• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips och en fråga?

Dansken86

Breitling
Hej alla är så att jag tänkte försöka lära mig skruva i klockor. för att kunna göra en service själv. Med lite läsande från den här grymma forumet hittade jag en sida som heter aliexpress. Har där beställt en skit klocka för 4 dollar att skruva sönder.
Min fråga är hur ni gör för att få tillbaka huvudfjädern?
Har ni något hjälpmedel eller gör ni det för hand?
Tacksam för svar???!!
 

McGyver

Rolex
Jag använder mest mitt verktyg.....

139378005378946800_resized.jpg


....men gör det även för hand ibland!

Sök på nätet så hittar du massor med videos om hur du gör det manuellt! Ett tips är att ha sakerna i en genomskinlig påse de första gångerna du provar - de har en tendens att spritta iväg innan du fått kläm på hur du skall hålla osv! ;)
 

Dansken86

Breitling
Tack så mycket för svaret..
En anan sak jag funderar på är hur man trycker tillbaka visarna?
Har set att det finns ett verktyg till det men att dom är olika stora.
Bör man köpa flera eller finns det någon som passar på dom flesta?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Tack så mycket för svaret..
En anan sak jag funderar på är hur man trycker tillbaka visarna?
Har set att det finns ett verktyg till det men att dom är olika stora.
Bör man köpa flera eller finns det någon som passar på dom flesta?

Jag kör Horotecs penn-varianter som har en storlek i varje ände. Med två av dem, det vill säga fyra spetsar har jag aldrig gått bet.

Finns visarpress från Kina också för billig penning som säkert gör jobbet.

Det absolut billigaste alternativet är att använda gamla pennor med olika hålstorlek. Bläckpennor för lite större och stiftpennor för de mindre. Pennor i plast är att rekommendera.
 

Dansken86

Breitling
Jag har nu fått hem en mekanisk klocka från Kina. Har börjat smått att lära mig att plocka ner och sätta ihop.
Men har lite problem när jag ska trycka till baka visarns med en penna.
Dom vill böja sig lite. Har ni något tips på hur man gör det bäst?
 

rogart-63

Patek
Jag har nu fått hem en mekanisk klocka från Kina. Har börjat smått att lära mig att plocka ner och sätta ihop.
Men har lite problem när jag ska trycka till baka visarns med en penna.
Dom vill böja sig lite. Har ni något tips på hur man gör det bäst?

Lätt på handen och ha en "penna" med samma mått som visaren . Är den för stor böjer sig visaren . 1,5 mm för timvisaren brukar vara vanligt och 0,7 - 0,8 för minutvisaren . Kan bli så att du böjer upp kanten på hålet så att visaren inte sitter fast riktigt eller tar i den andra visaren .
 
Topp