2-3E28735D3AC1.jpeg
2BE46016-29D1-4AE6-8188-7A57C996B078.jpeg
A30AA823-D7EF-4A96-AAD4-ADF64BE72135.jpeg
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tror inte någon av de där är fel.
Personligen hade jag valt en Black bay, på länk. Mest för att jag ogillar visarna på SMP:n. Länken stör mig dock inte, varken på BB:n eller SMP. Däremot tror jag senare SMP har en snabbjustering i låset - oslagbart på sommaren. :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Viss fördel SMP skulle jag säga, den är nog den bättre klockan av dessa. Om du dessutom gillar den så kööp!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag tänker lite som du att jag vill landa med i mitt fall sex klockor som jag i stort sätt behåller. Men ändå med något byte av kanske en klocka per år och med resultat att iaf kanske tre blir arvegods o ständiga keepers. Men... Jag har bytt en hel del klockor och tror att man får försöka pröva sig fram. Med det sagt... Så skulle jag gå på Omegan då den sitter skönare på armen!
Dock är ju bb58 ett bra alternativ.
 
Senast ändrad:

Lauda

Patek
2-Faktor
Lätt omegan. Hur stora handleder har du? Om mindre handled kör 41mm då.

Edit. Trodde du funderade även mellan nya och gamla seamastern. Köp omegan blir rådet då helt enkelt. BB är alldeles för fet.
Snodda bilder gvs
FBA5E0AA-8B68-4EA5-96D2-3E28735D3AC1.jpeg
2BE46016-29D1-4AE6-8188-7A57C996B078.jpeg
A30AA823-D7EF-4A96-AAD4-ADF64BE72135.jpeg

-Härliga bilder! Jag har varit inne även på den nya modellen, men tycker att den stilrena tavlan på den gamla modellen inte är helt fel, plus att vi pratar om ca 3/4 av priset.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Jag har bara testat en BB41 som hastigast på nato och tyckte den var rejält klossig. Ägt BB36 tidigare och älskade den men den är betydligt mindre än dykarn.

Håller själv på och testar runt i den prisklass du nämner och först ut blev just smpc. Oväntat trevlig klocka och har svårt att se nästa på tur som skulle slå känslan jämfört med vad den kostar. Begagnad då.
IMG_20190401_091849-01.jpeg

En Pelagos kanske? BB58?

Men just mellan de två du nämnt skulle jag också valt smpc :)

Hehe @Bezelman har en poäng!
IMG_20190325_083725-01.jpeg

Sbgn003
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Förresten så tycker jag du skall avvakta nästa Grand Seiko 001/003/005 som säljs här. Dom som gått beg i nyskick ligger runt 25 och i mitt tycke en överlägsen dinka för pengarna om man gillar stål sport. Egen klass ifht både Tudor o Omega.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Klämt en hel del på SMPc, och själv ägt en blå BB med ETA på läder.

Anser att standarden är likvärdig avseende känsla och kvalitet.
Servicekostnaden spekulerar jag bara om, men tänker att den är ganska likvärdig. Kolla Nymans Ur, de redovisar väl riktpriserna på webben..? :)

Bägge torde vara tämligen lättflippade, möjligen att det är lättare att avyttra en Omega utanför KS.

Vilken som är "coolast"? Tudorn. Tveklöst.
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Jag bör även inflika, precis som @Bezelman och @Nissenutz redan gjort, att GS SBGN001/3/5 är sjukt bra alternativ om du kanske mer är ute efter en sportklocka generellt. Har i princip landat där själv. Ser inte behovet av en premiumdykare, då min 005 mer än väl fyller detta behovet i ett vardagsperspektiv.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Jag bör även inflika, precis som @Bezelman och @Nissenutz redan gjort, att GS SBGN001/3/5 är sjukt bra alternativ om du kanske mer är ute efter en sportklocka generellt. Har i princip landat där själv. Ser inte behovet av en premiumdykare, då min 005 mer än väl fyller detta behovet i ett vardagsperspektiv.

-Jag är helt övertygad om att de GS som ni nämner är super bra alternativ, dessa har jag också tittat på...

Första automatiska klockan var en Seiko. Varenda en klocka som jag köpte sedan dess var också från Seiko:hilarious: GS är naturligtivs i en högre klass än Seiko.

Men anledningen till att jag bestämt testa Tudor eller Omega är att jag vill testa något annat än Seiko:)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
I ditt fall hade jag kört SMP!
SMP är för mig en klocka som ser bäst ut ”ny” då det räknas mer som ett smycke ( blingBling) och jag vet att de klockor du äger idag blir hyfsat babyade :D

Black Bay ska ha däng och slit för att nå sin charm, inte din kopp of the fili

Lycka till i jakten!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Tycker båda är fina men valde SMPc utan att ha provat BB. Sitter skönt och platt med bekväma mått. Tyvärr en länk som inte smalnar av och som utseendemässigt ser sådär ut. Dock synonym med klockan. Det finns en uppgradering som är ovärderlig enligt mig och det är att byta ut låset till ett justerbart vilket jag gjorde direkt. Jag kan inte ha länk utan detta har jag kommit fram till. Klarar inte av sladdrigt på kall handled för inte stasa på varm.
Lessnade efter ett halvår på den.
BF27C427-5BC0-46C9-96B2-F1E2BB405D84.jpeg
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Omegan tveklöst. Men jag hade antingen siktat på en en äldre SMP med svärdvisare och länk av speedytyp (som smalnar av) eller försöka höja budgeten till den allra senaste som jag tycker är grymt bra. Tudor har en väldigt bra klocka i BB58 om man tycker att SMP blir för stor.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Omegan tveklöst. Men jag hade antingen siktat på en en äldre SMP med svärdvisare och länk av speedytyp (som smalnar av) eller försöka höja budgeten till den allra senaste som jag tycker är grymt bra. Tudor har en väldigt bra klocka i BB58 om man tycker att SMP blir för stor.

-Den nya Seamaster är oslagbar.

Jag planerar enligt nedan:

Jag hade egentligen bestämt mig för att ta ut en helt ny Speedy. Men på väg dit ändrade jag mig på grund av att jag kom på att det kanske är roligare med en dykarklocka under sommaren.

För en catch and release vill jag helst inte lägga ut hur mycket pengar som helst.

En pre-owned SMP eller BB runt 25K skulle kännas helt rätt att hänga med under sommaren så klipper jag en Speedy sen till hösten :)
 
D

Deleted member 11690

Guest
Hade nog kört på omegan även om jag har lite svårt för länken på den :) tycker BB 41 är jäkligt bra på bild men klickade inte i verkliga livet. Annars är det ju bra klockor båda två, kör på den du gillar bäst på handleden :)
 

Puryeah

Panerai
Jag hade nog kört på SMP, utav 41mm BB:s gillade jag bara S&G samt den vanliga svarta, den röda upplevs mycket finare på bild än i verkligheten på armen (såklart helt subjektiv åsikt)

Ett annat roligt alternativ är Pelagos LHD, kändes bäst på armen av de tre varianterna faktiskt, kul med roulettedatum och lite allmänt udda modell. Bars en aning mindre också pga att kronan hamnar inåt om man har den på vänster arm.
 
Topp