• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

tips och råd om vilken klocka jag ska köpa

natovintage

Rolex
2-Faktor
Denna är inte direkt en klocka som kommer hålla värdet. Däremot kan du få en SMP, begagnad speedmaster eller en begagnat Tudor BB för runt 30k som mer eller mindre inte tappar något i värdet!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, jag är ute efter en ny klocka och har budget runt 30k, vill ha tips vilken klocka i den prisklassen som är bäst att köpa, som helst inte går ner så mycket i värde, har kollat på lite olika tudor och omega

Gillar denna men vet inte om det är ett bra köp?
https://www.uret.se/tudor-classic-date-gulguldstonad-18-karat-gult-guld-o38-mm-p-318295.html
Den Tudorn kommer gå ner jättemycket i värde. Gillar du modellen borde du köpa den. Den är fin. Men bryr du dig för mycket om värdehållning så är den inte alls bra.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Den utpekade nybörjarguiden är utmärkt, men jag skulle föreslå ytterligare en utgångspunkt: Hur man ser på klockor, vari ligger "värdet" för en själv? (Inte det ekonomiska värdet alltså.) Jag tror man kan ha 3 utgångspunkter:
  1. Klockan är ett "smycke". Prioriterat är stil och utseende, att den matchar person, kläder, tillfälle, osv. Urverk, märke, funktioner, är av underordnad betydelse.
  2. Klockan är ett "verktyg". Här är det funktion som gäller. Man har kronograf för att man behöver de funktionerna, man har en dykare för att man faktiskt är dykare, man kanske har inga speciella funktioner alls för att man inte behöver dem, men en som tål ordentligt med stryk för att man har den jämt i alla sammanhang. Utseende är av underordnad betydelse, men urverk spelar större roll, förutom funktioner förstås.
  3. Klockan är en "investering". Här är märke, modell, och prisbeständighet prioriterat. Här kan man ha vad som helst som är populärt och och har en andrahandsmarknad.
I praktiken vägs naturligtvis alla aspekterna in vid alla klockval, men som sagt med olika prioritet, och oavsett synsätt så måste det ju vara något man "gillar". Själv hör jag mest till kategori 2, men med en lutning åt kategori 1, för att...

... man nog behöver mer än en klocka. :) Är man kat. 1 så behöver man antagligen flera "smycken" för olika tillfällen. Är man kat. 2 så behöver man kanske en kostymklocka (som är mer ett smycke) för sådana tillfällen. (Men väljer man rätt "vardagsklocka" kan man både "klä upp" och "klä ner" den med olika armband.) Är man kat. 3 så behöver man kanske en "beater" som kan ta smällar, repas, eller stjälas, så att man kan lämna investeringen hemma vid trädgårdsarbetet eller krogrundan.
 
Topp